Градската художествена галерия "Борис Георгиев" във Варна е домакин на мащабния проект "Genesis" на визуалния артист Юлиян Табаков. Селекцията от творби на Табаков е разположена на третия етаж на галерията, в подпокривното пространство до 9 септември.
В "Genesis" Табаков включва произведения от изминалите 7 години, които обединяват отделни части от проекти на артиста - своеобразен триптих от три големи проекта „Мигновения“, със снимки на Златина Тодева, „Портрет на умиращи“ и последната част е „Генезис“ – „Сътворението“. И още - триизмерни обекти, пространствената инсталация “За спасителите и спасените” (2023), както и експерименталното видео - късометражен филм “Вакуум” (2022).
С Юлиян Табаков разговаря Мартин Николов:
Какво мотивира Юлиян Табаков за проекта “Genesis”?
А, де. Хубав въпрос. Много дълъг процес от мисли. Може би едно 10-15 години на тема духовното и материалното, божественото и земното. В тази посока на мисли, някак си обобщава едно дълго търсене, което беше многоетапно. Започна 2015 г. за първи път с мигновения впоследствие портрет, намиращ се там. Най-накрая това като завършващ триптих носеше името и на трите заедно “Genesis”, като към това нещо влезе и нещо, което беше преди странично, но „Вакуум“ в трите си проявления. „Вакуум“ като серия постове – ежедневни с мисли без цензура. Директно каквото се сетиш като видиш изображението. В последствие изложба фотографска, в която разказът е във фотографии и накрая видео, което е 27 минути и ще бъде представено тук. От статични изображения плюс три видеоклипа, но в същия разказ разказвам по друг начин в движение.
Генезисът предполага развитие от една точка до друга точка, или при Вас е отворена вратата?
И да, и не. Развитие в място, което не се развива е само по себе си философски относително. Като цяло, генезисът е сътворението – от там тръгва генезис, Битие в Библията. Това е единият текст, върху който стъпва част от самия разказ. До голяма степен е основан и на Панчадаси, който е писан 14 век и представя гледната точка на индуизма върху структурата на Вселената – вселената не като планети във въздуха, ами въобще цялото творение на всичките му нива - етерно, физическо и т. н. Някак си са смесени, но може би е съвсем първи опит – това са доста сложни текстове, искат много време.
При Вас как се отразяват тези текстове, или Вие как ги отразяват е във Вашето изкуство?
О, не знам. Според мен е неведом път, не е така да седна и да го измисля. Определено има моменти, в които не можеш да го измислиш. (...) Просто го чакаш да дойде, опитваш се да се задържиш на тази честота достатъчно дълго, за да можеш да го изразиш, да дойде през теб. В случая, накрая се роди един лист, който е разтворен на две. Тук идва индуизмът, че всъщност, единността на вселената се раздвоява – илюзията за двойственост. Още е съвсем абстрактно.
С "Genesis" успявате ли да запълните вътрешните си празноти?
Не съм мислил, че точно това искам да правя. Като цяло коментирам някакви неща, които ме вълнуват, споделям ги. Сега вече как стигат до зрителя си е неведомата част. Този, който го прави дава само начало на размисъл.
Ако изкуството е олицетворение на живота, животът олицетворение ли е на изкуството в някакъв момент?
Животът сам по себе си е изкуство. Ние се опитваме по някакъв начин да го направим наука и да го систематизираме, което само го убива. Всъщност го прави безвкусен. Бих казал, че животът и смъртта са едно. Те са синоними на едно и също нещо. Тоест, ние отразяваме Битието по един или друг начин. Дали ще е индивидът, който сам изразява себе си, дали ще е някакъв поглед върху това, което е около него – винаги изразяваме Битието. Независимо доколко е вътрешно, или външно.
Ако "Genesis" е отговорът, какъв е въпросът?
Най-дълбокият и най-основният въпрос е „Аз виждам света, защото е тук или светът е тук, защото го виждам?“. Един вид „Кой съм аз?“ или „Какво съм аз?“ по-скоро. На едно друго ниво е „Можем ли да запълним вътрешни презумпции с това, което е отвън?“. Но това е на едно много по-плоско, по-повърхностно ниво, ако щеш, на втория въпрос.
Ако "Genesis" е олицетворение на Вас самия и резултат от Вашите търсения, Вие на кой въпрос искате да отговорите?
Мисля, че тези въпроси са много по-големи отколкото един индивид би могъл да бъде. Опитвам се да отговоря и на двата въпроса. Едното ме касае, както и всеки на това ниво на реалност, което е именно тук с този таван, с този микрофон, с този климатик и така нататък. Другото е на съвсем по-общо ниво, абсолютно ниво. Може би и на двата трябва да бъдат отговорени по един или друг начин. Така или иначе всичко се осъзнава през едното ниво, може да осъзнаеш другото, ако щеш. Така че, някак си трябва да си намериш way out (изход).
Чуйте интервюто на Мартин Николов с Юлиян Табаков:
Точно година след излизането на предходния му сингъл - "Сияя", Yasen (Ясен Неделчев) е готов с новата си песен. Заглавието ѝ е "Тик-так" и носи по-различно послание. На практика в двете песни пея за двете страни на една и съща монета - споделя артистът. - "Сияя" говори за това, колко е хубаво да се влюбиш и си готов на всичко за другия, докато..
Като края на света - това е най-краткото описание за Нордкап, най-северната континентална точка на Европа. Трудно може да бъде описано с думи усещането да достигнеш и стъпиш на върха на носа, надвесен над Баренцово море. Това разказа в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" Бисер Тинчев, след като за втори път покори крайния север на Стария..
Интервю с Niels Löffler (ORDEN OGAN) Малко повече от два месеца остават до мащабния „Мидалидаре – Рок в долината на виното“. Датите са 11-13 юли. Големите хедлайнъри - MANOWAR, W.A.S.P. и Alice Cooper. Но в случая ще стане дума за една от съпорт групите в лицето на ORDEN OGAN. Немската метъл банда ще направи първи концерт в България именно в..
Първото по рода си Ателие по драматургично писане с участието на талантливи гимназисти от Варна е към своя финал. 20 млади автори, разпределени в два класа с ментори Захари Карабашлиев и Мария Касимова–Моасе, работиха месеци наред върху свои оригинални драматургични текстове. Финалът е повече от обещаващ – сценично четене на 5 юни от 17:30..
До 1 юли галерия „Папийон“ представя новата самостоятелна изложба на художника Христо Йотов, озаглавена „Какво сънува водата“. С тази експозиция Йотов поставя във фокус онова, което все по-често липсва в модерното изкуство, генерирано от изкуствен интелект – чувствата . „В изложбата има любов, хумор, има и неприязън. Това са емоции,..
Шекспир е казал, че светът е сцена и всички ние сме актьори. Така е, но някои са актьори професионално, на театралната сцена, като Симеон Дамянов, който е част от столичния Театър "Българска армия". Варненци имаха възможност да го гледат в ролята на Марцел в спектакъла "Хамлет", с който беше открит Международният театралния фестивал "Варненско лято"...
Връзка. Ако с една дума трябва да се опише тангото, то това е именно връзка. Етимологията на танго може да се търси и в термина „тангента“, т.е. като допирателна, като допир. Връзка между мъжа, жената и музиката – това са трите елемента, които формират танца танго. Това каза Радослава Ангелова, преподавател и тангера в Танго школа Corazón,в..