Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Урбанист от Дания: Веломрежата във Варна на места не е добре свързана

Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градовеЗа неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна: 

Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.

Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?

Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш. 

Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?

Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.

Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?

Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях.  На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.

Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?

Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.

Коя сграда или място ви впечатли във Варна?

Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.


По публикацията работи: Мариела Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Съединението Варна

По пътя на Съединението: От шуменското село Мараш, през Варна, до Пловдив

140-годишнината от Съединението на Княжество България и Източна Румелия се отбелязва през днешния ден. До Съединението се стига след народни бунтове в Панагюрище, Чирпан, Пазарджик и Горно Конаре  и други южнобългарски селища, организирани и координирани от Българския таен централен революционен комитет . В резултат на моенен преврат, оглавен..

публикувано на 06.09.25 в 09:10
Атанас Радев

Политологът Атанас Радев: Политиците от години не обръщат внимание на младите хора

Политическите партии от години обръщат гръб на младежката аудитория. Това подчерта за Радио Варна политологът Атанас Радев, председател на Националния младежки форум. Според него темите, които вълнуват младите хора, рядко стигат до дневния ред на парламента. Младежите, допълни Радев, често първи усещат къде буксува системата.  Партиите са..

публикувано на 05.09.25 в 08:05

Експерт по публична реч: Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже

 Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже. Това каза експертът по публична реч и преподавател по сценично поведение Мартин Кърнолски. За да станеш добър оратор, е необходимо да следваш принципите, посочи той.  В езика има над 30 вида публична реч - мотивационна, благодарствена, за сватба, дори и за погребение. Затова,..

публикувано на 04.09.25 в 07:20

Управителят на "Детски кът-Варна": Да проверяват съоръженията, а не бумагите

Атракционите в лунапаркове и панаири фигурират в Наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В нея са поместени само три от атракциите – гондола, въртележка и виенско колело. За останалите атракциони няма предвидени регулации.  Предстои европейските стандарти да бъдат приложени и в нашето законодателство след 15..

публикувано на 03.09.25 в 06:40
Лена Христов

Варненка издаде наръчник как да отглеждаме бебето си, ако няма баба на помощ

21 век – животът ни се променя скоростно и колкото и да "стъпваме" на традициите и обичаите си, днес голяма част от тях просто не вършат работа. Дори и родителството е различно и иска нов прочит – по-бърз и по-точен, а в основата е отглеждането на новороденото. На съвременните родители все по-рядко има кой да помага, когато прекрачат прага на..

публикувано на 02.09.25 в 08:10

Изложбата "Заземяване" - терапия за душата и споделено преживяване

Изложбата "Заземяване" ще бъде открита от 18.30 часа днес, 1 септември, в пространството "Swed Cab Embassy" във Варна.  Събитието е част от програмата на форума за съвременно изкуство "БУНА". Глината е терапия за душата , обобщиха в предаването "Новият ден" Рая Давидова (част от кампанията "Глината говори") и Калина Жечева от "Буна".  Посетителите..

публикувано на 01.09.25 в 08:00

Суперчовекът на Кокимото

"Übermensch" или "Суперчовек"! Новата изложба на Калоян Илиев, по-известен в артистичния свят с псевдонима Кокимото. Откриването е на 30 август от 18 часа в Дома на архитекта във Варна. Място, превърнало се в традиционно за изявите на Кокимото. Точно заради възрожденската архитектура и дух, съхранени през вековете. Името "Суперчовек" е от Фридрих Ницше и..

публикувано на 29.08.25 в 08:00