От няколко седмици летище Варна има своя спотърска площадка. Тя се намира отвъд оградата на летището, в западна посока и много близо до оранжериите в село Тополи. Точните ѝ координати са 43°13'40.45" северна ширина и 027°48'13.66" източна дължина.
"Мястото е специално подбрано, защото от там видимостта към излитащите и кацащите самолети е перфектна", разказва за Радио Варна един от най-добрите български спотъри - Ивайло Старчев, който иначе е и началник смяна "Наземно обслужване" на варненския еърпорт.
Раждаш ли се спотър?
Не. Като видиш две три кацания, тогава ти става интересно. По принцип техниките за снимане тук са по-различни от нормалните. Ефектът, който се постига е различен всеки път.
Кои са най-трудните снимки, когато снимаш самолет?
Като снимаш самолет всички снимки са трудни, защото имаш движещ се обект, чакаш, чакаш, чакаш и накрая се оказва, че вятърът се е обърнал и самолетът каца от другата страна. Това е най-трудното, че не можем да предвидим точно откъде ще дойде.
Колко най-дълго си чакал за снимка?
Чакал съм най-дълго не на летище. Два часа на „Тол шипс” сутринта в мъглата „Роял Хелена” да се появи. От 6 до 8 го чаках. На летището лятото имаме доста работа и за това тук много, много не съм чакал.
С каква техника се снима?
Аз по принцип снимам с огледално рефлексен фотоапарат. Имам си един любим обектив.
Изгреви, залези, самолети... Има ли значение?
Има голямо значение. В авиацията авиокомпаниите много обичат да гледат цветни снимки. Най-хубаво естествено е като се хване ефектът на изгрева и залеза. И облаче ако има става още по-добре. По обяд са по-обикновени. Специално на летище Варна разположението е такова, че залезът е уникален. През май и юни залезът се пада над Девня. Зимата залезът идва контражурно към Тополи.
Имаш ли любима снимка?
Имам. Винаги си мисля, че аз съм вътре в самолета. Аз много обичам да пътувам и с всеки полет и аз отивам нанякъде. После като си гледам снимката даже знам кой е бил пилота вътре. И ми е много приятно като ме намерят и им дам снимката. За тях също е много приятно да видят начина, по който излитат или обстановката, в която е снимано.
Ако аз кацам за първи път във Варна какво ще видя?
Оооо новата сграда на летището. Аз съм най-доволен, че новата сграда на летището е шарена. Това е идеален фон за снимане и имам доста снимки на този фон. Доста трудно се снима от вътре, от самолета, защото илюминаторите се обледеняват или запотяват. От пилотската кабина може да се снима, но ако някой те пусне.
Помниш ли първата си снимка?
Помня, да. Първата ми снимка беше на един залез. „Макдоналдс Дъглас” беше производителят на самолета. Тогава дори снимах с телефон. Това е първата снимка, след което се запалих.
Какво правите с всички тези снимки? На запад има търговия, а тук?
Тук е трудно да се продава стоково. Но много от авиокомпаниите сами ни намират, вземат разрешение, брандират ги, а за нас е радостно, че си виждаме снимката използвана, превърната в плакат или картичка.
Ти имаш ли такива снимки?
Имам към представителства на авиокомпании, които искаха да правят календар, авиокомпания от Люксембург, "Томас Кук" и др.
Има ли някъде наблизо привлекателна точка за снимане?
Всички летища са интересни. Едно от летищата, на които съм ходил е Гибралтар. Пистата, на която кацат самолетите там е перпендикулярна. Това е пътят, който свързва Гибралтар с Испания. Там падат бариери, светва червено и никой не си позволява така да мине набързо. Там буквално на пътя кацат самолетите. Във Франкфурт също има специална спотърска площадка. Отскоро и до летище Варна има обособена спотърска площадка.
Ако и вие желаете да се присъедините към общността на спотърите, може да го направите като се включите в конкурса, организиран от летище Варна за най-добра снимка, заснета именно на спотърската площадка. Последният ден, в който любителите фотографи могат да се включат е 31 август. Една от причините е, че най-натовареният ден в годината се очаква да е 30 август с цели 109 кацащи и излитащи самолети.
Курсант Десислава Мусинска, първокурсничка от Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", е победителят в националния конкурс "FameLab" и ще представи България на световния финал в ЦЕРН. Десислава учи "Корабоводене" и ще представи България в Швейцария през ноември, като премери сили заедно с победителите от още редица държави от Европа, Азия,..
Интервю с Chris Caffery (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA) SAVATAGE са от онези групи, които през 80-те и 90-те години на миналия век дефинираха звука на американския прогресив метъл. 24 години след последния си албум „Poets and Madmen“ SAVATAGE се завръщат към активна дейност. Групата тръгва на турне, за съжаление без Jon Oliva, който има..
Изби от Североизточна България отвориха врати тази събота и неделя за всички готови да тръгнат на вино пътешествие между р. Дунав, Черно море и старите български столици. Тази година са се включили 17 винарни и 3 специални локации за дегустация на висококачествено българско вино. За пета поредна година през май винопроизводители и технолози..
Силата на Българското национално радио е в регионалната мрежа. Не само, че не трябва да бъдат закривани регионални станции, а дори тази мрежа трябва да се развива, за да присъства в живота на все повече хора. Това мнение изрази, в предаването на Радио Варна „Позиция“, Иван Радев от Асоциацията на европейските журналисти. По повод протеста..
Много често застрашаваме собствените си животи заради своеволия на туристи, които не спазват правилата на плажа и флаговата сигнализация. Плажна полиция трябва да следи за реда. Това каза Стефан Калинков, воден спасител, работещ на Златни пясъци, който бе удостоен с грамота от Българския червен кръст - Варна за активната му доброволческа дейност...
Димитър Маринов, първият български актьор, качил се на сцената на Оскар-ите, се срещна с варненска публика, за да представи двете си книги – „Към сцената“ и „Към екрана“, издадени от „Аз-буки“ в края на 2024 г. Пред своите почитатели и любителите на литературата и киното, актьорът разказа за своя необикновен житейски и професионален път и какво се крие..
Голямото предизвикателство в ерата на AI (изкуствения интелект) е как да развиваме естествения интелект. Toва коментира за Радио Варна ректорът на Икономическия университет (ИУ) във Варна проф. Евгени Станимиров. Няма да се изморя да повтарям, което правя вече 3-4 години, може би и малко повече, че когато висок естествен интелект ползва висок..