В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.
Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев.
Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен.
Кой е отговорен?
Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той.
Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:
Констатациите на Института по пътна безопасност:
• Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия.
• Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи.
• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене.
• Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.
• Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата
• Има нерешени проблеми с геологията
• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен
• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.
• Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.
Изложбата "Наша земя" събира в едно творчеството на две художнички, обединени от любовта към акварела - Полина Лазарова и Даниела Драгнева. Откриването на експозицията беше вчера в Арт център – галерия М&М във Варна. Изложбата включва над 50 платна, вдъхновени от красотата на българската природа и на българските народни танци, както и от личните..
Интервю с Faruk Aydın Toksöz и Onur Çobanoğlu (ALKERA) „ProgVibe Balkans“ е двудневен фестивал, посветен на прогресив рока и метъла, с фокус върху съвременната балканска прогресив сцена. В рамките на събитието, което е на 21 и 22 ноември, ще се представят изпълнители от България, Гърция, Турция и Румъния, които разкриват богатството и..
Когато си предприемач, а не само търговец, можеш да се измъкнеш от всяка криза и ситуация. Това мнение изрази младата предприемачка Хелин Алев в предаването на Радио Варна "Новият ден" в Дена на жената предприемач. Тя коментира равнопоставеността между половете, предизвикателствата пред жените в бизнеса и тревогите на малките компании около..
В периода 11 ноември – 12 декември 2025 година училища и детски градини ще отбележат и ще отпразнуват Европейския ден на авторите и Деня на четенето. Два вдъхновяващи повода за ново читателско пътешествие, представи инициативата в Радио Варна Мария Баджакова от Младежка фондация "Аморфа". В инициативата освен чилища и детски градини участват още..
Интервю с Christopher Bowes (ALESTORM) До момента ALESTORM са направили два концерта в България. През 2010 година като съпорт на SABATON и през 2022 като част от фестивала „Midalidare– Rock In The Wine Vally“. Ето, че на 29 ноември шотландските пирати ще излязат за трети път пред родните фенове. Но този път като хедлайнъри, с подкрепата на..
"България е оазис за пчелите и това трябва да остане така“, казва с усмивка Елен Сабатини – французойка, която преди 18 години избира да се установи в България и да посвети живота си на пчеларството и опазването на природата. Завършила екология, Елен намира своята мисия в това да учи хората – особено децата – да обичат пчелите. Тя често..
Специализираната АГ болница във Варна отбелязва световния ден на недоносените деца - 17 ноември, със семинар на тема "Всичко за недоносеното бебе - от болницата до необходимата грижа у дома след изписването" . Лекторите - д-р Симеона Живкова и акушерката Фаня Кючюн, от неонатологичното отделение в СБАГАЛ "Проф. д-р Димитър Стаматов", ще говорят..