Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Състояния" - изложба с философия, която витае отвъд, отгоре, отдолу, иззад самите творби...

В изложбата „Състояния“, която е подредена в Арт салона на Радио Варна до 5 септември, няма политика, екология и социален привкус. Всичко, което виждате или не виждате, се е случило дълбоко в интимния свят на съответния му автор, свят отвъд основните определителни маркери на съвременното „социално животно“. Не представя и красиви пейзажи или букети цветя, което не ѝ пречи да е заредена с известна сантименталност.

Творбите, които ще видите, тръгват от съвременната японска калиграфия Шодо (където всеки знак е и символ, който можем да разчленим на смислови части, излъчващи голяма доза поетичност) и от монохромния абстрактен експресионизъм, възникнал в САЩ след Втората световна война, засягат предметността – разпознаваема, необходима ни и самата тя трансцендирана в символ и навлизат в „без-образността“ – там, където съзнанието се опитва да остане голо или да се разсъблече до ненатруфен жест, изпълнен с искреност и себепознание. Те не търсят някаква невъзможна уникалност, тяхното въздействие е по-скоро ефимерно (В. Петкова) или неопределено (Б. Богдев), и отново – плод на търсене на автора из собствените му интимни кътчета на съзнанието.

"Състояния" е една изложба със силно изразен философски момент, който витае някъде отвъд, отгоре, отдолу, иззад самите творби. И в същото време – фриволна.

*В избрани дни ще можете да се включите в Ателиета "Срещи с японската четка" (следете събитието на организатора за повече информация).

С Богдан Богдев и Венелина Петкова разговаря Светлана Вълкова:

Защо решихте съвместно да направите изложба? Кое Ви свързва?

Ние се познаваме от първата изложба на Богдан. Когато отидох, аз закъснях, влязох и казах: „О, това нали не съм го виждала - такава друга откачалка като мен“. Така че моментално се запознахме и още на следващия ден опитахме нещо заедно като малък пърформанс, ако помниш. И оттогава си общуваме между Варна, Добрич и София.

Казахте откачалка, кое е откаченото в това, което правите?

Аз също го виждам като една лека, тиха, контролирана лудост, защото когато се опитваш да рисуваш неща, които не си виждал и даже не можеш да си представиш, по-скоро картините ти говорят обратно на теб. Трябва да практикуваш някаква форма на лудост, защото иначе просто спираш, а тук идеята е да пуснеш чувството да се изрази.

Източен туш, Шодо японска калиграфия и монохромен абстрактен експресионизъм. Какво означава всичко това и как се съчетава?

Първо цялата ни изложба е туш и монохромен абстракционизъм и е монохромна. Тоест черно, бяло, сиво, техните нюанси, което е много важно за източната живопис. Източен туш всъщност е по-лесен вариант да наречен "сумие". Аз се занимавам с японска калиграфия,чието име е "Шодо" - пътят на четката, която е един много дълъг доживотен процес на обучение и практикуване. Четката е до голяма степен спонтанна, тоест ти не можеш да промениш вече това, което си нарисувал. Енергията в него ще се промени. При Богдан с монохромния абстрактен експресионизъм също е доста спонтанно, но преди това е много дълго мислено. И при калиграфията, там мислиш, представяш си го на листа или платното и след това действаш. Това нещо мисля, че много ни свързва. Абстракцията и Шодо калиграфията че се съчетават перфектно при нас. Може би трябва да допълня, че има едно движение "Боку Джинкай" - човек на туша, чрез което калиграфията се осъвременява до степен, достигаща абстракция, влияеща се точно от американския монохромен експресионизъм. Също така американския монохромен експресионизъм се влияе от Боку Джинкай. Ние след толкова време може би представляваме българската версия на това, но също трябва да кажа, че по света този стил и начин на изразяване, който ние се опитваме да представим тук в Арт салона на Радио Варна, всъщност е доста разпространен. 

И до ден-днешен експериментирам и търся стила си, много съзерцавам картините си, поправям ги, завъртам ги. Влагам и доста философия. Едно от нещата - бяло, сиво и черно, за мен имат значение на отговори за вечните въпроси, за отвъдното, за истината, за лъжата. Бялото за мен е светлината на "да", черното за мен е нищото, празното. 

Бялото не може да съществува без черното и обратното, подобно е и с "да" и "не" - между тях има едно нищо, което не е нито "да", нито "не" - тези картини трябва да се усетят по по-различен начин. 


По публикацията работи: стажант-редактор Елена Атанасова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балчик за "Петият ъгъл" на Керанка Далакманска: Това е един лирически връх в българската поезия

Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..

публикувано на 22.11.24 в 07:00

Ценностите и добродетелите в семейството на един капитан далечно плаване

Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..

публикувано на 21.11.24 в 09:45
Снимката е илюстративна

Учителите в протестна готовност, ако няма ръст на заплатите от 1 януари

Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...

публикувано на 21.11.24 в 07:00

Георги GOOSH Енчев за премиерата на "Таралежите": Да си таралеж е несъгласие с несправедливостта

Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят  актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..

публикувано на 20.11.24 в 08:30

Експерт: Над 5 млрд. лева годишно харчи българинът за цигари, в домакинствата с ниски доходи разходите стигат 10-15%

Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..

публикувано на 19.11.24 в 08:15

Dwid Hellion (INTEGRITY): Не се опитвам да променя света

Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..

публикувано на 19.11.24 в 07:25

Актрисата Юлияна Чернева: Трябва да обичаш всяка роля, защото иначе тя ти отмъщава и никога не се получава добре

Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..

публикувано на 18.11.24 в 08:20