Писателят Мариан Желев получи ливанската литературна награда „Наджи Нааман“. Призовете се връчват на автори, чиито литературни произведения са с акцент върху общочовешките ценности. Желев е отличен в раздела за цялостно творчество. В конкурса той участва с разказа „Съборете ме в четвъртък“, който е поместен в последната му книга „Спете спокойно“. Тази година за наградите „Наджи Нааман“ са кандидатствали близо 3 000 творци от близо 80 държави. Събитието се провежда за 21-ви път.
"Приемам тази награда с радост, че името на България се чува по най-хубавия начин - със слово, с литература", каза Мариан Желев в интервю за предаването "Гравитация 0" .
"Съборете ме в четвъртък" e написан по време на пандемията. Главният герой е стара къща, която разказва своята история. "Това е метафора на човешките ценности, послание да търсим хубавите неща и всеки ден да търсим доброто", каза авторът. Разказът е тъга по човечността и доброто, към липсата на топлота в човешките отношения. Желев обича да казва, че сграда без душа е като човек без сърце.
Когато му съобщават какви са критериите, веднага се сеща за този разказ. Творбата е създадена в периода на социална изолация. Много пъти съм споделял, че ние пишещите не страдаме от това, че трябва дълго време да останем затворени. И без друго обичаме самотата и тишината, за мен беше нормално, сподели още той. Така пред погледа му изниква и къщата, която се намира на 150 метра от дома му.
Разказът е преведен от Мира Райнова. "Независимо какъв разказ си написал, ако преводът не е добър, той няма как да бъде оценен", допълни той.Мариан Желев е роден в Добрич през 1974 г., но от 1999 г. живее във Варна. Има издадени седем книги и е носител на няколко национални награди. Ръководил е детска литературна школа към Сдружението на писателите във Варна. Запален планинар и организатор на културни събития, сред които „Тюленово арт фест“.
Чуйте разговора на Светлана Вълкова с Мариан Желев:
Дълго си мислих на какво ми напомня бетонът, който машината изпомпва за плочите на новите сгради. Става въпрос за онова специфично и ритмично: тряс, тряс тряс; по тръбата върви материалът, сипван от камионите миксери, които тия дни във Варна хвърчат, имам чувството, денонощно. От това гредите ми съвсем взеха да се пукат, няколкото керемиди по плешивата ми глава тотално опадаха и за капак – последните ми обитатели ме напуснаха: котка с четири малки котенца.
Сетих се – звукът от наливащия се бетон е като да попаднеш в огромно затворено пространство, където е пълно с хора, всички държат броеници и едновременно отмятат камъче по камъче от връзката: тряс, тряс,тряс…
На мен времето ми изтича, знам. Не тъгувам нито за покрива си, нито за изгнилата и поизгоряла вече дървения, която би трябвало да наричам скелет. Там, където мазилката ми още не е паднала, се крепи единствено на графитите, които получавам от местните младежи. Но и за това не ми е толкова тъжно.
В последно време обаче тъгувам по доброто… Няма да го кажа. „Доброто старо време“ е клише, което ще съкратя до „доброто“. Беше време, когато имаше с кого да си поговоря – това бяха съседните къщи, почти мои набори. Клюкарска работа от моя страна, но пък какво да прави една къща цели шестдесет, че и сто, а и повече години? Има и друго, разбира се – да се наслаждавам по мой си начин на обитателите в мен. Жителите на една къща са като мислите при хората – едни вдигат шум, други трогват, трети те карат да страдаш, а с четвърти се гордееш. (Като с архитекта, който заемаше най-горния етаж при мен цели осем години. За това време направи няколко великолепни проекта във Варна.)
Да, старите ми приятелки ги няма вече. Събориха ги и на тяхно място изникнаха големи цветни бетонни тела, с много прозорци… и без душа. Сграда без душа, как да го обясня, е като човек без сърце. Автоматичен един такъв, рутинен, с хиляди релета и датчици. Хубави на външен вид, заглеждаш се, но като надникнеш вътре – празни. Иначе всичко си имат – електричество, климатизация, умни системи, но… там няма никой. Никой. Не, нямам предвид, че липсват хора, но самата сграда е със самочувствието на „800 евро квадрата“ и „с гледка към морето“. Те новите сгради даже и помежду си не си говорят. Веднъж така се скараха и заскърцаха, че щяха мен да съборят: кой имал подземен паркинг на три нива, кой депутат какъв апартамент си бил купил, как един от собствениците карал последен модел бентли и слял двата апартамента на последния етаж, за да бъде господар на гледката към морето… Ей такива глупости. Колко пъти се опитвах да завържа разговор с тях: всяка сутрин казвах на новите сгради около мен: Добро утро! Приятен ден! Дано имате добри дни и години! Да не ви се наводняват мазетата… Да им дам пример за добро възпитание и т.н. Да бъдат задружни, защото дават покрив на живи същества… Получих едно стоманено стържене, което при хората може да се оприличи на скърцане със зъби.
