Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АМ "Хемус" е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност. 

Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев. 

Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен. 

Кой е отговорен?

Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той. 

Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:



Констатациите на Института по пътна безопасност: 

 • Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия. 

 • Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи. 

• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене. 

 • Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

 • Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата 

• Има нерешени проблеми с геологията 

• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен 

• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.

 • Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Учителка по изобразително изкуство организира безплатни зелени часове във варненските училища

Учителката по изобразително изкуство Наталия Николова, която от повече от две десетилетия организира творчески работилници с еко насоченост за децата във Варна, организира безплатни зелени часове в училище. Заниманията са адаптирани спрямо възрастта на децата и се провеждат и в детските градини. Часовете започват с презентация тип лекция на тема..

публикувано на 24.10.25 в 07:55
доц. Евгения Кръстева-Благоева, НБУ

Евгения Благоева, автор на романа "Реките на времето": Не бива да се превръщаме в продължение на злото, дори не бива да се докосваме до него

Впечатляваща семейна история, която обхваща някои от най-болезнените години за България през 20. век, вдъхновява  дебютния роман „Реките на времето“ на Евгения Кръстева-Благоева, доцент по антропология в Нов български университет . Всичко в тази книга наистина се е случило. То е съхранено в родовата памет на два български рода, а чрез съдбите на..

публикувано на 23.10.25 в 07:40

Светлозар Тенев преди околосветската обиколка: Не се тревожа за себе си, моля се само яхтата да издържи

Варненският ветроходец к.д.п. Светлозар Тенев тръгва на околосветска обиколка със своята лодка. Очаква се той да потегли от Варна днес вечерта и да измине 26 хиляди морски мили, броени дни след като отбеляза 70-ия си рожден ден. Днес текат последните приготовления. Не се тревожа за себе си - знам какво мога и какви са възможностите ми. Надявам се..

публикувано на 22.10.25 в 08:10
Атанас Аргиров, председател на РС на НСНИ, Варна

Атанас Аргиров: Фалшивите обяви са най-големият проблем на пазара за недвижими имоти

Най-големият проблем на пазара за неждвижими имоти в момента са фалшивите обяви. Това каза за Радио Варна Атанас Аргиров, председател на регионалната структура на Националното сдружение „Недвижими имоти“ /НСНИ/ във Варна. Клиентите не могат да ги различават, като това е трудно дори и за брокерите, но ние познаваме пазара и можем да се..

публикувано на 21.10.25 в 10:00

Шеф Пламен Петров: От 24 часа в денонощието - сме заети 26

Професията на главен готвач изисква много лишения. От 24 часа в денонощието сме заети, ментално и физически - 26. Това каза шеф Пламен Петров в предаването на Радио Варна "Новият ден". Той е потомствен готвач, опитен и уважаван майстор, на когото се доверяват много влиятелни личности от различни сфери на живота. Приготвял е ястия и на самия Тодор Живков...

публикувано на 21.10.25 в 07:40

Експерт: Трябва да има строг контрол върху автошколите заради корупцията и фалшифицирането на обучението

След трагедията край Созопол експертите настояват за спешни мерки и реален контрол върху автошколите. Днес Европейската комисия обяви последните данни за пътната безопасност, според които България отново е сред държавите с най-много жертви по пътищата – 74 загинали на милион жители, веднага след Румъния (78). На този мрачен фон страната бе разтърсена от..

публикувано на 20.10.25 в 17:35

"Невидимо дете"- спектакъл в памет на Димо Стоянов, който превръща музиката в изповед

Тази вечер от 19,00 часа на сцената на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" във Варна ще оживее един свят, създаден от спомени, музика и човечност. Мултижанровият спектакъл "Невидимо дете", посветен на живота и творчеството на покойния Димо Стоянов от група P.I.F., ще бъде представен за първи път пред варненската публика. Продукцията..

публикувано на 20.10.25 в 11:49