Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емил Ефендулов: Законодателните промени за тротинетките трябва да се преработят

В прикачения звуков файл бихте могли да чуете разговора на репортера ни Ваня Славова с юриста Емил Ефендулов:
Позицията на Ефендулов и организация "Неволята" е следната:

Няма съмнение, че транспортната инфраструктура в качеството си на “кръвоносната система на града” е част от градската среда. Убедени сме, че имаше изострена нужда от приемане на промени в ЗДвП и справяне с проблема с “децата с големи тротинетки”. За съжаление, обаче, се налага да изкажем дълбоко безпокойство относно последните промени в ЗДвП, в които са допуснати редица грешки, водещи до фактическата забрана на абсолютно всички ел. тротинетки, някои ел. велосипеди, ел. едноколки и т.н., без значение с колко малко моторче са, колко силно е ограничена максималната им скорост и от колко компетентен / възрастен водач се управляват. На практика забранено е всичко, което е повече от аналогов велосипед и по-малко от мотоциклет. Проблемите, на които ще обърнем особено внимание, са три:

Първо, поради допуснати грешки при допълване на понятието “индивидуално електрическо превозно средство” (ИЕПС), парламентът на практика е забранил всички ИЕПС

Става дума за т. 18б на ДР на ЗДвП. Според старата редакция на понятието, ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч…”. С промените в ЗДвП парламентът положи усилия не само да забрани развиването на повече от 25 км/ч на практика, но и да забрани използването на ИЕПС, които са способни да развиват повече от 25 км/ч. Това е идея, която като цяло може да бъде подкрепена. С тази цел цитираното понятие беше изменено и придоби следния вид: ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч, но ненадвишаваща 25 км/ч…”. По всяка видимост депутатите са си “глътнали граматиката”, защото не са взели предвид, че по този начин те не въвеждат “максимална скорост”, а “максимална КОНСТРУКТИВНА скорост”. Между двете понятия има ключова разлика: “максималната скорост” може да бъде ограничена всякак, включително чрез софтуер, който да изключва моторчето при достигане на 25 км/ч. Това е общоприета практика в ЕС и има стотици такива модели на ел. велосипеди и тротинетки. “Максималната КОНСТРУКТИВНА скорост”, обаче, не може да бъде ограничена софтуерно - тя предполага, че превозното средство ще има някакво аналогово, автоматично ограничение в КОНСТРУКЦИЯТА си, което няма да му позволява да развива повече от 25 км/ч. Както всекиму е известно, с всички ел. тротинетки и велосипеди може да бъде достигната скорост над 25 км/ч дори без включване на мотора. Те не разполагат и не биха могли да разполагат с никакво конструктивно ограничение на максималната си скорост, така че според нас те автоматично изпадат от понятието ИЕПС. Тук става дума за десетки хиляди тротинетки и ел. велосипеди, повечето от които с много малки моторчета и карани разумно до и от работа, които вече излизат извън закона и са забранени.

Второ, допуснати са грешки при определяне на вида застраховка “гражданска отговорност”, които водят до невъзможност за сключването й.

Въвеждането на задължителна застраховка гражданска отговорност е поредна идея, която принципно може да бъде подкрепена, но чиято нискокачествена реализация доведе до невъзможност законът да бъде изпълнен. Законодателят можеше да въведе изискване за сключване на застраховка “гражданска отговорност на физическите лица” или да измисли изцяло нов вид гражданска отговорност, която да е специално за ИЕПС. Вместо това парламентът въведе изискване да се сключва застраховка “гражданска отговорност на АВТОМОБИЛИСТИТЕ”. Това е специален вид застраховка, за който са приложими десетки специални правила, които са изцяло и непоправимо несъвместими със застраховането на ИЕПС. Ще отнеме часове да бъдат описани всички несъвместимости с кодекса на застраховането, други закони, наредби и дори международни договори. Преди дни Асоциацията на застрахователите в България заяви, че този закон не може да бъде изпълнен и такива застраховки няма как да бъдат сключени, защото сключването им изисква регистрационен номер от КАТ и номер на рама на МПС, с каквито една ел. тротинетка или велосипед няма как да се сдобият [1]. Най-малкото, възниква въпросът как на ИЕПС се издава зелена карта, която е задължителен атрибут на полицата “гражданска отговорност на автомобилистите”. Тук не става дума за “настройка на системите”, а за непреодолима несъвместимост, тъй като дори парламентът да промени кодекса на застраховането и съответните наредби, той няма как да промени международните договори, на които противоречи новото правило.

