© Снимка: РАДИО ВИДИН
Първият сняг отново изненада шофьорите от Монтана, Видин и региона, които след почивните дни се прибираха през прохода "Петрохан". По данни на очевидци 5-6 леки автомобила са закъсали по заледените склонове на прохода. Причината е известна. Тези шофьори са карали своите автомобили с "летни" гуми. За щастие няма пострадали.
Какво се крие зад изразите "летни" и "зимни" гуми, какви са причините много шофьори да карат до последно с "летните" си гуми?
"Смяната на гумите е важна, с новите гуми се чувстваш по-сигурен, те издържат по-дълго време"- смятат повечето от запитаните шофьори във Видин. Според тях, обаче не всеки може да си позволи комплект от 4 нови "зимни" гуми. В подобна ситуация е по-добре да карате със "зимни" гуми и през лятото, смятат запитаните, но мислят, че тогава зимните гуми се износват по-бързо и увеличават разхода на гориво.
"От професионална гледна точка, трябва да има законово установен, начален срок за смяна на гумите, преди да започне зимния сезон. Защото на практика хора, които закъсняват, предизвикват част от катастрофите", каза РАДИО ВИДИН автомобилният състезател Крум Крумов, който е и собственик на сервиз за смяна на гуми. Мнението на други майстори- като Иван Киминдерски, е противоположно- видинчани предпочитат новите гуми.
"Основната разлика между "зимните" и "летните" гуми е в самия състав. В летните гуми се добавят по-твърди съставки, които осигуряват по-малко съпротивление при движение, а от там и по-нисък разход на гориво през лятото. "Летните" гуми са по-твърди по две причини. Първо, през лятото настилките са предимно сухи и необходимото сцепление се постига с по-малко деформация на гумата. Второ, като всяко тяло, гумата омеква при по-високи температури. Затова при 4-5° С и суха настилка, има значение дали сте със "зимни" или "летни" гуми. "Летните" гуми стават твърди при ниска температура и на практика се движите с четири пластмасови подноса на джантите, а не с гуми", уточняват специалистите.
© Снимка: РАДИО ВИДИН
Друга разлика при двата типа гуми е грайфера. "Летните" гуми имат по-плитки грайфери. "Зимните" са с по-дълбоки грайфери, като вдлъбнатата част от грайфера е и по-широка. Тяхното предназначение е да осигурят сцепление с настилката. В края на септември, миналата година, транспортното министерство започна акция "Гума". По време на акцията автомобилни инспектори проверяваха гумите на превозните средства над 3,5 тона и автобусите, извършващи обществен превоз и превоз за собствена сметка, в цялата страна. Санкцията, която заплащаха шофьорите с неизправни гуми, беше между 50 и 150 лева. Съгласно нормативните изисквания дълбочината на грайфера на гумата трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Когато гумите не отговарят на тези изисквания, спирачният път се увеличава драстично. При мокра или заснежена настилка спирачният път при гума с износен грайфер може да нарасне с 20 %. Например при движение по магистрала със 100 км/ч при такива условия спирачният път на един натоварен ТИР се увеличава с над 30 м. Статистиката показва, че през 2009 година всеки пети акт за техническа неизправност е бил съставен за такъв тип нарушение. Тази статистика за съжаление се запазва и през 2010 година, като 138 превозни средства са били спрени от движение заради разкъсани гуми. Много често скъсеният спирачен път е причината за сериозни произшествия и жертви на пътя. Затова в сервизите съветват: "За да сте стабилни на пътя през зимата, не трябва да карате с гуми, чиито грайфери са по-плитки от 5 мм".
Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..
Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..
Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации. Растителни мазнини вместо мляко в..
Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно, отбиваме по старото трасе на Е-79 и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница. По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..
Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години. От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..
Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..
След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..