Много често, когато си купуваме някоя стока онлайн, хвърляме по един поглед на рецензиите и коментарите за търговеца, продукта или за компанията.
В повечето случаи тези коментари са положителни, а това понякога буди съмнение истински ли са или са генерирани от търговеца за да поддържа добра репутация. Понякога рецензиите могат да бъдат и негативни. Но и тук съществува възможността да не са написани от реални клиенти.
70% от онлайн потребителите се влияят от клиентските отзиви за даден търговец или продукт, а повечето споделят, че четат поне по 6 коментара преди да пристъпят към поръчка, показват проучвания. Оказва се също, че над 80% от потребителите приемат ревютата като лична препоръка. Според Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“, винаги когато четем коментарите трябва да имаме едно наум.
"Възможно е тези коментари да са продуцирани от самите търговци или от хора, които те са наели", каза Руменова.
Как да разберем кой отзив е фалшив и кой истински?
"Ако този който е писал коментара има регистрация в сайта, трябва да проверим дали потребителят е публикувал и други коментари или отзивите са само за определен търговец и определен продукт. Ако това е така, това означава, че той е нает да публикува предварително подготвени коментари, които ни подтикват да направим покупка", каза експерта.
"Има и много фирми, които предлагат такава услуга - да създават мнения, които може да са генерирани от изкуствен интелект или ги съчиняват сами. Тези коментари обикновено са без никакви правописни грешки или са с много правописни грешки с цел хората да ги приемат за реални", поясни още Габриела Руменова.
"Ако в коментара има една-две правописни грешки, колкото е нормално понякога човек да допуска, тогава е по-вероятно мнението да е автентично", допълни Руменова.
Според Габриела Руменова, твърде крайните коментари също са подозрителни.
Една от последните промени в Закона за защита на потребителите, предвижда ограничаването на фалшивите рецензии, напомни Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“.
Според новите текстове, търговецът вече е задължен да предоставя информация за автентичността на отзивите.
Габриела Руменова пък отбеляза, че невинаги търговецът е източник на фалшиви отзиви.
Нереалните негативни ревюта могат да бъдат също от клиенти на компанията с цел възстановяване на сума за покупка, получаване на отстъпка или друг бонус, както и от бивши служители, които не са се разделили с добри чувства с работодателя си.
Затова трябва да вникваме по-обстойно в коментарите ако са ни важни при вземането на решение за покупка и а не вярваме сляпо на всичко, което прочетем.
Заради силното влияние на клиентските отзиви в интернет, от платформата "Ние, потребителите" запчонаха информационна кампания "Фалшиви отзиви днес - проблеми решения утре".Чуйте подробностите в репортажа на Иван Барбов:

Малкият бизнес е готов да поеме част от предстоящите разходи, след приемането на Бюджет 2026, но очаква мерки - реформи, достъп до обществени поръчки, инвестиции в инфраструктурни проекти , които дават добавена стойност. Това каза Данко Калчев, съсобственик на семейна стъкларска фирма в Белослав, в предаването на Радио Варна POST..
Изложбата "Наша земя" събира в едно творчеството на две художнички, обединени от любовта към акварела - Полина Лазарова и Даниела Драгнева. Откриването на експозицията беше вчера в Арт център – галерия М&М във Варна. Изложбата включва над 50 платна, вдъхновени от красотата на българската природа и на българските народни танци, както и от личните..
Интервю с Faruk Aydın Toksöz и Onur Çobanoğlu (ALKERA) „ProgVibe Balkans“ е двудневен фестивал, посветен на прогресив рока и метъла, с фокус върху съвременната балканска прогресив сцена. В рамките на събитието, което е на 21 и 22 ноември, ще се представят изпълнители от България, Гърция, Турция и Румъния, които разкриват богатството и..
Когато си предприемач, а не само търговец, можеш да се измъкнеш от всяка криза и ситуация. Това мнение изрази младата предприемачка Хелин Алев в предаването на Радио Варна "Новият ден" в Дена на жената предприемач. Тя коментира равнопоставеността между половете, предизвикателствата пред жените в бизнеса и тревогите на малките компании около..
В периода 11 ноември – 12 декември 2025 година училища и детски градини ще отбележат и ще отпразнуват Европейския ден на авторите и Деня на четенето. Два вдъхновяващи повода за ново читателско пътешествие, представи инициативата в Радио Варна Мария Баджакова от Младежка фондация "Аморфа". В инициативата освен чилища и детски градини участват още..
Интервю с Christopher Bowes (ALESTORM) До момента ALESTORM са направили два концерта в България. През 2010 година като съпорт на SABATON и през 2022 като част от фестивала „Midalidare– Rock In The Wine Vally“. Ето, че на 29 ноември шотландските пирати ще излязат за трети път пред родните фенове. Но този път като хедлайнъри, с подкрепата на..
"България е оазис за пчелите и това трябва да остане така“, казва с усмивка Елен Сабатини – французойка, която преди 18 години избира да се установи в България и да посвети живота си на пчеларството и опазването на природата. Завършила екология, Елен намира своята мисия в това да учи хората – особено децата – да обичат пчелите. Тя често..