Трето, горните два проблема няма да накарат повечето хора да спрат да управляват тротинетките и ел. велосипедите си, но ще ги лиши от защита в случай на ПТП.

Този проблем е относително ясен. Ако един ел. велосипед е изкаран извън закона, няма значение, че водачът му го е управлявал по велоалея, с каска, със светлоотразителна жилетка, внимавал е и т.н. - ако го блъсне автомобил, виновен ще е водачът на ел. велосипеда. Дори пътна полиция и съдът да тълкуват ЗДвП така, че електронно ограничените до 25 км/ч ИЕПС да не са забранени, невъзможността да се сключи застраховка гражданска отговорност лишава водачите на ИЕПС да ги управляват, следователно въпроса с отговорността на защитата на правата на водачите на ИЕПС в случай на ПТП отново възниква с особена острота.

Ние, викачите на “Неволята!”, с две ръце подкрепяме всеки опит да се създадат по-безопасни условия за всички участници в движението. Ако обаче, тези по-безопасни условия ще се създават чрез приемането на толкова нискокачествени закони, колкото са последните промени в ЗДвП, горещо призоваваме депутатите да оставят нашата безопасност в нашите ръце. Призоваваме Народното събрание да поправи гореописаните грешки преди законът да влезе в сила.

По публикацията работи: Ваня Славова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ученици от Средношколско общежитие "Михаил Колони" почетоха годишнина от рождението на патрона си (СНИМКИ)

Ученици, настанени в Средношколско общежитие "Михаил Колони" във Варна, почетоха 208 години от рождението на патрона си. Те положиха цветя пред паметника му.   Средношколско общежитие „Михаил Колони“ а е основано през 1959 г.  В общежитието се настаняват за живеене ученици от 8 до 12 клас от цялата страна, които се обучават във всички професионални..

публикувано на 27.11.25 в 15:48

Специалист: Хазартните залагания започват още при 12-годишните деца

Въпреки забраните в интернет, деца имат лесен достъп до хазартни залагания. 12-13-годишни деца използват личните карти на по-големите си братя, сестри или родители, за да правят залагания. За това алармира в предаването "Новият ден" на Радио Варна Сирма Георгиева от Асоциацията на специалистите по зависимости.  Хазартната зависимост се развива..

публикувано на 27.11.25 в 10:50

Варна се включва в Националната АНТИСПИН кампания

Община Варна за 18-а поредна година участва в Националната АНТИСПИН кампания по повод Световния ден за борба със СПИН – 1 декември. Инициативите, организирани от дирекция "Превенции" и Регионалната здравна инспекция – Варна, са насочени към младите хора в града и имат за цел да повишат информираността относно ХИВ/СПИН и други инфекции, предавани по кръвен..

публикувано на 27.11.25 в 08:17

Топ уютни и стилни визии за есента и зимата

Студените месеци не са причина да жертваме стила си в името на комфорта. Съвременната мъжка мода предлага многобройни възможности за създаване на визии, които съчетават функционалност, топлина и естетика. Ключът към успешния зимен гардероб се крие в избора на качествени базови елементи и умелото им комбиниране. Независимо дали..

публикувано на 26.11.25 в 16:04

Обучават 20 ученици от Варна да разпознават рисково поведение сред връстниците си

20 ученици-доброволци към дирекция „Превенции“ в Община Варна, започнаха двудневно обучение на тема „Ролята на връстниците в разпознаването и превенцията на рисково поведение: Независими в мрежата“. То е в изпълнение на Програмата за дейността на Местната комисия за борба с трафика на хора (МКБТХ) – Варна  за 2025 г., Раздел III „Обучение и квалификация..

публикувано на 26.11.25 в 15:47

По пътя на ракията във Варненско

Понякога най-интересните истории се раждат далеч от големия шум — в малките села, където традициите още дишат, а хората говорят като от стари книги. Именно към такива места поемаме и ние, по следите на един занаят, който мирише на огън, плод и памет. Каня ви на едно пътешествие, в което дъждовна Варна ни изпраща по пътя на ракията през селата..

публикувано на 26.11.25 в 15:45

С проект за с. Аспарухово ученици от Хуманитарната гимназия завоюваха пореден научен успех

Училищният изследователски екип на Средното училище за хуманитарни науки и изкуства "Константин Преславски" във Варна спечели първа награда на 12-ата научна сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките. Проектът "Истории с карта" впечатли журито в секция "Обществени науки и изкуство" и беше отличен сред 110 проекта,..

публикувано на 26.11.25 в 14:40