От Европейския съюз годишно се изнасят над 2 милиона селскостопански животни по суша и море, голяма част от които преминават през България като външна граница на Общността. Според европейското законодателство, независимо че животните се транспортират към трети страни, трябва да бъдат спазени определени изисквания - в камионите или корабите да има достатъчно място, да имат достъп до вода и храна, да не е прекалено горещо или студено и на всеки 8 часа път те да бъдат разтоварвани за почивка.
Поредното разследване на Енимълс Интернешънъл, Animal Welfare Foundation и обединението Еврогрупа за животните за периода юни 2016 - февруари 2017 година обаче показва, че изискванията се нарушават както в България, така и в други страни от ЕС. Природозащитниците казват още, че някои от животните умират по време на път заради лошите условия в камионите и корабите. Какви са нередностите, установени на българо-турската граница при "Капитан Андреево" - "Капъкуле", обясни Явор Гечев от фондация "Четири лапи":
Има констатирани случаи на камиони, които са чакали до 40 часа, преди да им бъдат обработени документите и да напуснат страната. Тук говорим наистина за месеците, когато е най-горещо. Много често камионите, с които се превозват животните, не отговарят на изискванията за превоз на животни или пък се качват прекалено много животни и те нямат пространство, или не се почистват, понеже не се разтоварват животните. Тези животни седят във фекалиите и урината си, които се натрупват понякога и със седмици.
Габриел Паун от Енимълс Интернешънъл, който е бил част от разследването, каза за "Хоризонт", че контролът на транспорта на животни от страна на отговорните институции в страните членки на Евросъюза, на практика, не се осъществява:
Бих казал, че липсата на контрол е твърде меко казано. Никъде не срещнахме и следа от мониторинг и контрол. На практика, това не съществува. Не само че законодателството е непълно, но и не се зачита.
Явор Гечев от "Четири лапи", коментира, че Българската агенцията по безопасност на храните не контролира ефективно транспорта на животни:
Притеснителното за нас като българска организация е, че контролът от българска страна, на камионите с животни, които излизат от България, е изключително занижен. Данните от проверките на Българската агенция по безопасност на храните сочат, че за последния доклад, който е изпратен до Европейската комисия за 2015 година, от всички проверки наложените санкциите са под 100, а извършените проверки на транспорт на животни в страната и на граничните пунктове са може би над 5000. Същевременно организациите, които правят мониторинг на границата, твърдят, че около 70% от камионите, които напускат Евросъюза през "Капитан Андреево" - "Капъкуле" са с някакъв вид нарушение на европейския регламент. Това е доказателство, че Агенцията по храните не упражнява достатъчно ефективен контрол. Проблемът не е само в България, проблем има и в другите страни.
Заместник-изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Петя Петкова отрече обвиненията и каза, че повечето проблеми се появяват в ничията земя между България и Турция:
В никакъв случай не можем да се съгласим с твърдението, че контролът е занижен. Да, има проблеми. Много често се констатират несъответствия по време на дълги пътувания. България е в непрестанен мониторинг от страна на Европейската комисия специално за контрола, който осъществяваме. Много често тези снимки, които са посочени в доклада, се правят на ничия земя, тоест това са вече животни, преминали проверка на изходен пункт "Капитан Андреево” и след това преминават на турска територия, но има някакъв проблем, най-често с документите, и тези пратки не се допускат на територията на Турция.
Габриел Паун разказа още, че в хода на разследването са заснети жестокости по време на клане на животни в държави като Палестина, Йордания, Либия, Турция, Египет:
Видеата показват животни, провесени за задните си крака, окачени с вериги или въжета за тавана. Те изглеждат напълно ужасени. В повечето случаите имат множество порезни рани по вратовете. Този начин на клане е против закона, против всяка религия. Това е продължително страдание, което е наистина незаконно и ненужно.
За да се гарантира хуманното умъртвяване на животните и да се избегне стреса им при транспортиране, природозащитниците предлагат изменения в европейското законодателство - забрана за превоз на животни на дълги разстояния и замяната му с транспорт на охладено или замразено месо, като клането да става най-близо до фермата, в която са отгледани животните.
Габриел Паун посочи какви са другите мерки, които трябва да се предприемат в краткосрочен план:
Европейската комисия и страните членки, включително България, трябва да осигурят по-добър мониторинг. Трябва да има винаги ветеринар на борда на кораб, който напуска европейска страна. Вече е започнала ревизия на регулация 1 от 2005 година относно транспорта на живи животни в рамките на ЕС и извън него. Тази ревизия до момента е подкрепена от земеделските министерства на Австрия, Германия, Белгия, Холандия, Дания и Швеция.
От Еврогрупата за животните призовават своите съмишленици да участват в подписка в интернет, която се нарича stopthetrucks.eu, с искане за забрана на транспорта на селскостопански животни на дълги разстояния.
Комисията за защита на конкуренцията не откри монопол на пазара на горивата. В секторния анализ регулаторът дава единствено препоръка за електронна платформа в складовете. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А95 и дизеловото автомобилно гориво през миналата година в различните географски региони на страната е видно, че..
Василена Вълчанова и Любомир Бабуров от платформата „Рацио.бг“ отличиха пред БНР научните достижения на 2018-а година. Според Вълчанова, изстрелването на електрическа кола в космоса с ракета на Илон Мъск е сред най-запомнящите се събития на годината: „Хубавото нещо за всички нас като бъдещи космически туристи е, че виждаме..
Украйна и балтийските държави оспориха на среща в Рига вчера планираното разширение на газопровода по дъното на Балтийско море от Русия към Германия "Северен поток", предаде ДПА. Ако бъде завършен, така нареченият проект "Северен поток-2" ще струва на Украйна, Полша и Словакия милиони долари ползи от транзита на газ, заяви украинският премиер..