Предстои да бъдат определени защитени територии в морето и крайбрежните зони, които да влязат в "Натура 2000". Засега те все още нямат статут на защитена територия, тип резерват, където има някакъв регламент. В другите европейски морета вече има такива, за нашето е в процес на изготвяне. Очаква се този регламент също да повлияе при допускането на проекти за ветроенергиен (ВЕИ) парк в морската среда. Рибарският и туристическият бранш вече се обединиха против подобни инвестиции в морето, бяха последвани и от общините Балчик, Шабла, Каварна и Варна.
В повечето случаи не говорим за нещо, което би угнетило тежко морската среда, в никакъв случай. Но ако се прави ВЕИ офшорен парк на близко отстояние, трябва задължително да бъде обсъдено с рибарския бранш, защото основният риболов в Черно море се извършва до към 50-60 метра дълбочина. И повечето водни пътища също са на тези дълбочини при влизане в пристанище Варна или Бургас, отделно военните зони. Това са неща, които трябва задължително да бъдат съобразени. И в момента, в който бъдат изключени, там няма как да бъде поставено подобно нещо. Не считам, че това е редно и че би се случило. Това коментира за Радио Варна гл. ас. д-р Радослава Бекова, хидробиолог в секция "Биология и екология на морето" към Института по океанология на БАН. След 100-150 метра дълбочина започва рязък склон, това означава, че не може да бъде стационарна перка. Много рязко започва да става все по-дълбоко и по-дълбоко и финансово не би било изгодно да се поставя стационарна перка. Това е горе-долу на 2-3 км. от брега и не биха се виждали от брега или по някакъв начин биха угнетили Черноморското ни крайбрежие от екологична гледна точка, от гледна точка на туризъм или нещо друго. Плаващите са изключително скъпи, каза още Бекова. При всички положения подобен тип предложения ще минат обществено обсъждане.
Стационарни или плаващи?
След като има изградени подобни паркове и те не влияят на морската околна среда, в смисъл негативно, изключително негативно, значи е напълно възможно да се случи. Но това са и държави, където контролът е много по-сериозен, подчерта Бекова.
Когато има конкретно предложение, трябва да бъдат направени допълнителните изследвания, като най-важното е за шума. Каква инфраструктура би била изградена, дали ще са плаващи или стационарни, при плаващи – дали ще има кабели, батерии или каквото и да било, в каква степен ще се разравя дъно или няма да се разравя, това как би повлияло на бентосната фауна, на рибните съобщества, както и шумът как би повлиял на китоподобните (б. ред. делфините), тъй като знаем, че те най-много биха пострадали при нещо подобно.
Цялото интервю слушайте по-долу:
А какво се знае за потенциалното въздействие на подобни ВЕИ съоръжения в морето върху живота в него? Говори се за вибрации, за шумово замърсяване?
Шумовото замърсяване в Черно море така или иначе се следи съгласно рамковата директива за морска стратегия, дискриптор 11 отговаря за мониторинга върху шума. Самата вибрация - има методи, с които да бъде обрана, тоест да не се отрази много сериозно върху морската околна среда. Разбира се, колегите орнитолози биха казали как биха повлияли тези перки на пътищата на птиците.
Има ли вече изследвания за въздействието на подобни паркове в други европейски морета?
Научните данни са широко разпространени в мрежата.
Какво „казват“ те?
След като съществуват, значи е възможно. Особено в развити държави, където процеса на контрол... не искам по никакъв начин да засегна някой, но контролът е много по-сериозен. След като има изградени подобни паркове и те не влияят на морската околна среда, в смисъл негативно, изключително негативно, значи е напълно възможно да се случи.
Но, на какво отстояние са те от брега, да кажем в Северно море?
Някои са видими, други не са, зависи много от вида на перките, които биват поставени – дали са малки или големи, дали са плаващи или стационарни и т. н.
Тоест до момента няма категорични данни за отрицателно въздействие на такива съоръжения на флората и фауната в морето?
Да. На този етап няма нещо подобно, което категорично да казва изключително вредни са.
В предварителния разговор казахте, че вече имате дадена експертна оценка във връзка със Стратегическия план.
Да, беше по Плана за възстановяване и устойчиво развитие на България. Там имаше проекти, в които евентуално да бъде инвестирано и всъщност оценката, която бях направила върху въздействието върху морската околна среда е, че е напълно възможно, но като се има предвид абсолютно всички неща, които изреди по-рано и разбира се бъдат направени допълнителните изследвания, които са необходими, когато има конкретно предложение.
Какво по-конкретно?
Най-важните са за шума. Каква инфраструктура би била изградена, дали ще са плаващи или стационарни, при плаващи – дали ще има кабели, батерии или каквото и да било, в каква степен ще се разравя дъно или няма да се разравя, това как би повлияло на бентосната фауна, на рибните съобщества, както и шумът как би повлиял на китоподобните (б. ред. делфините), тъй като знаем, че те най-много биха пострадали при нещо подобно.
Видеорегистраторът трябва да бъде част от задължителното оборудване на автомобилите, а записите да служат като доказателство в съда. Това мнение изрази Ивайло Желязков от Европейския център по транспортни политики. Според него е необходимо въвеждането на изискване за наличие на устройството в колата, както за аварийния комплект, тъй като това ще има..
До 10 – 20 % ще са щетите по овощните дръвчета заради снеговалежа и ниските температури през април. Това прогнозира агрометеорологът Мирослав Ганчев, който работи във варненския филиал на Националния институт по метеорология и хидрология. По неговите думи във Варна няма да има унищожена реколта, но в Силистра и Търговище, където снегът е..
В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците. Сега на лице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт. Авиокомпаниите редовно..
Седем души са включени в Управителния съвет на новосформираната Асоциация на инфлуенсърите у нас. Целта им е да дават добър пример на подрастващите, а и на по-възрастните си последователи. С дейността си те планират организиране на кампании за показване на историческата памет на България, за популяризиране на красивите местности у нас, за необходимостта..
Като опит за привличане на вниманието, така беше определен вота на недоверие към кабинета Желязков от варненския депутат Деница Николова. Според народния представител на ГЕРБ/СДС, вотът на недоверие е един от най-силните инструменти на опозицията да изрази своето несъгласие с управлението. По думите и това е тяхно право, но в целия дебат е..
Държавните институции продължават да не предоставят инвестиционния план на „Холдинг Варна“ за Алея първа, който е приложение към договора между Областна администрация и дружеството за покупко- продажба на имотите по крайбрежната. Това заяви народният представител от ПП/ДБ Стела Николова. Тя отправи серия питания и искания към институциите..
Като „изключително лобистки“ определи варненският депутат от „Възраждане“ Коста Стоянов приетия на първо четене Закон за енергията от възобновяеми източници на брифинг в Народното събрание. В обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, той заяви, че закона преди всичко задоволява интересите на частни инвеститори за сметка на националния..