Идеята за албума „Теодосий Спасов пее” идва, благодарение на неговия добър приятел и продуцент Иван Минчев, който слушайки досегашни албуми с присъстващо вокално изпълнение на Спасов в тях, един ден заявява, че създаването на издание само с изпятите песни на музиканта, е негова отдавнашна мечта. Импулсивно и без предварителни планове „Теодосий Спасов пее” излиза на белия свят.
За новия албум, музиката и песента и размислите за живота, които пораждат, Теодосий Спасов разказва пред Мартин Николов.
Разбрахме, че има една нова композиция в албума?
Да,” Хубава си, моя горо”, която съм изпълнявал на живо по случай юбилей на БНР в зала 1, заедно с Антоний Дончев. В албума конкретно направихме вариант с Христо Йоцов и Живко Петров.
Как гледате на този албум Вие самият, имайки предвид, че в предишните Ви издания преобладават инструменталните композиции?
Не е лошо човек да чуе накуп песните, които е изпял. Тези песни съм ги представял, когато съм имал нужда да споделя текста на моите съвременници. Естетиката, с която подхождам към текста, песните и особено към фолклора, отдавна работя над това да представя фолклора по по-достъпен и съвременен начин с естетическите средства на джаз музиката, поп музиката, както и на съвременната европейска музика.
Това ли е начинът фолклорът да достигне до по-голяма аудитория?
Навярно има различни начини, но аз не знам какви са те. За мен е важно само да споделя своите вокални постижения, както с всички мои почитатели, така и с мен самия.
Спомняте ли си момента, в който решихте да застанете и зад микрофона, като певец?
Спомня си, беше в Радио Пловдив. Това беше през 1983 година, като тогава записвах „На раздяла”- една от моите пиеси и по време на солото си използвах скат пеене, известно още и като пеене без думи.
Това първите Ви опити като вокалист ли са или преди това сте се изявявали в някаква друга форма?
Първите ми изяви са още от Музикалното училище, където замествах свои съученички на различни тържества и мероприятия. Изпълнявал съм много песни по това време, но без да влагам сериозни намерения като вокалист.
Според Вас думите важни ли са в една музика?
Безспорно, когато влезе и текстът, тогава става интересно. Въпреки това инструменталната музика е по-абстрактна, тя вдъхва различни чувства във всеки човек спрямо неговата индивидуалност. Докато текстът ни насочва към конкретна посока за размисъл, доста от текстовете крият философия в себе си и ако човек притежава чувствителност към текста, може да научи много от тях.
Как избирате песен, която да изпеете, какво трябва да ви привлече в нея, какво трябва да откриете, за да я претворите през себе си?
Песента изплува в съзнанието ми и аз добивам желание да я споделя с публиката, без да използвам определена стратегия и подготовка.
Има ли ограничения когато пеете, изразявайки се чрез думите?
Когато пея, гласът ми е подчинен на текста, песента е музикално-литературно произведение, като в нея влизат мелодията, музиката и текстът. Това е симбиоза между речта, текста и инструментализма, вкарани в гласа на човек. Благодарен съм за съществуването на песента, защото тя ни учи на мелодия, ритъм и на текст, от които излизат много философски заключения.
Вие какво научихте за себе си след като започнахте и да пеете?
Човек се учи цял живот, особено ние хората на музиката, които постоянно подлагаме на критика всичко онова, което правим и нищо не убягва на зоркия ни поглед. Ние обичаме да получаваме отзвук от близки, приятели и почитатели, които да споделят с нас тяхното мнение, то ни служи като огледало, в което да се оглежда нашият талант. Така стъпка по стъпка, ние вървим и се развиваме. Разбрал съм за себе си, че съвършенството в човешкия глас е най-велико, то показва като че ли по-ясно съдържанието на душата на изпълнителя, защото произхожда директно от тялото.
Доколко си позволявате импровизации в пеенето и те възможни ли са?
