Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теди Москов: "Българският актьор си е самодостатъчен"


За пореден път Теди Москов беше във Варна. Причината – прожекцията на неговия спектакъл „Дом номер 13”, поставен в Хамбург през 1996 година. Това беше и поводът за разговор с режисьора. Обаче типично за българската действителност, не се получи с много топли цветове. Или по-скоро миналото винаги е по-светло, отколкото настоящето. Не, Тези Москов не е станал черноглед. Ако беше така, най-малкото щеше да се отрече от хумора. Просто е реалист. Стъпил е с двата крака на земята и някак си изглежда  и звучи примирен със себе си.

Аз съм си тука местен човек, дет се вика. Колко вече – шест неща ли, седем имам в Кукления театър. Те са драматични. Само първи две бяха куклени през 1985 година. Тогава и Лафазанов беше тук в театъра и правехме някакви щуротии. После ни разпръсна животът. Сега поводът не е спектакъл, а прожекция на заснет мой спектакъл от Хамбург. Колаж от текстове на Чехов. Казва се „Дом номер 13”. Така го кръсти драматурга на театъра. Аз не знаех какво точно заглавие да избера. Може би „Чехова въртележка”. Но те предпочетоха това. Случи се така, че като ме поканиха в Хамбург да го правя, аз много харесвах Чехов, но така – абстрактно. Всичко харесвах и не знаех какво да избера. А и ме беше страх да летя със самолет. И докато пътувах два дни с рейса към Хамбург, имах шест тома Чехов край себе си и си подчертавах най-съществените за мен неща. После всички подчертани моменти ги комбинирах. Можеше да се казва „Подчертани моменти от Чехов”.

Весели, тъжни или...?

Винаги се мъча да съчетавам тъгата и смеха. Някой път успявам, друг – не. Когато съм бил добър в работата си, смехът е завършвал със сълза накрая. Никога не съм се осмелявал да започна със сълза и да завърша със смях. Може би тук донякъде започва по-тъжно представлението и завършва смешно. Играят изключителни артисти вътре – Самуел Финци. Това е 1996 година. Преди 24 години е представлението, той беше луд, пъргав като избягала маймуна от зоологическата градина, с такава енергия можеше да подскача по сцената. В това представление той играе пет характера. И го прави виртуозно, фантастично. Другият е една австрийска графиня Виктория Траутмансдорф. Която си има замък във Виена и е доста така хайлайф. Първото, което научи на български беше едно грубо изречение, свързано с лелята и с нейния орган. И го казва много смешно. Аз я излъгах, че това значи „добър ден” и тя го каза ан един българи. Беше много приятно. Другият актьор, третия, който играе, и един швейцарец Ханс Йорг Фрай. Така че българин – режисьор и автор на чеховия колаж от текстове, музика Антони Дончев – друг българин, сценография Никола Тороманов – трети българин. Свила Величкова, четвърта българка, поставят в Германия Чехов, който се играе от българин, австрийка и швейцарец. Явно след моята премиера Европа реши да се обедини.

Защо обаче прожекция, защо не го поставите още веднъж този спектакъл?

Тази прожекция е за артисти. Да видят енергията на немско говорещите и немско мислещите артисти в Германия. Това с български артисти, колкото и да са добри, има и по-добри от тези, но е невъзможно да се постави.

Защо?

Защото няма това усещане към партньора, няма това усещане за мисията на професията и няма това чувство за дълг към това, което вършиш в България. Аз го поставих и в България с не по-лоши артисти – не стана така, както стана в Германия.

Това актуално ли е към днешна дата?

Ако Чехов е актуален и то е актуално. То според мен е много вярно на Чехов. Извадил съм наистина неща, които тогава са ме впечатлявали. Тогава бях на 36, сега съм на 60. Вече бих се осмелил да направя една цяла пиеса на Чехов, може би „Чайка”, защото имам добро решение. Но Чехов в България е много трудно. Няма публика. Така че Чехов, до колкото вълнува хората, тези, които се вълнуват от Чеховизма, ще ги вълнува и днес. Но е актуално относно театралната техника. Просто за актьора е задължително.

А в чисто игрови план?

Е, как да не е актуално, когато едни хора дават всичко от себе си. При мен се иска и тялото, и сърцето, и мозъка да участват в постоянно надиграване и съперничество помежду си. Актуално е. Просто е много трудно. Много, много трудно.

Защо българските актьори не биха могли да се справят и не се справят?

Те се справят, но българщината... Дайте да сглобим два Мерцедеса с едни и същи части. Единият ще го направим тук, другият – в Щутгарт. Ще видите, че ще има разлика. Ще си приличат, но няма да стане едно и също. Просто там механизмът на живот е друг. Правил съм 15 пиеси в Германия, много дълго съм работил там, съвсем различно е. Имат актьори с невероятно чувство за хумор. Те са хора, които идват да дадат всичко от себе си, в името на това да се получи. Единият от актьорите вика – „Въобще не ти разбирам хумора, не разбирам какво искаш, но аз съм длъжен да мина и през това, аз трябва да го усвоя, за да бъда по-добър актьор. Аз трябва да разбера!” Докато тук, ще бъде – „Абе, мани сега това, аре довиждане, не става...” Представлението в България, което се казваше „Пушката ще гръмне след антракта” не стана толкова цялостно, като дори аз тук, в българската версия смятам, че имам по-добри режисьорски решения, но спектакълът просто стана разпокъсан и вял.

