В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците.
Сега на лице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт.
Авиокомпаниите редовно пренебрегват съществуващите правила. За това алармира Българската национална асоциация "Активни потребители".
Настояването за тези промени идва от бизнеса, разбира се. Авиокомпаниите е ясно, че не обичат потребителските права, защото за нас е право, за тях - задължение. Важно е обаче тези права и ангажименти на авиокомпаниите да бъдат справедливи, защото в противен случай знаете какво се случва - хората спят по земята, изпускат си важни събития в живота и така нататък. Ако ги няма тези права, все по-често ще трябва да отразявате хаос по летищата. Понастоящем пътникът има право на обезщетение на компенсация при закъснение над 3 часа. Предвижда се този срок да се удължи на 5 часа, което е щета за потребителя. При отменен полет авиокомпанията сега има задължение да ви премаршрутира веднага, ако след премаршрутирането пристигнете в крайната точка пак с над 3 часа закъснение, трябва да ви изплати компенсации. Сега се обсъжда да се дадат между 8 и 12 часа на авиокомпанията, в които тя да намери решение, тоест, вие ще закъснеете, с да кажем 12 часа, и тя няма да ви дължи обезщетение. Освен това, ако вие все пак искате и може да се придвижите по бързо ще трябва да го направите за собствена сметка, защото почти винаги човек ще си намери някакъв по бърз вариант. Всичко това е намаляване на ангажиментите и отговорностите, които вече са постигнати. Това коментира за Радио Варна Богомил Николов, директор на "Активни потребители".
Регламентът за правата на пътниците от 2004 година, тоест малко над 20 години вече, но през 2013-та започна инициатива за неговото актуализиране, модернизиране, адаптиране с нови условия. Но след това заради Брекзит, ковид кризата Европейската комисия остави на пауза тази инициатива и сега последните 2-3 месеца тя бе подновена в Европейския парламент и предстои процедурата по съгласуване със Съвета на държавите членки, тоест две институции - Европарламента и Съвета на държавите, съвместно. Обикновено така сключват сделка, да го кажем на модерен език, относно изменението съответния проект, каза още Николов.
Българското участие много значимо, защото евродепутатът Андрей Новаков е основният докладчик по тази тема. От него зависи страшно много как ще отстоява позицията и интересите на българските граждани на първо място. Разбира се, и от останалите евродепутати зависи, но също така и от Съвета на държавите, където там наш представител е Министерство на транспорта, които очакваме да защитават справедлива позиция. Буквално следващата, по-следващата седмица може да се реши, но понякога тези процедури се забавят, ако не се постига съгласие и консенсус може да се наложи и повече заседание, но може да бъде решена още следващата седмица или как да кажем, казусът да е приключил. Надяваме се на дебат, но осветяване на проблема, защото най-лошото е, когато властта взема решения без необходимата обществена дискусия, добави още той.
Голямото предизвикателство в ерата на AI (изкуствения интелект) е как да развиваме естествения интелект. Toва коментира за Радио Варна ректорът на Икономическия университет (ИУ) във Варна проф. Евгени Станимиров. Няма да се изморя да повтарям, което правя вече 3-4 години, може би и малко повече, че когато висок естествен интелект ползва висок..
Интервю с Chris Caffery (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA) SAVATAGE са от онези групи, които през 80-те и 90-те години на миналия век дефинираха звука на американския прогресив метъл. 24 години след последния си албум „Poets and Madmen“ SAVATAGE се завръщат към активна дейност. Групата тръгва на турне, за съжаление без Jon Oliva, който има..
Индия не е туристическа дестинация и никой не си тръгва от там завинаги. Това е трансформиращо място. Всеки път се завръщаш променен и научил нещо различно. Човек се влюбва в Индия, ако я усети. Това сподели в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" варненката Диляна Димитрова, която доста пъти е пътувала до тази огромна страна. Диляна..
От гледна точка на доверието, в последните години има промяна в отношението на хората, които даряват в положителна посока. Това коментира за Радио Варна Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Български дарителски форум, които оперират системата DMS. Дарителите - предимно индивидуалните, отделните хора, които избират да дaряват в..
Когато има развит масов спорт, тогава има и олимпийски медали, това каза за Радио Варна бивша професионална тенисистка, участвала на три олимпиади (в Барселона , Атланта и Атина ). Маратоните са страхотни събития. Аз съвсем случайно попадам днес на този във Варна. Била съм на маратони в европейски столици, където това събитие е..
Ивайло Христов от 12 клас на Математическата гимназия „Д-р Петър Берон“ е един от тримата национални лауреати на олимпиадата по Български език и литература (БЕЛ) за тази учебна година с максималния бал от 100 точки. Всъщност, един от тримата ученици с подобен бал. Но, освен това е национален лауреат от олимпиадата по Философия. Също за тази..
Мит е, че Варна разполага с един милиард лева, при една разбивка става ясно, че морската столица разполага с изключително ограничени средства за инфраструктура и капиталната програма. Това заяви кметът на града Благомир Коцев в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“. По думите му пари за инфраструктурни дейности се обезпечават най-вече..