Скоро на мое място щеше да има нова сграда. Сега ще кажете: какво тука сантименталничиш и хленчиш. Вярно е. Стара сграда съм. В мазите ми е плъзнал мухъл. На фона на всичките ми руини. Мухълът за мен е като остри киселини при хората. Може и оттам да идва тази моя сантименталност – уж като цяр срещу киселинните. Цялата съм в прахоляк – от камионите, от все по-забързаното ежедневие и от самото време. Отивам си. И ми е тъжно. За доброто.
Ако трябва да избирам кога да ме съборят, бих искала това да е в четвъртък. И ако може след пет следобед. Казват – при нас, сградите – че ако си мислиш за нещо хубаво, докато те събарят булдозерите, няма да те боли толкова. В четвъртък! Толкова хубави четвъртъци съм имала за тези години живот!
През шестдесетте на миналия век – запомнила съм го като фототапет на голяма стена този момент – млада двойка си уреждаше срещи до моя ъгъл. Девойката се бе родила, израсла и разхубавила при мен. Младежът идваше от вътрешността на страната, но така се бе влюбил във Варна, в морето и в момичето, че вече не си представяше живота на друго място…Срещаха се в пет, всеки четвъртък. Младежът я целуваше по бузата, подаряваше й китка и след това двамата, хванати за ръце, тръгваха към морето. Помня вечерите, когато момичето си лягаше – цялата й стая ухаеше на солени вълни, на напечен от слънцето пясък и на… любов. После вдигнаха сватба. Семейството заживя при мен. Беше пак четвъртък, когато им се роди момче. И пак в четвъртък им се роди дъщеря, три години по-късно. Изучиха ги, пораснаха и децата им заминаха за чужбина. Влюбените момче и момиче бързо остаряха, след като къщата им опустя. Първо тя си отиде, шест месеца след това и той, но не пропускаше приживе в четвъртък да ѝ носи китка на гроба. Децата им се върнаха за кратко – колкото да уредят даването под наем на апартамента. Сложиха по един букет на двамата в гробищата и пак отидоха в чужбина, където наемателите превеждаха сумата за наема… Докато при мен стана невъзможно да се живее. Покривът протече, навъдиха се плъхове и мишки. Тръгна и проклетият мухъл. Напукаха се стените. И за финал – пожар…
Както казах по-горе: и котките ме напуснаха. Сякаш това бе последното камъче от голямата бетонна броеница. Тряс! – идваше и моят ред.
В понеделник при мен се събират клошарите. Разпределят „плячката“ от съботно-неделното тършуване из кофите. Напиват се и припадат. Във вторник събориха любимата ми приятелка – елегантна сграда с две ангелчета на терасата, която много плака, преди да дойдат багерите. В сряда горях. Петъкът не ми е ден – веднъж клошарите се биха и клаха; много кръв се изля. Събота загубих и последните си керемиди. В неделя почина моят създател.
Остана четвъртък. Ще си мисля за доброто.
Съборете ме в четвъртък.
Моля!
Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..
В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..
Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...
Според бившия министър на икономиката и настоящ депутат от ПП/ДБ, в момента управлява коалицията Борисов - Пеевски. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той заяви, че тази коалиция ще работи докато бъде постигната абсолютна диктатура, за да наложат стария модел. „Разбраха, че с нас не могат да го наложат“- каза народният представител...
Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва. Това обяви в ефира на обзорното предаване „Позиция“ депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той заяви, че според информацията, с която разполага, има достатъчно материал за повдигане на обвинение в организирана престъпна група. Народният представител припомни странното напускане на Диан Иванов..
Интервю с Andreas Kisser (SEPULTURA) 40 години отминаха от момента, в който няколко невръстни младежи от Бразилия направиха немислимото - събраха група и я кръстиха SEPULTURA. 40 години по-късно споровете коя е истинската SEPULTURA продължават. Дали тази SEPULTURA, която съвсем скоро ще достигне края на пътя, е автентичната? Какво значение има,..
Мечтателка с фотоапарат, която преследва залези, изгреви и луната. Това е Росица Димитрова от Варна, травъл блогър, пътешественик, фотограф и ловец на кадри, които често обикалят света преди нея в медии като "National Geographic" и "Forbes". За втора поредна година нейна снимка влиза в престижна селекция на "Capture the Atlas", озаглавена "Нощните..