Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емил Ефендулов: Законодателните промени за тротинетките трябва да се преработят

В прикачения звуков файл бихте могли да чуете разговора на репортера ни Ваня Славова с юриста Емил Ефендулов:
Позицията на Ефендулов и организация "Неволята" е следната:

Няма съмнение, че транспортната инфраструктура в качеството си на “кръвоносната система на града” е част от градската среда. Убедени сме, че имаше изострена нужда от приемане на промени в ЗДвП и справяне с проблема с “децата с големи тротинетки”. За съжаление, обаче, се налага да изкажем дълбоко безпокойство относно последните промени в ЗДвП, в които са допуснати редица грешки, водещи до фактическата забрана на абсолютно всички ел. тротинетки, някои ел. велосипеди, ел. едноколки и т.н., без значение с колко малко моторче са, колко силно е ограничена максималната им скорост и от колко компетентен / възрастен водач се управляват. На практика забранено е всичко, което е повече от аналогов велосипед и по-малко от мотоциклет. Проблемите, на които ще обърнем особено внимание, са три:

Първо, поради допуснати грешки при допълване на понятието “индивидуално електрическо превозно средство” (ИЕПС), парламентът на практика е забранил всички ИЕПС

Става дума за т. 18б на ДР на ЗДвП. Според старата редакция на понятието, ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч…”. С промените в ЗДвП парламентът положи усилия не само да забрани развиването на повече от 25 км/ч на практика, но и да забрани използването на ИЕПС, които са способни да развиват повече от 25 км/ч. Това е идея, която като цяло може да бъде подкрепена. С тази цел цитираното понятие беше изменено и придоби следния вид: ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч, но ненадвишаваща 25 км/ч…”. По всяка видимост депутатите са си “глътнали граматиката”, защото не са взели предвид, че по този начин те не въвеждат “максимална скорост”, а “максимална КОНСТРУКТИВНА скорост”. Между двете понятия има ключова разлика: “максималната скорост” може да бъде ограничена всякак, включително чрез софтуер, който да изключва моторчето при достигане на 25 км/ч. Това е общоприета практика в ЕС и има стотици такива модели на ел. велосипеди и тротинетки. “Максималната КОНСТРУКТИВНА скорост”, обаче, не може да бъде ограничена софтуерно - тя предполага, че превозното средство ще има някакво аналогово, автоматично ограничение в КОНСТРУКЦИЯТА си, което няма да му позволява да развива повече от 25 км/ч. Както всекиму е известно, с всички ел. тротинетки и велосипеди може да бъде достигната скорост над 25 км/ч дори без включване на мотора. Те не разполагат и не биха могли да разполагат с никакво конструктивно ограничение на максималната си скорост, така че според нас те автоматично изпадат от понятието ИЕПС. Тук става дума за десетки хиляди тротинетки и ел. велосипеди, повечето от които с много малки моторчета и карани разумно до и от работа, които вече излизат извън закона и са забранени.

Второ, допуснати са грешки при определяне на вида застраховка “гражданска отговорност”, които водят до невъзможност за сключването й.

Въвеждането на задължителна застраховка гражданска отговорност е поредна идея, която принципно може да бъде подкрепена, но чиято нискокачествена реализация доведе до невъзможност законът да бъде изпълнен. Законодателят можеше да въведе изискване за сключване на застраховка “гражданска отговорност на физическите лица” или да измисли изцяло нов вид гражданска отговорност, която да е специално за ИЕПС. Вместо това парламентът въведе изискване да се сключва застраховка “гражданска отговорност на АВТОМОБИЛИСТИТЕ”. Това е специален вид застраховка, за който са приложими десетки специални правила, които са изцяло и непоправимо несъвместими със застраховането на ИЕПС. Ще отнеме часове да бъдат описани всички несъвместимости с кодекса на застраховането, други закони, наредби и дори международни договори. Преди дни Асоциацията на застрахователите в България заяви, че този закон не може да бъде изпълнен и такива застраховки няма как да бъдат сключени, защото сключването им изисква регистрационен номер от КАТ и номер на рама на МПС, с каквито една ел. тротинетка или велосипед няма как да се сдобият [1]. Най-малкото, възниква въпросът как на ИЕПС се издава зелена карта, която е задължителен атрибут на полицата “гражданска отговорност на автомобилистите”. Тук не става дума за “настройка на системите”, а за непреодолима несъвместимост, тъй като дори парламентът да промени кодекса на застраховането и съответните наредби, той няма как да промени международните договори, на които противоречи новото правило.

