Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще караме ли по-изправни и екологично чисти автомобили

До края на месеца готвените промени в Закона за движението по пътищата ще бъдат пуснат за публично обсъждане. Той би трябвало да регламентира дейността на автосервизите и искания от тях регистрационен режим. Готвените промени предвиждат стикерът за годишен технически преглед да съдържа чип с информация за техническото и екологичното състояние на автомобила и да позволява дистанционен контрол за това дали колата отговаря на всички изисквания. Предвижда се и въвеждането на цветни стикери за степента, с която автомобилът замърсява околната среда. Всяка степен ще бъде и различно оцветена.

Какво мислят видинчани за готвените промени и ще можем ли да си позволим да купуваме и караме екологично чисти автомобили?

"Не само автомобилите замърсяват околната среда ... Трябва да се направят промени в Закона. Според мен, ако имахме по- високи доходи, ще си позволим и по- модерни автомобили. В момента това можем да си позволим ... Аз нямам кола и не ме интересуват промените" - казаха жителите на крайдуваския град. 

Председателят на Съюза на автосервизите в България Юли Атев е категоричен, че новите идеи за промени, свързани с техническите прегледи, са неефективни и напълно излишни. 

"В момента изчакваме, за да разберем какви точно са готвените промени. На този етап има и някои добри предложения, но има други, във връзка със стикерите за изгорелите газове, които, поне за мен, са някакво недоразумение. Живеем във време, в което един четец може да види номера на автомобила и да провери в сървъра дали е с платена "Гражданска отговорност", дали е с годишен технически преглед, какви изгорели газове има и не са необходими никакви стикери за това. Това са излишни средства и всеки чип може да бъде манипулиран. Всеки един автомобил трябва да има сервизна книжка и да бъде обслужван от законните сервизи в България. Много хора в сервизите-фантоми нямат необходимата квалификация, а извършват ремонти. Правилно е да бъдат регистрирани всички сервизи и ремонтът да бъде вписван в сервизна книжка" - каза Юли Атев и допълни: 

Снимка"В момента няма закон, който да регламентира дейността на сервизите. Когато стане едно ПТП на пътя казват че е поради превишена скорост или неспазване на дистанция. Но дали този автомобил е бил обслужван от хора, които имат нужната квалификация, никой не казва. И от тук идват и големите проблеми."


Разговаряхме по темата и с Йонко Иванов, председател на Асоциацията по автомотоподготовка в България. 

"Състоянието на автопарка у нас отговаря на икономическото ни състояние. Паркът ни е втора ръка и вече е доста амортизиран. Не са само автомобилите причина за лошия въздух, който дишаме. Когато ми дадат възможност да работя за 3 000 или 5 000 лева, съвсем спокойно ще си сменям колата на 5 години. Има модерни дизелови двигатели, които отделят много по- малко вредни емисии от бензиновите." 

Попитахме автомеханика и автомобилен състезател от Видин Ани Ванков, който е и собственик на автосервиз,  има ли хора, които нямат необходимата квалификация и ремонтира автомобили.

"За съжаление, във Видин всеки, който умее и който не умее поправя автомобили. Погледнете само в крайните квартали колко гаражчета са отворени и всеки работи без да притежава необходимата квалификация" - посочи Ани Ванков.


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49