На 7 ноември 1957 година в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германска демократична република се ражда Трабант (Sachsenring Trabant). Гордостта на социалистическото автомобилостроенесе произвежда до 1991 година.
Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с.
Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага сдвигател с мощност 19 kW (26 к.с.) и развива максимална скорост от 100 km/h.
Купето е направено от композитния материал дуропласт - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 kg.
През 1990 започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.
За феновете на колата Трабант е просто любов. Срещам Ви с двама от нейните варненски почитатели – Ангел Пеев и Веселин Павлов.
Ангел Пеев е председател на Националния клуб „Трабант” и работи за обединението на всички съмишленици и фенове на Трабант.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове:
Много ли са феновете в страната?
Много са. Особено във Велико Търново – там са около 40 – 50. Най-голямата концентрация обаче е в Русе. Колите все още се виждат по улиците, възрастни хора ги карат, млади почитатели на марката също...
Много от колекционерите в България реставрират Трабант 600 и 601 за колекциите си, защото вече стана атрактивен с годините.
60 години Трабант, 100 години Октомврийска революция – всичко това в един ден. Трабант-ът е символ на социализма...
Да, символ на ГДР, на младата социалистическа индустрия на Германия...
Защо Ви е толкова любим?
Това е първата кола, която си закупих от „Мототехника” през 1989 година. С такова желание съм си я карал! Никъде не ме е оставяла, лесна е за поддръжка.
А сега как изглежда Вашият Трабант?
Аз имам няколко трабанта. Единият го направих преди 9 години – за абитуриентския бал на сина ми. Реставрирах го изцяло, художник изрисува капаците и вратите с мотиви от филма „Ледена епоха”. Добавих неони, музика..
Имам още една ежедневна кола и една спортна – за състезания.
Ежедневната карате ли я?
Да, всеки ден си я карам във Варна.
Безопасна ли е?
Трабантът, въпреки че му се подиграват, че е от картон, той е от дуропласт, направен е от цялостно шаси с много дебела ламарина. При удар може външно да изглежда, че калниците са пукат, но самото купе пази пътниците в автомобила.
В клуба имаме много хубави реставрирани трабанти 600 и 600 комби – много рядък модел. Има и направени джип Трабант 4Х4, кабрио, както и лимузина.
Дълга любов е трабантът и за варненеца Веселин Павлов:
Интересно е името „трабант”, буквално преведено от немски означава „спътник”. Още едно значение има тази дума – „пехотинец”, а пехотинците са спътници на основните действия на всяка армия. В този смисъл тази кола е спътник в живота на тогавашните хора, както и на нас.
Спътника в моя живот го имам от ноември 1985 година. Управлявах го и се грижих за него 10 години. След това го продадох и 20 години по-късно го открих отново по отличителни белези, които не се бяха променили. Около 3 години го реставрирах и от миналото лято той е в действие. В перфектно състояние е, на равнището на един автомобил, излязъл от завод.
Една дълга любовна история май?
Да.
На 11 ноември членовете на Националния клуб „Трабант” се събират в Павел баня, за да отпразнуват с ретро парад шейсетия рожден ден на любимата кола – с музика, торта и шампанско.
Сигурно си спомняте култовото списание за разкази в картини "Дъга"? И сигурно си спомняте, че една от комиксовите поредици в него беше за "Елемаг, воинът на хан Тервел"? Може би най-популярният исторически стрип у нас, излизал през 80-те години на миналия век. Автор на комикса "Елемаг, войнът на хан Тервел" е Любомир Манолов. Десетилетия по-късно или..
Водещи експерти, анализатори и професионалисти от имотния сектор дебатираха във Варна тенденциите на пазара. Форумът бе част от проекта Real Estate Business Forums and Awards, който за десета поредна година събира браншовиците. Целта е да се видят добрите практики и начините за достъп на потребителите до надеждна информация. Ние..
Не се очакват проблеми при производството на пшеница за вътрешно потребление у нас, тъй като България произвежда изключително големи количества. Това съобщи за Радио Варна Радостина Жекова, председател на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите , в деня, в който Националната асоциация на зърнопроизводителите официално открива жътвената кампания...
Интервю с Jim Müller (KISSIN’ DYNAMITE, LEAGUE OF DISTORTION) KISSIN’ DYNAMITE се събират в Германия през 2006 година. Те са банда, която съчетава духа на класическия хард рок, глема и модерната енергия на хеви метъла. С албуми като „Ecstasy“ (2018), „Not the End of the Road“ (2022) и най-новия „Back with a Bang!“ (2024), бандата не спира да..
H!GH 5IVE е музикален проект, идеята за който се ражда след един разговор в късните часове между Костадин Цветков-Кобо и Ясен Цеков-Фенги преди 12 години. Двамата на момента разбират, че гледат в една посока по отношение на интересите си в музиката и решават да се съберат в студиото, за да нахвърлят някои музикални идеи. Комбинацията между..
В света има около 4 000 действащи ARGO сонди, с помощта на които да се следят климатичните промени. Целта е да се измерват повече биогеохимични параметри, за да се следи екологичното състояние на Световния океан. Те са съвременен метод за мониторинг на морската среда. България има няколко ARGO сонди в Черно море, което ни прави част от..
Няма друга структура в държавата, за която да сме направили повече отколкото за тази на МВР. Така варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев коментира темата за недоволството на варненци от трагичния случай с Явор Георгиев. По думите му през следващата седмица в НС ще заседават всички парламентарни комисии, свързани с тези..