Идеята за албума „Теодосий Спасов пее” идва, благодарение на неговия добър приятел и продуцент Иван Минчев, който слушайки досегашни албуми с присъстващо вокално изпълнение на Спасов в тях, един ден заявява, че създаването на издание само с изпятите песни на музиканта, е негова отдавнашна мечта. Импулсивно и без предварителни планове „Теодосий Спасов пее” излиза на белия свят.
За новия албум, музиката и песента и размислите за живота, които пораждат, Теодосий Спасов разказва пред Мартин Николов.
Разбрахме, че има една нова композиция в албума?
Да,” Хубава си, моя горо”, която съм изпълнявал на живо по случай юбилей на БНР в зала 1, заедно с Антоний Дончев. В албума конкретно направихме вариант с Христо Йоцов и Живко Петров.
Как гледате на този албум Вие самият, имайки предвид, че в предишните Ви издания преобладават инструменталните композиции?
Не е лошо човек да чуе накуп песните, които е изпял. Тези песни съм ги представял, когато съм имал нужда да споделя текста на моите съвременници. Естетиката, с която подхождам към текста, песните и особено към фолклора, отдавна работя над това да представя фолклора по по-достъпен и съвременен начин с естетическите средства на джаз музиката, поп музиката, както и на съвременната европейска музика.
Това ли е начинът фолклорът да достигне до по-голяма аудитория?
Навярно има различни начини, но аз не знам какви са те. За мен е важно само да споделя своите вокални постижения, както с всички мои почитатели, така и с мен самия.
Спомняте ли си момента, в който решихте да застанете и зад микрофона, като певец?
Спомня си, беше в Радио Пловдив. Това беше през 1983 година, като тогава записвах „На раздяла”- една от моите пиеси и по време на солото си използвах скат пеене, известно още и като пеене без думи.
Това първите Ви опити като вокалист ли са или преди това сте се изявявали в някаква друга форма?
Първите ми изяви са още от Музикалното училище, където замествах свои съученички на различни тържества и мероприятия. Изпълнявал съм много песни по това време, но без да влагам сериозни намерения като вокалист.
Според Вас думите важни ли са в една музика?
Безспорно, когато влезе и текстът, тогава става интересно. Въпреки това инструменталната музика е по-абстрактна, тя вдъхва различни чувства във всеки човек спрямо неговата индивидуалност. Докато текстът ни насочва към конкретна посока за размисъл, доста от текстовете крият философия в себе си и ако човек притежава чувствителност към текста, може да научи много от тях.
Как избирате песен, която да изпеете, какво трябва да ви привлече в нея, какво трябва да откриете, за да я претворите през себе си?
Песента изплува в съзнанието ми и аз добивам желание да я споделя с публиката, без да използвам определена стратегия и подготовка.
Има ли ограничения когато пеете, изразявайки се чрез думите?
Когато пея, гласът ми е подчинен на текста, песента е музикално-литературно произведение, като в нея влизат мелодията, музиката и текстът. Това е симбиоза между речта, текста и инструментализма, вкарани в гласа на човек. Благодарен съм за съществуването на песента, защото тя ни учи на мелодия, ритъм и на текст, от които излизат много философски заключения.
Вие какво научихте за себе си след като започнахте и да пеете?
Човек се учи цял живот, особено ние хората на музиката, които постоянно подлагаме на критика всичко онова, което правим и нищо не убягва на зоркия ни поглед. Ние обичаме да получаваме отзвук от близки, приятели и почитатели, които да споделят с нас тяхното мнение, то ни служи като огледало, в което да се оглежда нашият талант. Така стъпка по стъпка, ние вървим и се развиваме. Разбрал съм за себе си, че съвършенството в човешкия глас е най-велико, то показва като че ли по-ясно съдържанието на душата на изпълнителя, защото произхожда директно от тялото.
Доколко си позволявате импровизации в пеенето и те възможни ли са?
Възможни са, ако изпълнявам импровизация тип скат без текст. Това е като свирене на кавал с необходимата артикулация и възможностите на човешкия глас, които смея да кажа, че аз притежавам. Кавала е с много по-голям обем, с много повече възможности като инструмент, но гласът съдържа именно тази близост до душата.
Артикулирането при пеене или принуждаването на кавала да издаде звук е по-лесно?
Всичко е лесно и всичко е трудно. На пръв поглед, понякога лесните неща се оказват много по-трудни от трудните, но все пак всичко е относително.
Ще продължи ли Теодосий Спасов да пее и пеенето ще заема ли по-голямо място в неговото творчество заради албума „Теодосий Спасов пее”?
Аз нямам амбициите да ставам певец, пак ще продължавам по същия начин. В момента записвам един албум, като в него отново изпях една песен, то е по скоро инструментално-вокално съдържание, накрая завършвам с един стих от Яворов и ще продължавам да следвам този си принцип. Когато имам какво да споделя, го записвам като песен.
Ще има ли „Теодосий Спасов пее 2”?
Аз съм изпял много повече песни от тези 9 присъстващи в тази селекция. Имам в наличност още много за издаването на „Теодосий Спасов 2”, които съм представял във времето. Ще предоставя възможността на Иван Минчев да продуцира втори албум, ако реши.
Чуйте цялото интервю на Мартин Николов с Теодосий Спасов в звуковия файл.Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..