На тези прожекции на „Дом номер 13” идват ли актьори?

Малко, защото нашите актьори са си самодостатъчни. Той си знае предварително кой е Самуел Финци, знае аз кой съм, знае какво работя... Те са си толкова самодостатъчни, че не може повече.

Не обрисувате много положителна картина...

Какво означава положителна картина? Вижте ги актьорите, какво играят по телевизиите, какви спектакли се въртят със заглавия да привличат публика. Дори моето „Редки тъпанари”. Но има ужасяващи представления с добри актьори, които плюят на себе си и започват да играят за пари.

Изкуството май се превърна във фаст фууд...

Да, по едно време това му трябваше на изкуството. По времето на моята младост, когато започвах ’82-’83 година, то беше слоу роу фууд – бавна, сурова храна. Докато го сдъвчеш, докато го смелиш и вече се изтощаваш. И аз наложих за жалост това бързо темпо в театъра. Но го заложих в някакви определени рамки. А сега стана просто страшно. Так, так, так, хвърляш сандвича, за 40 секунди готов, излизаш нахранен, айде...

Чуйте повече от Теди Москов в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
доц. Евгения Кръстева-Благоева, НБУ

Евгения Благоева, автор на романа "Реките на времето": Не бива да се превръщаме в продължение на злото, дори не бива да се докосваме до него

Впечатляваща семейна история, която обхваща някои от най-болезнените години за България през 20. век, вдъхновява  дебютния роман „Реките на времето“ на Евгения Кръстева-Благоева, доцент по антропология в Нов български университет . Всичко в тази книга наистина се е случило. То е съхранено в родовата памет на два български рода, а чрез съдбите на..

публикувано на 23.10.25 в 07:40

Светлозар Тенев преди околосветската обиколка: Не се тревожа за себе си, моля се само яхтата да издържи

Варненският ветроходец к.д.п. Светлозар Тенев тръгва на околосветска обиколка със своята лодка. Очаква се той да потегли от Варна днес вечерта и да измине 26 хиляди морски мили, броени дни след като отбеляза 70-ия си рожден ден. Днес текат последните приготовления. Не се тревожа за себе си - знам какво мога и какви са възможностите ми. Надявам се..

публикувано на 22.10.25 в 08:10
Атанас Аргиров, председател на РС на НСНИ, Варна

Атанас Аргиров: Фалшивите обяви са най-големият проблем на пазара за недвижими имоти

Най-големият проблем на пазара за неждвижими имоти в момента са фалшивите обяви. Това каза за Радио Варна Атанас Аргиров, председател на регионалната структура на Националното сдружение „Недвижими имоти“ /НСНИ/ във Варна. Клиентите не могат да ги различават, като това е трудно дори и за брокерите, но ние познаваме пазара и можем да се..

публикувано на 21.10.25 в 10:00

Шеф Пламен Петров: От 24 часа в денонощието - сме заети 26

Професията на главен готвач изисква много лишения. От 24 часа в денонощието сме заети, ментално и физически - 26. Това каза шеф Пламен Петров в предаването на Радио Варна "Новият ден". Той е потомствен готвач, опитен и уважаван майстор, на когото се доверяват много влиятелни личности от различни сфери на живота. Приготвял е ястия и на самия Тодор Живков...

публикувано на 21.10.25 в 07:40

Експерт: Трябва да има строг контрол върху автошколите заради корупцията и фалшифицирането на обучението

След трагедията край Созопол експертите настояват за спешни мерки и реален контрол върху автошколите. Днес Европейската комисия обяви последните данни за пътната безопасност, според които България отново е сред държавите с най-много жертви по пътищата – 74 загинали на милион жители, веднага след Румъния (78). На този мрачен фон страната бе разтърсена от..

публикувано на 20.10.25 в 17:35

"Невидимо дете"- спектакъл в памет на Димо Стоянов, който превръща музиката в изповед

Тази вечер от 19,00 часа на сцената на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" във Варна ще оживее един свят, създаден от спомени, музика и човечност. Мултижанровият спектакъл "Невидимо дете", посветен на живота и творчеството на покойния Димо Стоянов от група P.I.F., ще бъде представен за първи път пред варненската публика. Продукцията..

публикувано на 20.10.25 в 11:49
Иво Жечев

Отбелязваме Международния ден на готвача

На 20 октомври всички готвачи, за които кулинарията освен професия е и хоби, празнуват Международния ден на готвача.  Шеф Иво Жечев разказа пред репортера ни Ваня Славова за пътя към професията:  Празникът е инициран от Световната Асоциация на Готварските Общества (WACS). Денят се отбелязва от 2004 година в повече от 70 страни по целия свят, като..

публикувано на 20.10.25 в 03:50