Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката, съобщиха от ведомството. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.
В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.
Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.
Д-р Павло Славов е току-що дипломиран лекар, който в момента е на прага на своята специализация по детска хирургия. Часове след поредния протест на младите медици в столицата, Славов изрази своята подкрепа към колегите си. Протест на млади медици С лед години учене и лични лишения, заплащането не отговаря на професионалната инвестиция и..
Един от утвърдените варненски скулптори, Веселин Костадинов, отбелязва 4 десетилетия творчески път с юбилейната изложба „40 години провокация в изкуството“. Експозицията ще бъде достъпна за посещение от 8 до 27 октомври 2025 г. в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна. Вернисажът е днес, 8 октомври, от 17:00 до 19:00 ч. Веселин..
Историкът Симеон Кулиш представя петата си книга – „Белогвардейски страници. От Галиполи до Варна. Николай Самойлович Кулиш“ . Изданието проследява живота на неговия прадядо – белоемигрант, пристигнал във Варна след Октомврийската революция в Русия.Премиерата ще се състои от 17:00 ч. днес в Държавния архив – Варна. „Това е семейна..
Регионалната служба "Пожарна безопасност и защита на населението" – Царево представи официални правила за действие при наводнение и реална опасност от заливане. Информацията съдържа конкретни инструкции за гражданите в различни ситуации – у дома, на открито и при пътуване с автомобил, както и насоки за предварителна подготовка и ограничаване на риска,..
За днес Националният институт по метеорология и хидрология издава предупреждение за значителни валежи от дъжд трета степен (червен код) с количества над 65 л/кв.м. в 8 области в страната, в това число и Варна, както и за умерен и силен вятър от север – североизток по Северното Черноморие, община Варна съветва жителите да обезопасят домовете и..
Вероятно ще се съгласите с мен. Живеем в приказка, нали? В нашата приказка големият лош вълк разрушава къщичката и се докопва до трите прасенца. Не. Да кажем така: злото кръвожадно прасе разделя трите малки кученца. Те с треперещи от страх сърчица, викат на помощ майка си. Последната, обаче, е заета да обикаля курортите и да хвърля остри послания..
Октомври е месецът, посветен на осведомеността за рака на гърдата. В прикачения звуков файл може да чуете разговор по темата на репортера ни Ваня Славова с хирурга д-р Даниел Буляшки : Ранната диагностика е най-мощното оръжие в борбата с това заболяване. Когато ракът на гърдата се открие в начален стадий, шансовете за успешно лечение и..