Пивоварният сектор е водещ за хранително-вкусовата промишленост в България. Това, според Съюза на пивоварите в България, се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към потребителите. В структурата на продажбите най-висок е делът на РЕТ бутилките - 50 %, следвани от кеновете - 25 %, стъклените бутилки - 21 % и кеговете - 4 %. Традиционно „лагер” бирата тип "Pils" е с най-висок пазарен дял от 93 - 95 %. Посочените данни са от проучване на доцент Илиан Минков от Икономическия университет във Варна, който си е поставил задача да изследва влиянието на опубличената фирмена култура върху продажбите на бира и финансовите резултати на производителите.
В България се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира от големи пивоварни компании и микропивоварни, които наблягат на крафт бирата.
"Пивоварният сектор набляга на фирмената култура, но в различна степен. Това е в по-висока степен заложено в големите пивоварни предприятия и в много по-малка степен при микропивоварните. Това се дължи според мен и на факта, че в големите пивоварни предприятия има професионален мениджмънт, а при малките има предприемачи, които вършат всичко."
Според доцент Илиан Минков микропиповарните разчитат основно на качеството, рецептите, както и на разнообразието от продукти.
"Красивите снимки, галериите, които се показват на интернет сайтовете. Някои от тях представят факти от своята история. Но действително няма такива, които опубличават мисия, визия, ценности. За тях това, бих казал, са непознати неща. И отново се дължи на липсата на професионален мениджмънт."
За големите пивоварни предприятия публичният имидж е много важен. Част от него са мисията, мотото, взията.
"Техните продукти, сами по себе си, са много близки по качество. Различията се дължат перди всичко в начина на предлагане. Маркетингът създава различията между отделните брандове. За това големите пивоварни се стремят по всякакъв начин да създадат своя идентификация в пазарното пространство. Това до голяма степен се дължи и на посланията, които отправят. Някои залагат на мисълта за обществото и неговото развитие, други се фокусират върху традициите, трети наблягат на хедонистични акценти."
Потребителите се идентифицират с посланията на бирата, която предпочитат, категоричен е доцент Илиан Минков. Качеството на бирата, произвеждана от големите пиповарни, е стандартизирано. И то не е толкова водещо за масовия пазар, продължава с анализа доцент Минков.
"Говорейки за качество, тук вече става въпрос за потребителите на крафт пиво, за които наистина качеството е много важно. За тях цената не е определяща. Докато масовите потребители наблягат основно на ниската цена и бих казал, че за тях няма чак такова голямо значение от кой точно бранд ще потребяват."
Елементите на опубличената фирмена култура обаче, като мисия, визия, ценности, история влияят върху финансовите резултати, показва изследването на доцент Илиан Минков.
Повече в звуковия файл.
Варна в наричана "морската столица" на България още от 1921 година, припомни Марианна Александрова, преподавател в Колежа по туризъм, в празничното изнесено студио на Радио Варна и предаването "Новият ден". Тогава започва по-стихийното развитие на туризма, появяват се първите статистически бюра в туризма, каза още тя. Доста чуждестранни инвестиции са..
Студенти от Технически университет – Варна създадоха екологичното приложение "I SEE SEA". Приложението "I SEE SEA" е разработено в направление Citizen Sciencе, което цели да насочи вниманието на местните общности към екологичните проблеми и да спомогне за тяхното разрешаване. Платформата предоставя възможност на потребителите да сигнализират за..
И днес ще е предимно слънчево, с временни заоблачавания главно в южната половина от района. Ще продължи да духа умерен, временно силен североизточен вятър, във вътрешността слаб до умерен от изток-североизток. Максимални температури от 30° до 35°, по Черноморието между 27° и 30°, за Варна около 29°. Вълнение на морето 3-4 бала. Температура на..
На плажа в Аспарухово гостуват трима международни творци на пясъчни скулптури. Реми Хогард (Нидерландия), Пол Хогард (Англия) и Калиxto Молина (Мексико). Те изработиха фигура на Света Богородица за Деня на Варна. Проектът е подкрепен от концесионера на плажа и е обявен като подарък към жителите на града. В празничния ден ще се проведат и безплатни..
Държавният куклен театър - Варна кани на едно необикновено пътешествие под водата. Премиерата на „Приключенията на малката рибка Бльок“ ще се игpае в 800-литров аквариум - за първи път в историята на кукления театър. „Морето е най-естественото място, където децата могат да пpеживеят нещо различно. Това е спектакъл едновременно образователен,..
Нова детска песен създадоха музикантите Мирослав Морски от група "Джанго Зе" и Марин Попов, преподавател по музика във френския лицей във Варна. Песента е озаглавена "Планетата на децата" с текст на френски език, написан от децата, които я изпълняват - ученици от учебното заведение. Двамата се познават от повече от 10 години. Захващайки се с идеята Попов..
Професията на детски учител е феминизирана, но това не означава, че мъжете не могат да се справят. Те имат важна роля в развитието на детето. Това каза Билян Венков, учител с ДГ "Дружба" във Варна. Завършва предучилищна и начална педагогика в София. В столицата започва професионалния си път в детска градина, която използва в обучителния процес семейния..