Трето, горните два проблема няма да накарат повечето хора да спрат да управляват тротинетките и ел. велосипедите си, но ще ги лиши от защита в случай на ПТП.

Този проблем е относително ясен. Ако един ел. велосипед е изкаран извън закона, няма значение, че водачът му го е управлявал по велоалея, с каска, със светлоотразителна жилетка, внимавал е и т.н. - ако го блъсне автомобил, виновен ще е водачът на ел. велосипеда. Дори пътна полиция и съдът да тълкуват ЗДвП така, че електронно ограничените до 25 км/ч ИЕПС да не са забранени, невъзможността да се сключи застраховка гражданска отговорност лишава водачите на ИЕПС да ги управляват, следователно въпроса с отговорността на защитата на правата на водачите на ИЕПС в случай на ПТП отново възниква с особена острота.

Ние, викачите на “Неволята!”, с две ръце подкрепяме всеки опит да се създадат по-безопасни условия за всички участници в движението. Ако обаче, тези по-безопасни условия ще се създават чрез приемането на толкова нискокачествени закони, колкото са последните промени в ЗДвП, горещо призоваваме депутатите да оставят нашата безопасност в нашите ръце. Призоваваме Народното събрание да поправи гореописаните грешки преди законът да влезе в сила.

По публикацията работи: Ваня Славова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Кино за пътешественици“ – първи фестивал в Балчик разхожда до непознати точки на света до 31 август

В първата от седемте киновечери, на 25 август балчиклии и гости на града се пренесоха в Непал, където се потопиха в историята на немската двойка Ана и Михаел, които от месеци кръстосват Азия: от Монголия към Китай, през Мианмар, към Тибет и Хималаите. Невинаги пътуването е гладко, препятствията дебнат, пътят ги събира и разделя. В Непал ги чака..

публикувано на 26.08.25 в 13:31

Третото издание на арт проекта „Чайки“  отново ще събере независим дух и изкуство във Варна

Третото издание на проекта „Чайки“ и тази година събира независим дух и изкуство, за да представи многоликата българска и варненска музикална и арт сцена с нейната привлекателна различност. Арт проектът отново ще зарадва жителите и гостите на Варна с музикален фестивал и участие на нестандартни художествени произведения и творци. Вече трета година..

публикувано на 26.08.25 в 13:14

В Международния ден на кучето със семейство Кралеви и пуделката Варна

Днес, 26 август, отбелязваме Международния ден на кучето – празник, който ни напомня за безусловната любов на нашите четириноги приятели. Поводът ни отведе в местност "Ален Мак", сред зеленина и морски полъх, където ни посрещат Събина и Ясен Кралеви – собственици на хотел за домашни любимци и горди стопани на черната пуделка Варна. Защо..

обновено на 26.08.25 в 12:23

Младата актриса Зорница Кюркчиева: Искам да намирам чистота дори в най-грешните роли

Зорница Кюркчиева е едно от новите попълнения на Драматичния театър "Стоян Бъчваров" във Варна. Завършила актьорство за драматичен театър в класа на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ, изкушена от дублажа и ролите в киното, младата актриса сега се отдава на театъра и то във Варна - там, където морето е нейно вдъхновение. От няколко месеца Зорница живее и..

публикувано на 26.08.25 в 11:20

Светът отбелязва Деня на кучето

На 26 август се отбелязва Международният ден на кучето.  Празникът произлиза от САЩ и се отбелязва от 2004 г. Целта е да насърчи по-добрата и отговорна грижа към четириногите, да им осигури безопасна среда на живот, както и да стимулира осиновяването на изоставени или бездомни животни.

публикувано на 26.08.25 в 08:14

Рехабилитатор: Всеки човек трябва да върви поне по 30 минути всеки ден

Всеки човек трябва да върви по 30 минути всеки ден или поне 3 пъти на седмица, а най-полезната скорост е тази, с която можем да говорим, без да се задъхваме. Това каза за Радио Варна рехабилитаторката Весела Викторова. Тя допълни, че при увеличена продължителност на ходенето пеш рискът от сърдечно-съдови заболявания може да намалее с до 30%...

публикувано на 25.08.25 в 17:30

Лесна работа: Струва си

През август лятната приказка продължава. Оркестърът на вълните както винаги поддържа ритъма и чаровно озвучава всички красиви летни истории. Чайките добавят към безгрижната мелодия своето класическо соло, а шареният парад на туристите залива града. Колелцата на куфарите потракват по тротоарите и лятото весело се разхожда по улиците. Топлите му..

публикувано на 25.08.25 в 16:20