В България над 50 000 души живеят със загуба на крайник и успешно извършват всекидневните си дейности с помощта на протеза, заместваща ампутирания крак. Вече 45 години по този начин живее и Първолета Андреева. Когато изтича експлоатационният срок на настоящата ѝ протеза, тя с изненада научава, че няма право да я смени.
"От 10 март е влязъл в сила нов списък със спецификация, в който експлоатационния срок е 2 години, с право на 2 ремонта за тези 2 години, за работещи," обяснява Андреева.
Експлоатационният срок на протезата на Първолета е изтекъл на 28 февруари, а на 18 март тя подава заявление за смяна. Заради новите правила обаче получава отказ, който ѝ е изпратен по вайбър, в него няма мотиви.
"Попитах ги на какво основание ми удължават срока, къде го пише, не можаха да ми отговорят точно къде да го прочета за удължаване на експлоатационния срок. Казаха, че мотивите ще ги получа писмено, но още не съм ги получила."
За неработещите експлоатационният срок е удължен на 4 години, една година се запазва срокът само за учащи и хора, които за първи път получават протеза. Георги Русев има лаборатория за изработката им във Варна. Казва, че хората се оплакват от дискриминация:
"Защото, ако в даден момент те са загубили работата си, не означава, че в следващите месеци няма да си намерят нова. И другото, което е, че те смятат, че това не е просто някаква дреха, те ползват тази протеза всеки ден, тя се захабява, амортизира се поради някакви причини. Протезата като твърд предмет не се променя, но тялото се променя. Тя трябва да се преправя така, че да може да отговаря на промените на тялото."
Какъвто е случаят и с Първолета Андреева, която вече има деформация и трябва често да ремонтира и сменя своята протеза:
"А пък аз вече в рамките на една година нямам право на нищо, нито на ремонт, нито на нова."
Но това не е единственият проблем в новите правила на Здравната каса. Вече пациентите нямат право в рамките на експлоатационния срок да извършват ремонти в различна лаборатория от тази, която им е изработила протезата. Единственото изключение е, ако тя е фалирала.
Според Георги Русев така се нарушава правото на избор на хората.
Президентът на Украйна Володимир Зеленски ще се срещне днес с американския си колега Доналд Тръмп в Ню Йорк, ще участва в заседанието на Съвета за сигурност на ООН за Украйна, в срещата на международната коалиция за връщането на украинските деца, отведени в Русия, както и в редица двустранни срещи, предаде "Укринформ". Според кореспондента на..
В събота и неделя както Синята, така и Зелената зона в Бургас, не работят. Това е една от основните разлики между двата града - Варна и Бургас, по отношение на кратковременното паркиране, коментира за предаването "Новият ден" на Радио Варна Петя Янакиева - главен редактор на БНР-Бургас. "Зелената зона" в Бургас е с лятно и зимно работно..
През седмицата 23-26 септември 2025 г. продължава обработката срещу вредители на терени с обществено значение на територията на община Варна, съобщават от Общинско предприятие „Дезинфекция, дезинсекция, дератизация“. За периода са предвидени дейности на следните обекти: - Детска ясла №8 „Щурче“ – дезинсекция; - Детски площадки кв. „Вл. Варненчик“..
45-годишен мотоциклетист от Варна е самокатастрофирал между селата Горен чифлик и Пчелник и е загинал на място на 22 септември , съобщиха от Областната дирекция на МВР. Той е самокатастрофирал, като е излязъл извън платното и се е блъснал в дърво. Инцидентът е възникнал в 14.10 часа вчера, допълват от пресцентъра на полицията във Варна...
Oт 20 ноември ще започне да работи новата зона за платено паркиране "Зелена зона" във Варна. Потребителите ще бъдат таксувани чрез изпращане на есемес на номер 1353 или чрез мобилното приложение Mpark. 10 200 е общият брой на паркоместата, 580 от тях ще бъдат за хора с увреждания. По проект е предвидено и монтирането на зарядни станции за..
От сряда – 24 септември, се затваря за движение пътят кв. „Аспарухово“ – кв. „Галата“ в участъка от Карантината до У-образното кръстовище за кв. „Галата“. Участъкът ще бъде затворен от 8:30 до 17:30 ч. с цел срочното приключване на строително-ремонтните дейности на обекта, съобщиха от дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ към Община..
Неправилните изпреварвания и неразумната скорост са най-честите нарушения по българските пътища, заяви за предаването "Новият ден" на Радио Варна дългогодишният шофьор на тежкотоварен камион Чанко Чанев. " Най-опасен е моментът, в който излезеш от паркинга. Много хора не са научени да мислят, докато шофират“ , коментира Чанев. С поред него..