Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опубличената култура влияе върху продажбите на бира

Пивоварният сектор е водещ за хранително-вкусовата промишленост в България. Това, според Съюза на пивоварите в България, се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към потребителите. В структурата на продажбите най-висок е делът на РЕТ бутилките - 50 %, следвани от кеновете - 25 %, стъклените бутилки - 21 % и кеговете - 4 %. Традиционно „лагер” бирата тип "Pils" е с най-висок пазарен дял от 93 - 95 %. Посочените данни са от проучване на доцент Илиан Минков от Икономическия университет във Варна, който си е поставил задача да изследва влиянието на опубличената фирмена култура върху продажбите на бира и финансовите резултати на производителите.

В България се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира от големи пивоварни компании и микропивоварни, които наблягат на крафт бирата.

"Пивоварният сектор набляга на фирмената култура, но в различна степен. Това е в по-висока степен заложено в големите пивоварни предприятия и в много по-малка степен при микропивоварните. Това се дължи според мен и на факта, че в големите пивоварни предприятия има професионален мениджмънт, а при малките има предприемачи, които вършат всичко."

Според доцент Илиан Минков микропиповарните разчитат основно на качеството, рецептите, както и на разнообразието от продукти.

"Красивите снимки, галериите, които се показват на интернет сайтовете. Някои от тях представят факти от своята история. Но действително няма такива, които опубличават мисия, визия, ценности. За тях това, бих казал, са непознати неща. И отново се дължи на липсата на професионален мениджмънт."

За големите пивоварни предприятия публичният имидж е много важен. Част от него са мисията, мотото, взията.

"Техните продукти, сами по себе си, са много близки по качество. Различията се дължат перди всичко в начина на предлагане. Маркетингът създава различията между отделните брандове. За това големите пивоварни се стремят по всякакъв начин да създадат своя идентификация в пазарното пространство. Това до голяма степен се дължи и на посланията, които отправят. Някои залагат на мисълта за обществото и неговото развитие, други се фокусират върху традициите, трети наблягат на хедонистични акценти."

Потребителите се идентифицират с посланията на бирата, която предпочитат, категоричен е доцент Илиан Минков. Качеството на бирата, произвеждана от големите пиповарни, е стандартизирано. И то не е толкова водещо за масовия пазар, продължава с анализа доцент Минков.

"Говорейки за качество, тук вече става въпрос за потребителите на крафт пиво, за които наистина качеството е много важно. За тях цената не е определяща. Докато масовите потребители наблягат основно на ниската цена и бих казал, че за тях няма чак такова голямо значение от кой точно бранд ще потребяват."

Елементите на опубличената фирмена култура обаче, като мисия, визия, ценности, история влияят върху финансовите резултати, показва изследването на доцент Илиан Минков.

Повече в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Варненски музеи с творчески работилници през пролетната ваканция

Музеят на Възраждането и Учебният музей във Варна организират творчески работилници за пролетната ваканция на учениците,.  От днес до 4 април от 10 часа в Музея на Възраждането учениците ще работят по теми, свързани с епохата на Възраждането. От 1 до 4 април от 11 часа в Учебен музей – Варна творческите ателиета са посветени на Великден...

публикувано на 31.03.25 в 10:57

31 март - Ден на европейските автори

Денят на европейските автори се отбелязва от 2023 г. в последния понеделник на месец март по инициатива на Европейската комисия, за да насърчава четенето, най-вече при младите хора.  Целта на деня е да обедини книгите и образователния сектор, да открои литературата като начин за представяне пред младите хора на богатствата на европейската култура,..

публикувано на 31.03.25 в 08:38

Българската мекица в топ 30 на най-добрите тестени изделия в света

Има ли някой в България, който да не обича мекици. Пърженото тесто, което консумираме предимно за закуска с пудра захар, сирене или сладко, получи световно признание. Българските мекици попаднаха в топ 30 на най-добрите тестени изделия в света в престижната класация на онлайн изданието TasteAtlas.  Мекицата заема 29-то място с оценка от 4.4 точки. В..

публикувано на 30.03.25 в 15:57

Празник на източноазиатските култури във Велико Търново

Алисън Атанасов е от Южна Африка. Наполовина е българка. Дори варненка. Баща й е варненец. В момента Алисън Атанасов учи във Великотърновския университет. Рядко се връща в Южна Африка. Но тук е част от организацията на двудневния фестивал „Празник на източноазиатските култури“. Алисън Атанасов е първа година студент във Великотърновския..

публикувано на 30.03.25 в 11:24

39 планини - 39 първенци

Една от инициативите на Българския туристически съюз е „10-те планински първенци“ - 10-те най-високи върхове на 10 известни и големи български планини. Обаче в България има близо четири пъти повече планини. Или по-точно – 39. Голяма част от тях остават извън полезрението на планинарите. По една или друга причина – трудна логистика, липса на облагородена..

публикувано на 29.03.25 в 09:50

От 1 април до 31 октомври обявяват пожароопасен сезон

Във връзка със заповед на министерство на околната среда и водите и Регионална инспекция във Варна, Община Балчик уведомява всички граждани, че  от 1 април до 31 октомври на 2025г. е определен пожароопасен сезон  в защитени територии- изключителна държавна собственост, и мерките за осигуряване на пожарна безопасност, като следва да спазват забраната за..

публикувано на 28.03.25 в 17:05

Заплахите за Черно море представя филм във Варна

Какви са заплахите за Черно море и как заедно можем да го опазим – отговори на тези въпроси дава 30-минутният документален филм "Аз, морето – живот в мълчание", който ще бъде излъчен премиерно тази вечер във Варна, в рамките на кино фестивала „София Филм Фест Варна“. Филмът е на еко организацията Грийнпийс и в него участват учени и специалисти от..

публикувано на 28.03.25 в 15:50