Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Христина Николова: АМ "Черно море" е ключова, изключително важна за нашата страна

Проф. Христина Николова
Снимка: УНСС

Особено активно се заговори за алтернативните транспортни пътища през последните години. Това стана успоредно след непосредственото влизане на европейските инвестиции в инфраструктурата. Това каза за Радио Варна проф. Христина Николова – ръководител на Катедра „Икономика на транспорта и енергетиката” в УНСС. Според нея точно в този момент се осъзна необходимостта от финансиране на други обекти на инфраструктурата, които не са част от т.нар. основна трансевропейска транспортна мрежа, за която България получва тези финансирания. През последните години се заговори и за връзките Север-Юг през нашата страна, допълни проф. Николова. Тя участва в Конференцията „Трансформацията на Европа – стратегическият компас на света”, която се проведе два дни край Варна.
 Необходима е бърза реакция по отношение на Черноморския регион, по отношение на промяната на концепциите и веригите на доставка. Промяна на взаимоотношенията и във връзка с войната в Украйна, и във връзка с ковид пандемията с различни държави в световен мащаб. Необходима е концепция за релокация на инвестициите, за да може новите реалности да бъдат отразени в политиката на България за развитие на транспорта и икономическите взаимоотношения, международната политика и геополитика включително.
По време на конференцията стана ясно, че съседна Румъния е в пъти по-напред от нас по отношение на алтернативните транспортни пътища. На какво се дължи това?
Ако говорим за транспортната инфраструктура, коментирахме пристанище Констанца, сравнено с нашите пристанища Варна и Бургас.  Фактът, че успяха малко по-бързо в сравнение с нашите усилия да реконструират, да обновят своето пристанище, да осигурят малко по-добра техника, включително по-ниски инфраструктурни такси за достъп в самото пристанище, някак по-бързо им се получи. Докато при нашите пристанища тези процеси някак изостанаха леко във времето и това всъщност поражда проблеми, тъй като ние говорим и за сравнително близки локации. Между тези пристанища се поражда конкуренция. В Констанца имат известно конкурентно предимство, успяват да се възползват от него, от гледна точка на по-добра инфраструктурна осигуреност и това ги прави по-привлекателни от нашите две пристанища. Разбираемо, Варна и Бургас са по-близо до Босфора, по-малко е разстоянието, което трябва да се измине до тях, но за съжаление, чисто техническите съоръжения не са на необходимото качествено ниво.
Да поговорим и за сухоземните пътища. Предполагам, че имате наблюдения от развитието на пътната мрежа в друга съседна на България страна, Сърбия. Там бе изградена магистрала, която свързва страните от Европа, за кратък период от време, а у нас не можем да изградим 10 км от АМ "Черно море", която има ключово значение, за да свърже Юг-а със Север-а. Къде се греши?
Може би, когато говорим за Сърбия, трябва да припомним, че там има и български фирми, които участват в изграждането на тези магистрали. Може би, това, че Сърбия не са член на ЕС, възползват се само от някои предприсъединителни възможности, нямат чак такива финансирания, успява да мобилизира повече внимание и усилие върху тези национални проекти. Те са техни национални приоритети. Докато при нас във връзка с концентрацията на вниманието върху оперативните програми, които получават финансиране от Европейските структурни фондове  и проектната работа, основно по тези проекти, по които ще се получи европейско финансиране, отне фокуса на вниманието, специално от АМ "Черно море". Лично мое мнение е, че това е причината - липса на достатъчна проектна готовност, липса на концентрация на внимание и разбира се, финансов ресурс. Тя не е част от трансевропейската транспортна мрежа, практически за нея не се очаква такъв тип финансиране. Там трябва да има концентрация на внимание и финансов ресурс от бюджета, за да бъде изграден този магистрален пръстен за България. АМ "Черно море" е ключова, изключително важна. За съжаление забавихме във времето нейното изграждане, което ни коства известни икономически загуби, ако щете дори достъп до нашите пристанища.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Специализациите на лекарите продължават да са дефицитни

До 16 януари е отворена за обществено обсъждане и консултации Наредбата за специализациите на медицинските специалисти. В България от години се говори за недостатъчен брой специалисти ( това са лекарите със специалност – педиатри, неонатолози, хирурзи, ортопеди и пр. и пр. ), както и за недостатъчен брой лекари. Дефицитът на лекари се..

публикувано на 10.01.25 в 09:36

Влад Уласевич (JINJER): Най-важният албум е винаги следващият

Интервю с Влад Уласевич (JINJER) JINJER отдавна надскочиха локаната сцена. С барабаниста на групата Влад Уласевич се чухме по повод предстоящия диск на украинската банда „Duél“, който ще стане факт в началото на февруари. Предварително бях уведомен да не задавам въпроси за войната. За това и темата не е засегната в интервюто. За него Влад..

публикувано на 10.01.25 в 08:20

Песни на "Акага" на всеки час в ефира на Радио Варна днес в чест на Краси Куртев

Радио Варна отдава почит на Краси Куртев от група "Акага", който си отиде на 30 декември 2024 г.  Днес, петък, 10 януари, след всяка емисия новини от 7 до 19 часа ще слушаме песни на бандата, чийто вокалист и съосновател беше той. Поклонението пред Краси Куртев ще бъде на 11 януари, събота, от 13 часа в Катедралния храм "Св. Неделя" в София...

публикувано на 10.01.25 в 06:00

Политологът Милен Желев: ГЕРБ са царе на блъфа, преговорите се размразиха

В София сякаш се разведели, изгря някакво слънце, преговорният процес за съставяне на кабинет се размрази. Беше рано да обявим преждевременно преговорите за приключили, в тези пазарлъци често се блъфира, а ГЕРБ са царе в това, коментира политологът Милен Желев в предаването на Радио Варна "Post Factum". Той си послужи с "метеорологична" метафора, за..

публикувано на 09.01.25 в 08:30
снимката е илюстративна

За минути се намира вейп с наркотично вещество във Варна

За две минути във Варна може да се намери вейп с наркотично вещество в него както от ученици, така и от възрастни. Това се случва най-често чрез познати през телефона, могат да се намерят през дилъри, а също и през много момчета и момичета, които продават на улицата. Това казаха за Радио Варна Лилия Маринова и Янита Василева от Градския..

публикувано на 08.01.25 в 07:10
Лора Георгиева

Лора Георгиева: АКФ откри палитра от роднински назначения и връзки в "Булгартрансгаз"

Втората част на разследването на Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ), посветено на аферата "Чирен", разкрива политически назначения, уютни постове за роднини на висши държавни чиновници и конфликти на интереси в редиците на държавното дружество "Булгартрансгаз". Разследването беше публикувано вчера, а в идеото, озаглавено „Газ, роднина,..

публикувано на 07.01.25 в 18:35
Йоанна Драгнева

Йоанна Драгнева: С удоволствие нося името на дядо - Йонко Татаров, създател на специалността "Поп и джаз оркестър" в НМА

Имен ден празнува днес певицата Йоанна Драгнева. В предаването на Радио Варна "Новият ден" тя разказа, че носи името на своя дядо Йонко Татаров, създател на специалността "Поп и джаз оркестър" в Националната музикална академия. Самата Йоанна е завършила Средно музикално училище "Любомир Пипков" с профил „Ударни инструменти“, а след това следва в..

публикувано на 07.01.25 в 07:07