Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неда Антонова: Трябва да се надяваме нашето време да излъчи своя герой, своя Паисий

"Безмълвие" от Неда Антонова разказва за греховната младост на Паисий Хилендарски. Отец Паисий е останал в нашето съзнание като побелелия монах от читанките. След дълги години на проучване авторката го описва като различен човек - човек от Бога и за Бога. Жив човек.

Интригуващият роман "Безмълвие" от Неда Антонова, който разказва за греховната младост на Паисий Хилендарски, ще зарадва не само почитателите на историята, но и всички ценители на българската литература. В разговор със Светлана Вълкова Неда Антонова споделя и размишленията си върху важни моменти от историята ни, които са повлияли за развитието и упадъка на българската просвета. Говори и за поколенческата връзка между Паисий Хилендарски и Васил Левски, за историчеките личности, благодарение на които народът ни е съхранен.  

Поредна книга, в която посягате към историческа личност. Паисий е известен на голяма част от българите от учебника по литератира или учебника по история. Кое Ви даде кураж да посегнете към него?

Аз мисля, че в такива случаи не се изисква кураж, а просто някакъв особен импулс, който осенява автора в определен момент. Но това е видимата част на айсберга. Явно става дума за някои натрупвания подсъзнателно. Що се отнася специално за Паисий, всички знаем за него всичко, защото то е много малко. Знаем това, което сме учили в учебника по история в 6 клас. Чиста случайност беше, от нези случайности, които според мен са необходимости. Четях нещо за Левски, когато работех по книгата си „Първия след Бога“, там, четейки за монасите републиканци на Хилендар, намерих интересно изречение. След като постъпва в Хилендарския манастир през 1745  за Паисий  не се знае нищо през следващите 10 години. В документацията, административната книжнина, кондики на маснтира няма нито една буква за него.  За брат му - да, за други монаси - също, но специално за Паисий - нищо. Кой е авторът, който няма да каже, че това е златната жила. Любопитството беше невероятно, спонтанно и мощно. Исках да видя къде е бил Паисий през онези години. Да е жив и здрав академик Иван Радев, който е написал едно фундаментално изследване от два тома за Паисий, но и при него, и в личен разговор не намерих отговор на този въпрос.  А това удвои желанието ми да го търся и така се стигна до книгата.

Всъщност доколко достоверна е книгата, все пак тя е художествена литература.... Какво прибавихте от себе си?

Когато става дума за исторически съществувала личност неминуемо съчетанието е факт и фикция в различни съотношения. При Паисий съотношението е в полза на фикцията.  Разбира се всичко това, което наричаме художествена измислица, не може да бъде произволно. То пак е така обусловено или поне най-малкото съществува в исторически рамки, в рамките на времето, в което човек живее. Тъкмо оттам произлиза и основната трудност, защото за да има плът, за да изглежда като действително всичко, необходимо е да се знаят много подробности за времето, за бита - как са се обличали, как са говорили, докъде са пътували, с какво са пътували хората от епохата. От някои неща самата аз бях много поразена, не съм знаела и не съм допускала, че това в възможно. Така че цялата работа беше едно приклчение на духа. Едно приключение, което много изискава от автора, но заедно с това и много му дава. То носи абсолютно обогатяване.

И тук Ви занимава грехът...

Казано с ръка на сърцето, това е така. Факт е, че той е можел да стане търговец, какъвто е и единият му брат. Имал е кантора във Виена. Другият му брат е в Хилендар. А Паисий е притежавал всичките качества да бъде търговец. В едно предание, в което според мен има доста гоялма доза истина, той е представен като любознателен, буен, висок, рус и много енергичен. Едва ли за този млад човек най-подходящото поприще е бил манастирът. Въпреки това той отива там. Трябва да се е случило нещо катастрофално, нещо кардинално в живота му. Нямаше как, трябваше да измисля някакъв грях, нещо, което да го тласне. Но погледнато обективно, Бог си знае работата. Паисий не би написал "История славянобългарска", ако беше станал търговец, или ако беше станал учител, или свещеник. Той е имал на разположение, освен своята енергия, която е му е помогнала да пътува, да събира информация, той е имал и тишината, самотата и битовата обезпеченост на манастира. Той е обитавал двуетажно жилище в крилото на манастира, чието изграждане се дължи и на спонсорството на брат му. Той е имал всичко, което е необходимо - усамотение и спокойствие, за да може да си подреди мисълта. Нещата са се подредили от само себе си с един обикновен избор, който той е направил. Точно отговорът на този въпрос ме привлече. Защо го е напавил.  Така му приписах този любовен грях, за да има сюжетът енергия.

Задавам си въпроса какви са тези хора, благодарение на които се правят тези скокове или поне етапи в историята?

Те всики са еманация на народа. Те олицетворяват неговото развитие. В разговорите си с много хора сме коментирали, че има поколенческа връзка между Паисий и Левски. Те и двамата са излъчени от народната същност и народната сърцевина - в точно определено време, за да решат един от важните проблеми на народа. Не може да се стигне до Левски, ако предварително не е имало грамотност, ако не е имало съзнание за историята. Самосъзнанието на нацията не може да стигне до идеята за чиста и свят република, която Левски прокламира, без просвета. Те двамата са надграждане, те са олицетворение на един и същи дух - националния.

