Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Куманов: Ветрогенераторите в Черно море застрашават туризма и риболова

2
Димитър Куманов
Снимка: Ани Петрова

Появата на ветропаркове в Черно море ще застраши риболова и ще бъде пречка за туризма. Това мнение изрази инж. Димитър Куманов от сдружение "Балканка". Той е един от хората, които стават причина да бъде спрян законопроектът, който регламентира изграждането на офшорни ветрогенераторни паркове..

Законопроектът е отхвърлен от Комисията по околна среда. Вносителите - две от големите партии в предходния парламент, го оттеглят, след като получават възражения. Опасенията на Куманов обаче са, че лобито, което стои зад законопроекта, няма да се откаже и този законопроект ще бъде внесен и в следващия парламент. Той има подозрения, че текстовете могат да минат през Закона за енергията от възобновяеми източници.

С отрицателни становища излизат от Министерството на земеделието и храните и Министерството на туризма, законопроектът бе изтеглен, защото вносителите разбраха, че ще се вдигне голям шум, посочи Куманов.

Според него перките ще окажат огромно негативно въздействие върху обитателите на Черно море. От една страна шумовото замърсяване при строителството и от друга - нискочестотния шум, който е опасен, както за хората, така и за рибите и най-вече за китоподобните..

При строежа и поставянето на фундаменти във водата и забиването на пилоти ще се вдигне много шум, който прогонва морските обитатели, обясни Куманов. От поставянето на перките ще пострадат и птиците, убеден е екологът. Като най-перспективни зони за изграждането на вятърните централи са посочени нос Калиакра, Варна и нос Емине. Координатите им засягат маршрута - миграционния път, на прелетните птици - Виа Понтика, изтъкна Куманов.

Ветропарковете могат да блокират и миграционните коридори на някои риби, каза още той. Рибарите от дребно-мащабния и крайбрежния риболов също ще бъдат засегнати, тъй като районите, в които ловят риба ще бъдат заети, така ще бъде съсипан поминъкът им, прогнозира екологът.

Най-голямо възмущение обаче у него буди начинът, по който ще се заплаща тази енергия.

"Идеята, която е залегнала в този законопроект, е толкова лобистка. Морското пространство, където се развива ветропаркът, ще се дава на концесия, а като част от търга, ще бъде сключен договор за разлика. Това означава, че в този договор е определена покупната цена на тази енергия и тогава, ако пазарната цена е по-ниска от нея - тогава държавата ще доплаща на инвеститора, а при при по-висока- обратното, обясни още Куманов. Той изрази предположение, че предвид корупционните практики, договорите ще бъдат изготвени така, че да облагодетелстват инвеститора", каза инж. Куманов.. 

Това той определи като равносилно на нерегламентирана държавна помощ.

На въпроса защо в Норвегия може да има ветропаркове, а тук - не, той бе категоричен, че там, в района на перките, не се развива туризъм, а промишленият риболов не е в близост до брега.

Куманов подчерта, че трябва да използваме принципа на предпазливостта и да се сравним с Гърция, в която няма нито една перка в морето.

Чуйте повече в разговора с Димитър Куманов:



По публикацията работи: Елисавета Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..

публикувано на 20.04.24 в 15:03