Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Полицията в Добрич издирва 25-годишния Веселин Василев. По данни на родител на мъжа той е в неизвестност от 10 ноември, около 7:30 ч. сутринта, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР в Добрич. В деня на изчезването си мъжът е бил облечен с черен спортен екип, черни маратонки и черна жилетка, уточняват от полицията. Областната..
В хоспис в Черноморец са установени сериозни нарушения, информираха от Изпълнителна агенция "Медицински надзор". Лицензът на дома е отнет и е той заличен от регистъра на ИАМН. Проверки са извършени и в хоспис в гр. Поморие. В хосписа в Черноморец са установени сериозни нарушения: настанените лица не са терминално болни пациенти, лоша хигиена,..
Заместник министър-председателят и председател на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) Томислав Дончев отменя насроченото за утре заседание на Съвета. Извънредно заседание на Тристранния съвет е насрочено за утре от 10:00 ч. Причината за това е отказът на национално представителните организации на работодателите да участват в..
21. век е енергийният век, в който контролът върху енергийните потоци определя кой държи реалната власт. Това коментира в предаването "Пост Фактум" историкът проф. Нина Дюлгерова. В новата си книга - сборникът " Дистанцията на времето задължава. История, геополитика и геоенергетика", проф. Дюлгерова събира свои статии и интервюта, публикувани във..
Парламентарната комисия по енергетика се събра извънредно тази вечер заради наложеното вето от президента по казуса с "Лукойл". Президентът наложи вето върху закона за особения управител на "Лукойл" Борисов: Имаме име за особен управител в "Лукойл", чакаме Радев да се произнесе Радев за изчакването за особен управител на "Лукойл":..
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..
Главният прокурор ще може в изключителни случаи да отменя постановление за прекратяване на наказателно производство, реши окончателно Народното събрание, като гласува окончателно обединения законопроект на Министерския съвет и "Има такъв народ" за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, съобщава БНР. В приетите на второ четене изменения се..