В Белослав - единственият град у нас, в който има фериботен превоз, имат нужда от нов ферибот. Експлоатационната годност на настоящия наближава финала, а и параметрите му отговорят на времето, когато се появява фериботната връзка след свързването на Варненско-Белославското езеро с морето преди повече от 50 години. За целта са нужни над 10 млн. евро, които Община Белослав търси от Министерството на финансите.
Първият ферибот, който започва да превозва пътници след свързването на Варненското и Белославското езеро и изграждането на пристанище Варна-запад през 1973/74 г., е "Бдин". Той идва в Белослав от р. Дунав, построен е през 1952 г. от германци. Тогава - за времето си, е бил модерен с капацитет от 23 коли.
По-късно този ферибот е заменен през 1976 г. от "Димитър Ватев", който е абсолютно идентичен на "Бдин" - нещо като съветските коли "ВАЗ 2101". В тази аналогия фериботът "Димитър Ватев" е като "ВАЗ 2102". Третият ферибот - "Белослав" заменя "Димитър Ватев" през 2001 г и е пореденият в серията "ВАЗ 2103", едно към едно с параметрите на плавателния съд от 1952 г. Единствено табелката с името е различна, разказва управителят на общинската фирма превозвач "Белфери" - Петър Петров.
Оттогава досега - 2001 г., фериботът "Белослав" не е гасен, т.е. работи денонощно. През март започва 24-та година от експлоатацията му - всеки ден в продължение на тези години, по 114 курса на ден, посочва кметът на Белослав Деян Иванов.
Фериботът "Белослав" спира два пъти месечно единствено за профилактика и то само за по няколко часа - сменят се маслата, зарежда се с гориво, посочва кметът на единствената община - корабособственик в България. При нужда, дори двигателят се сменя за няколко часа. Профилактиката е съобразена с времето, когато няма преминавания за хемодиализа на пациенти.
От община Белослав вече са започнали проучванията за нов ферибот с капацитет от 40 автомобила, хибрид, с различна конструкция и със слънчеви колектори, които да спестят част от разходите за дизеловото гориво.
Сега разписанието на ферибота е на 10 минути - 3 минути превоз и 7 минути престой, при което двигателите не се гасят. В пиковите часове - между 7 и 9 сутрин и между 17 и 19.30 ч. фериботът плава без разписание - тръгва веднага след запълването си, уточнява Деян Иванов.
Бил съм в 93 държави, работил съм 30 години извън България, но никъде не съм виждал такава интензивна експлоатация на ферибот, допълва Петров.
Освен неотговарящите на съвременните изисквания параметри и изтичащата експлоатационна годност на ферибота в Белослав, има проблем и с тежестта и размерите на сегашните камиони и леки автомобили. Нараства и трафика.
Ако преди 3 години, средногодишно са преминавали по 500 хил. коли, вече са около 1,5 млн. автомобила на година. Когато има ремонт на Аспарухов мост или като при последните земеделски протести от началото а февруари, трафикът расте главоломно, стига се до пререкания и километрични опашки.
За построяването на нов ферибот и пускането му на вода са нужни над 10 млн. евро и около 12 месеца - за провеждането на тръжна процедура и строителството, и то при положение, че парите бъдат одобрени и отпуснати веднага, уточнява Деян Иванов.
Още може да чуете в звуковия файл.
Снимки: Румен Сарандев.
Единадесетото издание на инициативата "Ден без асансьори" започва днес. Учебни заведения и различни институции насочват поглед към значението на редовната физическа активност за цялостното здраве и благополучие. Целта на акцията е да демонстрира колко лесно е да бъдем активни, въпреки натовареното ежедневие. В рамките на този ден всички участници..
Иво Стоилков е туристически водач и приключенец в глобален мащаб. От Аляска, през Шпицберген, до далечния изток той намира места, особено подходящи за екстремни активности. Това са дестинации, където традиционно всяка година има много сняг, нещо което у нас все повече липсва. В предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" Иво представи..
Документалният филм "Кой е професор Чирков" представя живота и постиженията на бележития българския хирург Александър Чирков. Филмът има за цел да разкаже, да съхрани и да предаде на бъдещите поколения делото на българския професор, създал съвременния облик и лечение на модерната кардиохиругия, изградил и най-добрата в България специализирана..
Седемнадесетото издание на най-големия форум за земеделска техника у нас БАТА АГРО , който се организира от Българската асоциация на търговците на агротехника, ще се проведе от 12 до 16 май 2025 година на Летище Стара Загора. Това издание е юбилейно, тъй като отбелязва 15 години от първото изложение БАТА АГРО. Участници в агро..
На 29 април светът отбелязва Деня на танца - празник на движението, културата и емоцията. Танцът е универсален език, който преодолява бариерите между хората и свързва сърцата им чрез ритъм, танц и изразност. В България културата за танцовото изкуство не е толкова разпространена, но отношението към балета е добро. Това каза танцьорът и хореограф..
Ротари клуб Балчик успешно осъществи инициативата "Здраве на екрана", която включва дарение на интерактивни монитори за МБАЛ Балчик и медицинския център. Целта на инициативата е да предостави вдъхновяващо и образователно съдържание за пациентите на болницата чрез видеа, посветени на здравословния начин на живот, правилното хранене, физическата..
Историята на днешния ден е свързана с капитан Кук, кораба „Индевър“ и Австралия. Предлагам да пробваме със забавната версия. В стил „истории, които няма как да чуете в училище“. Годината е 1770-та. Мястото — някъде в Тихия океан. Корабът е „Индевър“, а времето вероятно следобедно, защото нашият герой, капитан Джеймс Кук -..