Половината от водачите у нас са били санкционирани през последните 12 месеца. В същото време много от тях са агресивни и в същото време не достатъчно подготвени. Това са само някои от изводите в доклада по проекта „Индекс за пътна безопасност”. Резултатите от проучването са базирани на отговорите на 32 хиляди души. Проучването се провежда в интернет и до сега в него са участвали над 58 хиляди човека. Допитването продължава да е активно на адрес https://www.sdindex.bg.
Можем ли добре да шофираме или само си мислим така? Каква е самооценката ни на водачи? Защо сме агресивни на пътя? Отговорите на тези и други въпроси потърсихме от Яна Спасова – автор на доклада по проекта „Индекс за безопасно шофиране“.
Какъв е основният извод, който можем да направим от този доклад?
Основният извод е, че шофьорите се считат за безопасни на пътя, но все още продължават да допускат някои основни грешки, докато шофират.
Това, като че ли, е типично поведение на българския шофьор – той се счита за безгрешен и, ако стане нещо обикновено другите са виновни...
Да, така изглежда. Това се вижда и от данните. Всъщност 96 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили определят себеси като нискорискови, а 58% казват, че по-скоро високорискови са другите на пътя.
Признават ли хората, че са участвали в конфликтни ситуации и са проявявали агресия?
Ние не измерваме агресията толкова директно, а чрез питане „Колко често им се случва?“, но да, част от шофьорите признават, че им се случва да изпаднат в такива високорискови ситуации, предизвикани от тяхно агресивно поведение. Това остава валидно, в различна степен, за 40 процента от водачите, което ние смятаме за един доста висок процент. Иначе много агресивните шофьори са около 5 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили и 16 процента от водачите на камиони и автобуси.
Колко от водачите са претърпели някакв инцидент на пътя?
От водачите на леки коли около 15% са участвали в някакъв инцидент. За високорисковите водачи делът е много по-голям – около 26 на сто. Това показва, че колкото по-рисково шофираме, естествено, ще участваме и в повече инциденти.
Ако можем да обобщим, което е сложно... Но все пак кажете каква е психологията на бъгарския шофьор, според вас?
Ако мога с едно изречение да го кажа - в момента по българските пътища сме горе-долу като състезание. Трябва да бъдем по-толелрантни един към друг и по-партньорски да се държим към останалите водачи.
Дали част от инцидентите не са предизвикани от това, че много хора са стресирани – те сядат изнервени зад волана?
Абсолютно! Ниската концентрация, която идва от това, че мислим за други неща и сме претоварени е основен проблем за голяма част от водачите. Почти половината от водачите на леки автомобили споделят грешки, които са в следствие на ниска концентрация, а на 22% тези грешки им се случавт много често. Това е особено валидно в големите градове като София, но и във Варна, разбира се... В тези градове хората са натоварени и работят много часове. Нашето проучване показва, че колкото по-голяма е седмичната заетост, толко по-рисково е шофирането.
Поради липса на административен капацитет община Варна няма да може да се възползва от средствата отпуснати за общините и в бюджета за 2025-та година. Така смята варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев, според когото екипа на кмета Благомир Коцев няма способността да прави предложения към държавния бюджет касаещ както националните..
Декларация с искане за категорична позиция на България в подкрепа на Украйна и срещу руския терор създадоха вчера български интелектуалци. Сред тях е българската писателка и преводач Здравка Евтимова. Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна "Моите подбуди да подпиша тази..
20 години те са заедно в живота и на сцената. Е, в живота са заедно малко повече, но 20-те години в живота и на сцената са факт. Театрални актьори са. Познават ги и малки, и големи. Превъплъщават се в приказни герои, говорят с кукли и предават таланта си на малките. Това са Евгения Василева и Боян Стоянов, които за децата и техните родители във..
Интервю с Ben Ward (ORANGE GOBLIN) На 9 мат в София за втори път по покана на „Wrong Fest“ ще свирят британците ORANGE GOBLIN. Съпорт са белгийските думаджии WYATT E. През миналата година ORANGE GOBLIN издадоха албума „Science, Not Fiction“ и решиха, че навръх 30-годишнината си ще сложат край на бандата. Но преди това вокалистът на..
За 31-ви път сдружението „Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес” връчи годишните награди “Златна мартеница”. Отличията бяха в 6 категории. Със „Златна мартеница“ за успешно стартиращо малко предприятие бе отличена компанията на варненката Ивелина Любомирова. Основана през 2020 година, фирмата й произвежда продукти,..
Нашето правителство трябва да има по-смела позиция по темата с войната в Украйна, която и да е свързана с тревогата за бъдещето и въпроса къде ще се озове нашата държава. По нашите географски ширини снишаването и ослушването владее умовете. Това мнение изрази университетският преподавател доц. д-р Юрий Проданов, който се включи в подписка, подкрепена от..
"Naive" е третият албум в дискографията на варненската певица Даниела Белчева . В края на 2024 г. той излезе и във формат на грамофонна плоча, чийто тираж вече е изчерпан. През декември Дани и музикантите, с които работи: Милен Кукошаров (пиано), Михаил Иванов (контрабас) и Димитър Семов (барабани), представиха албума в Париж с концерт,..