Възможни са, ако изпълнявам импровизация тип скат без текст. Това е като свирене на кавал с необходимата артикулация и възможностите на човешкия глас, които смея да кажа, че аз притежавам. Кавала е с много по-голям обем, с много повече възможности като инструмент, но гласът съдържа именно тази близост до душата.
Артикулирането при пеене или принуждаването на кавала да издаде звук е по-лесно?
Всичко е лесно и всичко е трудно. На пръв поглед, понякога лесните неща се оказват много по-трудни от трудните, но все пак всичко е относително.
Ще продължи ли Теодосий Спасов да пее и пеенето ще заема ли по-голямо място в неговото творчество заради албума „Теодосий Спасов пее”?
Аз нямам амбициите да ставам певец, пак ще продължавам по същия начин. В момента записвам един албум, като в него отново изпях една песен, то е по скоро инструментално-вокално съдържание, накрая завършвам с един стих от Яворов и ще продължавам да следвам този си принцип. Когато имам какво да споделя, го записвам като песен.
Ще има ли „Теодосий Спасов пее 2”?
Аз съм изпял много повече песни от тези 9 присъстващи в тази селекция. Имам в наличност още много за издаването на „Теодосий Спасов 2”, които съм представял във времето. Ще предоставя възможността на Иван Минчев да продуцира втори албум, ако реши.
Чуйте цялото интервю на Мартин Николов с Теодосий Спасов в звуковия файл.Графика, но не съвсем – така Емануела Ковач определя новите си творби, които е подготвила за първата си самостоятелна изложба във Варна. „Кръстих изложбата „Love is“, защото всичко е любов. Това са фрагменти от моя живот, които обичам. Ще ги представя по един нетрадиционен начин. В процеса на работата си забелязах колко красива изглежда металната плоча..
От нещо ако те е страх, направи го! С това мото Кристиян преодолява много препятствия в своите пътувания и не крие пристрастията си към Централна Америка. Уникално кафе, специфична храна, разнообразие от подправки - това са част от причините да се потопим в тропическия климат на Гватемала. Освен физическите предизвикателства Кристиян опитва да..
Интервю с Eric Bass (SHINEDOWN, ERIC BASS PRESENTS) Американската рок банда SHINEDOWN ще издаде през тази година осмия си албум. Докато работата по него напредва, басистът на бандата Eric Bass изкара соловия „I Had a Name“ под името ERIC BASS PRESENTS. Точно той е поводът за специалното интервю, което Eric Bass даде за „От другата страна“...
Интервю с Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA) Кой не знае Max Cavalera, кой не е чувал за него. За тези, които не са чували, няма да обясняваме. За тези, които са чували – е безсмислено да обясняваме. Тогава направо на темата – на 8 юли SOULFLY, племето на Max, ще се разсели в „Маймунарника“ в София за поредния български..
Легендарният първи албум на Атлас „Кукла” ще оживее отново за феновете на българския рок от началото на 90-те години. Някога издаден само на касетка, сега „Кукла” ще бъде преиздаден за първи път с ремастериран звук на винил и компакт диск . Над новото издание на „Кукла” работят двама дългогодишни фенове на Атлас, а плочата е произведена в “Rakamakafon”,..
Интервю с Anders Johansson (TUNGSTEN, екс-Yngwie Malmsteen, екс-MANOWAR) TUNGSTEN се събират през 2019 година, без да броим трите години преди това под друго име. Групата има вече четири албума, последният „The Grand Inferno“ излезе през 2024. През тази година бандата за първи път ще свири в България. Мястото е село Могилово, а събитието,..
Варненецът Калоян Колев отива на финал на международна надпревара по приготвяне на паеля във Валенсия през септември. Този негов успех поставя Варна в топ 12 по приготвяне на паеля в света. Квалификацията се проведе в Бургас в два кръга, а шеф Колев побеждава в последния кръг с паеля със 100% български продукти - заек, токачка, черен трюфел и черен..