Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ако на някой трябва да му е неудобно, това е на автомобилите

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

В проекта не са добре решени пешеходните връзки

4
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх.Христо Топчиев

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). По този повод днес от администрацията организират обществено обсъждане,  от 17.00 часа в общинската зала „Пленарна“.

Част на ремонта на бул. „Цар Освободител“ е леката железница в протежението му, която на места ще има и подземни участъци. Днес ще бъде коментирана само една част от проекта за леко метро във Варна – етап едно, от пътен възел „Летище“ до пътен възел бул. „Цар Освободител“ с бул. „Левски“. Припомняме, че обявеният през 2021 г. проект от Община Варна включва седем етапа, вкл. подземно трасе през Морската градина (етап три - от Летния театър до жп гарата).

Аргументи срещу  изграждането на т. нар. леко метро във Варна изтъкнаха експерти, в обемите и обхвата на проекта, който беше представен за първи път през юли 2021 г. Надделяващото мнение от хората, които тогава дойдоха в зала "Пленарна" на Община Варна беше, че в предварителната документация липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница във Варна (пътникопоток, приходи, разходи, цена на бъдещия билет, сравнение с обхвата на градския транспорт).

Припомняме, че 240 хил. лв. от местния бюджет одобри мнозинството в Общински съвет-Варна през 2020 г. за изпълнение на проектирането. Авторският колектив, изработил проекта, е столичната фирма „СПАТО”ООД, по задание на община Варна.

Много е важно да се вижда отражението на един такъв проект върху градската структура, как се отразява на жителите на града, могат ли те да го пресичат или не. Това смята арх. Христо Топчиев от Камарата на архитектите в България, който беше на обсъждането преди три години. Днес казва с по-голяма категоричност, че проектът „приоритизира автомобилите“.

Втората ми магистратура беше в Барселона с профил "Градоустройство" и там винаги се коментира, че ако на някого трябва да му е неудобно, това е на автомобилите. Така планират там големите си булеварди. Забележете, че пешеходецът винаги "остава" на нивото на терена. Съвременната тенденция в проектирането на такива градски булеварди е малко по-различна от нашата, ние имаме малко старомодно мислене в тази посока, отбеляза още архитектът. По повод заложените за изграждане пасарелки, Топчиев отбеляза, че пасарелките по бул. "Левски" са в ужасно състояние и много рядко се ползват. Много е важно проектът точно в тези части да бъде внимателно пипнат, за да се превърне обновеният бул."Цар Освободител" от градска бариера в градски атрактор, тоест да е лесно комуникативен и за пешеходците. 

От кръговото с бул. "Левски" до летището аз не мисля, че има нужда от метро въобще. Важното е общественият транспорт в ремонтирания участък да преминава по самостоятелно трасе. Но ремонтът в цитирания участък на бул. "Цар Освободител" (етап едно от проекта за леко метро) е едно добро решение за отпушване на трафика в част от града. Този проект за ремонт на булеварда трябва да бъде подкрепен, но под условието да се приоритизира пешеходното движение. Надявам се да имаме една ползотворна дискусия за бъдещето на града, подчерта арх. Топчиев. 
По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Румяна Дечева

Проф. Румяна Дечева: ЦИК се отказва да бъде регулатор на изборния процес

Централната избирателна комисия с явно вътрешно решение се отказва да бъде регулатор на целия изборен процес. Това коментира в интервю за Радио Варна изборният експерт проф. Румяна Дечева. По думите ѝ, при наличие на изборни нарушения, именно ЦИК е регулаторът, който трябва да направи необходимото, за да бъдат поправени грешките. Всички трябва да..

публикувано на 08.11.24 в 08:15

Командирът на кораба "Св. св. Кирил и Методий" за поредната полярна експедиция: Този път ще се целим и към остров Смит

С официална церемония на Морска гара - Варна ще бъде изпратена поредната антарктическа експедиция с научноизследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий".  Командир на кораба е капитан II ранг Радко Муевски. Екипажът се състои от 34 души, в него се включват и три дами. Този път сред учените има и двама орнитолози, които ще наблюдават птиците по..

публикувано на 07.11.24 в 08:00

Война през два обектива: Там, където мълчанието крещи...

„Война през два обектива: Там, където мълчанието крещи“ е съвместна и зложба на фотографите Олександър Барон  ( Украйна) и Румен Сарандев ( България), която представя общо 40 фотоса.  Тя ще се открие на 8 ноември в рамките на  Петото издание на Международния фестивал на етнографското кино „ОКО“   в Националния дворец на културата в..

публикувано на 06.11.24 в 08:10

Поетесата Теменуга Маринова: На тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата

Мисля си, че на тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата. Няма друго, което да изпълва така човешкото съществуване. Това коментира за предаването "Гравитация нула" поетесата, писател и драматург Теменуга Маринова.  Народни будители винаги ще има и това е благодарение на хората, които си вършат работата добре. Благодарение на тях..

публикувано на 05.11.24 в 08:15

Fredrik Åkesson (OPETH): Трябва да излезеш от комфортната си зона, за да бъдеш по-добър

Интервю с Fredrik Åkesson (OPETH ) Шведските прог дет легенди OPETH са готови с новия си албум, който първо трябваше да излезе в средата на октомври, но по технически причини беше отложен за средата на ноември. Китаристът на OPETH Fredrik Åkesson даде специално интервю за От другата страна по повод концептуалния „The Last Will and..

публикувано на 05.11.24 в 07:20
Фестивалът VARNA BREEZE by EXIT

Организаторът на VARNA BREEZE by EXIT: Направихме фестивала само за три седмици и допуснахме грешки

Няма яснота ще им бъдат ли върнати парите за билети за фестивала VARNA  BREEZE by EXIT , обявен преди откриването му за безплатен. Това сигнализираха в редакцията на Радио Варна Янка Димитрова и Екатерина Минчева . Те разказаха за безплодната си комуникация с продавача на билети от една страна, с организатора от друга и с община Варна..

публикувано на 04.11.24 в 09:25

Психолог: Дисплеите нанасят непоправими щети – здрави деца се държат като аутисти

Нова, изключително голяма и опасна пандемия, се задава – този път с още по-мащабни последствия за обществото и за здравето на хората – пандемията от родители, които безконтролно дават електронни устройства на децата си. Вредата от дисплеите върху детската психика и развитие е толкова огромна, че често здраво дете, повлияно от дисплеи, се диагностицира..

публикувано на 04.11.24 в 08:40