Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Потенциалът на НФА „Филип Кутев“ в среща с „гейм индустрията“ – една от идеите на новия директор Георги Андреев

| обновено на 21.02.21 в 20:49
Георги Андреев
Снимка: Ани Петрова/БНР

Време за четене: 14 мин.

През 2021-а Националният фолклорен ансамбъл „Филип Кутев“ ще отблежи своята 70-а годишнина. Празничничната година е белязана освен от несигурността на обстановката, свързана с пандемията от корона вирус, но и от смяната на най-главния ръководен пост. Новият директор на Ансамбъла е композиторът и диригент Георги Андреев, досега заемащ длъжностите „диригент на оркестъра“ и „заместник-директор“. На проведения конкурс в Министеството на културата комисията с председател Даниела Дженева разгледа концепциите на двамата кандидати – Елена Кутева (досегашен директор на Ансамбъла) и Георги Андреев, като недопуснати до конкурса кандидати няма. След беседването с двамата творци по време на конкурса, комисията посочи за успешно издържал Георги Андреев. Повод за среща в ефир на 20 февруари в предаването на Радио Варна „Съботна трапеза“.

Честита нова длъжност!Нови ангажименти, нова посока в биографията.

Нова посока в биографията... общо взето същото, с допълнение, че се прибавят към художествените ми ангажименти вече и доста по-големи административни. А именно - вече да отговарям изцяло за Ансамбъла, за цялата му материална база, документация... Въобще всичко, което е необходимо за ръководството на такава голяма институция. Но, разбира се, имам хора, с които ще се съветвам. Защото това е нещо (малко) ново за мен, така че се надявам бързо да навляза в материята.

Георги АндреевВие сте действащ диригент, гостуващ диригент в различни проекти, търсен композитор. Дори цялата Ви творческа енергия е насочена в няколко жанра. С две думи „изключително зает“. Защо Ви е тази административна длъжност, това се питаме първо?

(смее се) Интересно... Първо, това е едно естествено продължение, защото, може би, аз съм човек, който познава Ансамбъла много детайлно, 27 години работя там. Така че е нормално да застане начело човек, който е наясно с нещата;който познава хората, с които работи, хората го познават – и това е мнение на всички – и по този начин е възможен най-естественият и безболезнен процес. Защото знаете, че при всеки един нов началник има много въпросителни – как ще процедира, докато се запознае с хората, докато навлезе в материята, това отнема време. Втората причина - на практика освен мен и г-жа Елена Кутева друг кандидат нямаше.

А това не беше ли странно?

Може и да е странно, може и да не е. Но аз не съм имал за цел, нито пък възнамерявам да проучвам защо е точно така. Може би причините са много, но това е вече в сферата на догадките.

Безспорно сте авторитет сред музикантите, както и Вие казахте, благодарение и на творческата Ви биография. Без да звучи като комплимент - харизматична личност сте. А ние знаем, че мениджърите, едно от основните им качества, които е добре да притежават, е и това. Освен да бъдат вгледани в бъдещето и да знаят накъде водят институцията, която ръководят, но и да имат тази харизма. Какъв ще бъде гласът на новия директор на НФА „Филип Кутев“?

(смее се) Относно харизматичността, да, много пъти са ми казвали, че в творческо отношение притежавам такова нещо. Да се надявам, че това ще бъде полезно и като директор. А относно новите неща - разбира се, че ще има промени: най-вече по отношение на художествената част, по отношение на разширяване на дейността, но някои неща ще останат същите... Общо взето се надявам авторитетът, който казвате, че имам, да повлияе благотворно и в тази ми нова длъжност.

Чувствате ли се мениджър?

Какво означава „мениджър“? Означава „управител“. Аз винаги съм се чувствал така в едно или друго отношение. А сега ще се прибави това да се чувствам така и в административно.

Знаете обаче, че трябва да „продавате“ Ансамбъла, защото това е необходимо. От тази гледна точка попитах.

Разбира се, разбира се. Това залегна и в концепцията ми с оглед новите условия. Защото те наистина са нови, не е просто дума, изпразнена от съдържание. Медийната среда вече е съвсем друга, обстоятелствата, публиката, начин на представяне, на поднасяне на изкуството. Всичко това е вече в съвсем други измерения. И нека не звучи крайно, но няма нищо общо с концертния живот най-общо казано, който е бил при създаването на Ансамбъла, и това, което е сега. Аз съм длъжен да се съобразявам с това. От друга страна, това е едно естествено развитие на нещата, вследствие на навлизане на абсолютно фантастични технологии, които преди няколко десетки години бяха в сферата на научната фантастика.