Защо „Безмълвие“? Дали това е знак за равенство със смирение?

Първо чисто психобилологически това беше най-трудната част от книгата. Много време ми костваше, много енергия. Защото не можех да си представя 40 дни да мълчиш. Но разбира се, за да си запази гласните струни, той е трябвало да пее псалми и да чете молитви на глас, но се е лишил от всякакво друго общуване на ниво бит, на чисто човешко ниво. Той е трябвало да стигне до безмълвието, до единението с Бога. Трябвало е да забрави всичко оново, с което е бил свързан предишният му живот. Ние познаваме механизма на запомнянето, на обогатяване, разширяване на периметъра на познанието, но не познаваме механизма на забравянето. И много ми беше трудно да го осъзная, да го систематизирам и да мога го предам и в жив план, достатъчно визуалано понятен, за да може човек да си го представи. А и самата дума съдържа тъмна, но и просветляваща енергия – безмълвие. 


Какво се случва в държавата ни сега, това, което наблюдаваме, вследствие на безмълвие ли е?

Точно на безмълвие. Това, което се случва, може би е аналогично на онези тъмни времена. Вижте колко много прилики има, никой не знае историята си и не се интересува от нея -  пълна безграмотност. Има една прослойка ученици, която прослява България, но те са единици от всяко училище. Може да се направи сравнение с гърчеенето някога по времето на Паисий. Тогава е имало два вида грамотност - можеш или да четеш, или да пишеш. Рядкост са били онези, които са владеели и двете. Ако си го можел, ти принадлежиш  към друга цивилизация, защото нищо не знаеш за своята собствена. Българите в чужбина сега си променят имената, защото пък работата им го изисква. Остава да се надяваме, че и нашето време ще излъчи своя герой, своя Паисий.


Цялото интервю на Светлана Вълкова с Неда Антонова можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Младият актьор Симеон Дамянов: Ако и един зрител излезе от театъра с една идея по-избистрено съзнание, свършили сме си работата

Шекспир е казал, че животът е сцена, където всеки човек, актьор и играе определена роля. Така е, но някои са актьори професионално на театралната сцена, като Симеон Дамянов, част от "Театър българска армия", когото варненци имаха възможност да видят във втората постановка "Хамлет" от Международния театралния фестивал Варненско лято. На сцената на..

публикувано на 03.06.25 в 11:21

Тангото се ражда в прегръдката

Връзка. Ако с една дума трябва да се опише тангото, то това е именно връзка. Етимологията на танго може да се търси и в термина „тангента“, т.е. като допирателна, като допир. Връзка между мъжа, жената и музиката – това са трите елемента, които формират танца танго. Това каза Радослава Ангелова, преподавател и тангера в Танго школа Corazón,в..

публикувано на 03.06.25 в 08:00

Актьорите Ели Колева и Ясен Атанасов за "Хамлет": Всеки ден се питаме "Да бъдеш или да не бъдеш"

Международният театрален фестивал бе открит снощи с постановката „Хамлет“ на Театър „Българска армия“ и под режисурата на Стоян Радев. Трагичните герои на Хамлет и Офелия са изиграни от Ясен Атанасов и Ели Колева. Това е най-краткият и най-разбираем "Хамлет", казаха актьорите в предаването на Радио Варна "Новият ден". Младата актриса споделя, че си е..

публикувано на 02.06.25 в 11:13

Åke Henriksson (MOB 47): Не сме фалшиви пънкари

Интервю с Christer "Chrille" Lindholm и Åke Henriksson (MOB 47) Шведските пънк кръст легенди MOB 47 идват в София, в "Grindhouse Skateboard Club“, за първия си български концерт. Съпортът е от БИТОВ ТЕРОР, FALSE(-)NEGATIVE и VERSO IL NULLA CREATORE. Поканата отправена към MOB 47 е от "Sofia Waste Water System". Датата е 7 юни.  Интервюто с..

публикувано на 02.06.25 в 10:25

Фотографска изложба "На фокус: Крайбрежие"

Изложбата "На фокус: Крайбрежие" е закриващо събитие на пролетната фотографска работилница „На фокус: Крайбрежие“ – обучителна програма в сферата на документалната фотография част от Фотографска програма „На фокус“ в Аморфа Академия 2025. В работилницата участват младежи на възраст 16-24 години.  Групова фотографска изложба „На фокус: Крайбрежие“ е с..

публикувано на 02.06.25 в 07:00
Мехмед Юмер

Мехмед Юмер: Последното убежище на доганизма е травматичната памет

Ахмед Доган е дал съгласието си за нов политически проект. Това съобщи в предаването на Радио Варна „Позиция“ журналистът Мехмед Юмер. „Ако доганистите искат да направят нова партия, те трябва да разчитат на нови лица, които могат да дойдат от младежката организация на АПС. Хората изгубиха доверие в ядрото около Доган“, подчерта Юмер. По..

публикувано на 31.05.25 в 13:12

Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла надълбоко, за да разкаже

Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла на дълбоко, за да разкаже. Сърцето на този град е районът около пристанището. Това коментира в хода на представянето на късноантичната и средновековна крепост в кв. Хоризонт в Белия град доц. д-р Чавдар Кирилов от СУ „Св. Климент Охридски“, част от екипа, водещ разкопките там..

публикувано на 30.05.25 в 08:00