Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Поради обща авария стационарните телефони във Варненска област са спрени за неопределено време, става ясно от съобщение на А1. Не са възможни входящи и изходящи обаждания. Не е възможно осъществяването на връзка с ефирните телефони и с редакцията на Радио Варна.
Ден на отворените врати на Фар Шабла ще се състои днес. Морското навигационно съоръжение е най-старото действащо по Българското Черноморие. Фарът на нос Шабла е най-високият в България и се намира на най-източната точка на страната. Светлинните му сигнали са с обхват от 17 морски мили и са видим на 270 градуса. Тяхната цел е да се..
Оранжев код за опасно високи температури е в сила в цялата страна. Максималните стойности у нас ще достигнат 41 градуса , а на Балканите термометрите ще показват до 45 . Очаква се слънчево и горещо време, с незначителна купеста облачност в планинските райони. без оранжев код са само някои крайбрежни зони във Варненска, Бургаска и Добричка..
Заради бездействие на Главния архитект през 2020 г. Върховният административен съд осъди Община Варна да заплати над 2,7 млн. лв. Поради тази причина, изпълняващият функциите кмет на Община Варна Павел Попов призова Виктор Бузев да освободи длъжността Главен архитект. След окончателно решение на Върховния административен съд и издадени..
Партия МЕЧ и коалицията ПП-ДБ са се договорили, че през септември ще бъде внесен вот на недоверие на правителството за провал в сектор вътрешен ред и сигурност. Мотивите ще бъдат допълнително прецизирани, обясни лидерът на МЕЧ Радостин Василев, по чиято инициатива се водят преговорите. "Разговаряме в момента "Продължаваме промяната - Демократична..
Потушен е пожарът между Балчик и Каварна. В гасенето на огъня са се включили горските служители при Държавно ловно стопанство Балчик и пожарните в Балчик и Каварна. Всекидневно се отчитат запалвания в горски територии, но добрата новина е, че се хващат навреме. Вчера е гасен огън между селата Оброчище и Църква, а в предишните дни – край Крапец,..
Варненският окръжен съд определи най-тежката мярка за неотклонение – „задържане под стража“ спрямо 36-годишен лекар - хирург, от Варна. Той е привлечен като обвиняем за организиране и ръководене на престъпна група за разпространение на наркотици. Престъплението е извършено в продължителен период – от месец май 2024 година до 21 ноември 2024 г...