Говорите за „адекватна и актуална реклама на асанмбъла“ – цитирам Ви от конкурса в Министерство на културата. Какво ще рекламира Националният фолклорен ансамбъл?

Реклама по всички възможни начини. И най-вече във виртуалното пространство, в Интернет, защото това е бъдещето. Хартиеният афиш, всички знаем, е твърде несигурно, нетрайно и ненадежно средство за реклама, защото в момента, в който се залепи, никаква гаранция няма, че точно след 10 минути върху него няма да има залепен нечий друг афиш. А пък и публиката, самата аудитория, която се интересува, предпочита нещата да ги види в мрежата. Като казвам реклама, това означава не просто информация за това какво предстои, а запознаване в най-големи детайли с това какво всъщност Ансамбълът върши, кои са хората... Ако трябва, ще има снимка на всеки един член на Ансамбъла поотделно. Запознаване на публиката в най-големи подробности с цялата информация, защото това не е тайна, ние не сме военно-промишлен комплекс...

Между другото, в сайта Ви не са упоменати дори длъжностите на ръководителите, което е много странно...

Така, това е друг въпрос, който не искам сега да коментирам какво е опоменато и какво не. Нещата ще се променят.

Ансамблите доста закъсняха с присъствието си в онлайн пространството. Онлайн публиката е доста разглезена вече и търси изключително висококачествен продукт. А това струва пари.

Да, всяко нещо струва пари.

А Ансамбълът има ли ги?

Парите са абсолютно необходимо условие. И да ги няма, ще направя всичко възможно да бъдат намерени.

Добре. Концепцията Ви не беше представена във видеото, което е в публичното пространство. Подразбирам от изслушването на конкурса, че искате да сближите Ансамбъл „Филип Кутев“ и потенциалът на артистите с „гейм индустрията“, за която, знаем, отдавна работите като композитор. Конкретна идея?

Имам много конкретни идеи, които не възнамерявам да споделям, защото са все още в проект, тоест не са реализирани. Аз обичам да говоря за неща, които са направени вече. Защото всяко друго нещо, малко или много, е компромисно - защо, как и кога ще се случи. Защото после, може би, ще се наложи да обяснявам защо не е било точно така, както съм го представил. Така че предпочитам да говоря пред свършен факт. Относно „гейм индустрията“, това е един жанр, отрасъл, една област, която се развива със стремглави темпове. Тя практически изпреварва дори филмовата индустрия – като технологии, разрастване, като пазар, таргет група. Особено в сегашната ситуация на „локдаун“.

Генадий Рашков, Георги Андреев и Ивайло ИвановВ конкурса за длъжността, в събеседването с журито говорихте за мултифункционалността на талантливите изпълнители, как една работна единица може да се изяви по няколко начина. Какво конкретно имахте предвид, може ли да дадете пример? И има ли финансов ресурс това да бъде обезпечено?

Имам предвид следното: един талантлив човек, като музикант, наистина талантлив, той е талантлив в много музикални сфери. Или ако не са много, то поне няколко. И това е да се използва поливалентността и многофунционалността на всеки един като възможности. Или ако може да свири на инструмент, то той може поне на още един. Може би не на същото ниво, както основния му, но може. Да участва като вокалист, дори и с технически познания, като озвучител, осветление... Мина времето на това един човек да прави само едно. Изкуството вече е доста синкретично, а именно - смесването на най-различни възможности, най-различни стилове и най-различни похвати в рамките на една дейност. Да използвам максимално потенциала на всеки един от състава. Давам най-обикновен пример: има много танцьори, които свирят прекрасно на някакъв инструмент, най-вече ударен, но има и на струнни, на духови... Това защо да не се използва като допълнителен ресурс, бонус, цвят.

Ето, един от първите административни подписи ще бъде върху документ с променена длъжностна характеристика, разширена. Казвам го с усмивка.

Георги АндреевВъпрос, който винаги се повдига около концертите на Ансамбъла във Варна сред публиката, респективно слушателите на Радио Варна и част от музикалната общественост, с която разговарям толкова години вече, е за съвременните автори в репертоара. При оркестър, хор и танцов състав чуваме предимно авторска Ваша музика, на Георги Генов – диригента на хора, и танци на хореографа Ивайло Иванов. Ще разширите ли репертоара от живи композитори?

Ха! Това е малко провокативен въпрос и крие в себе си известна доза интрига. Обяснявам в ефир защо е такъв фактът. Всяко едно ново произведение, което се създаде, трябва да бъде подплатено със съответната финансова изразеност. И тъй като Ансамбълът е доста ограничен откъм финансови ресурси именно в това перо – контрактация и поръчване на нова музика и нови танци, това е единствената причина, поради която голяма част от репертоара е с моя музика. Защото аз всичко съм писал за Ансамбъла абсолютно даром, без да искам никакво овъзмездяване. Просто за да има репертоар. Защото всяко ново друго нещо е свързано с т.н. „целеви средства“, което създава трудности. Защото за никого не е тайна, че Ансамбълът има трудности дори за осигуряване на месечната заплата, вследствие на делегирания бюджет. Но да не занимавам аудиторията с финансови проблеми по отношение на методиката на финансиране на националните културни институции. Това е един непрекъснат процес на търсене на приходи и продажба на билети. А ние сме доста затруднени от това нещо, защото най-малкото нямаме собствена зала.

Аз не приемам обвинението, че Ви вкарвам в интрига. Това са ритунни въпроси, за които е хубаво да дадем отговори от хората, които ги знаят. И все пак ние ще се радваме да има по-голямо разнообразие от композитори. Приемете нашето мнение като слушатели, Вашата публика.

Аз също бих се радвал.

НФА Едно интересно съвпадение на нашия разговор за Ансамбъла днес: точно на днешния ден, 20 февруари, но преди 70 години, се провежда първият конкурс за изпълнители в Държавния ансамбъл с голяма комисия от музиканти, хореографи, танцьори, поети, художници, специалисти от БАН. Правя този преамбюл, за да преминем към годишнината, която Ви очаква - 70 години НФА „Филип Кутев“ през 2021 г. Планове, алтернативи?

Бяхме планирали в края на май и началото на юни три поредни концерта в зала 1 на НДК, с които да отбележим този юбилей. Но поради стечение на обективните обстоятелства, а именно ограничаване на посещаемостта на залата, тези прояви и това честване го отложихме за есента, края на октомври, началото на ноември месец. И силно се надявам тогава нещата да бъдат по-нормални и залите да заработят в пълния си капацитет, за да може да има смисъл. Не само като адекватно отбелязване на събитието, а и като посещаемост и съответно приходи от билети. Защото един концерт в зала 1 на НДК поглъща много финансови ресурси. Иначе репертоарът е готов, програмата е направена, концепцията е ясна. Просто се съобразяваме по възможно най-адекватния начин със ситуацията, която не зависи от нас.

Благодаря. Аз се надявам, че ще водим такива разговори за бъдещето на НФА „Филип Кутев“ и занапред. Защото всички ние се вълнуваме от изкуството, което представя Асанмбъла толкова години вече. Да не говорим, че той е крайъгълен камък изобщо за развитието на фолклорната ни култура.

Благодаря и аз. Надявам се, че нещата ще продължат оттук нататък добре. По един нормален начин, адекватен, разбира се, съобразен с всички условия, на които в момента ставаме свидетели. И мога да Ви уверя, че оттук нататък ще имате пълна и изчерпателна информация за всичко, което предстои, както в близко, така и в по-далечно бъдеще.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Martin van Drunen (ASPHYX, екс-PESTILENCE): Свободата на словото е под натиск днес

Интервю с Martin van Drunen (ASPHYX, екс-PESTILENCE) Предстои осмият„Running Free Festival“. Датите са 29-30 август. Мястото по традиция – къмпинг „Стринава“ край Дряновския манастир. Основните действащи лица - CORONER и ASPHYX, а от втора линия чакат DESTROYER 666 и DESASTER. Както и доста други банди. Графикът е вече ясен. За ASPHYX участието..

публикувано на 27.08.25 в 08:05

Слаба реколта от грозде очакват в Североизтока

Тази година реколтата от бяло грозде в Североизточна България ще бъде значително по-слаба от обичайната. Причината е сланата през април, която е нанесла сериозни щети върху лозовите масиви. Добивите няма да надхвърлят 300–400 килограма от декар – почти наполовина по-малко от нормалното. Това съобщи за Радио Варна Петьо Бошнаков, председател на..

публикувано на 26.08.25 в 08:15

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 25.08.25 в 08:00
Актьорът Стефан Мавродиев в сцена от спектакъла „Аз, Фойербах“

Стефан Мавродиев: Израснал съм в Операта във Варна, играещ човек съм от 6-годишен

Книгата "Играещият човек" представи във Варна българският актьор Стефан Мавродиев. В изданието той събира в едно целия си опит, личните си горчилки и възторзи, мисълта и усета си за света, за да заговори за свободата, достойнството, заблудата и истината... Биографията на един от най-обичаните български актьори е написана в съавторство с Огнян Панов...

публикувано на 22.08.25 в 07:50

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00