Бившият вицепремиер и министър на икономиката в кабинета "Сакскобургготски", оглавяващ и други министерства в две правителства, коментира за Радио Пловдив две теми: ситуацията около газопровода Южен поток, за който руският президент каза, че България губи 400 милиона евро годишно, а настоящият икономически министър Лукараски заяви, че подобни суми са спекулативни, и проектобюджета на страната ни за 2015г., който влиза на първо четене днес.
Както преди една седмица със сигурност не знаехме, дали Южен поток ще се случи, така и днес, според мене, не знаем дали със сигурност няма да се случи. Разбира се, днес вероятността да се провали е доста по-голяма, тъй като това беше обявено вече и както по-късно в разговора може би ще стане ясно част от причините, или по-голямата част от тях, вероятно изобщо не са в България.
На въпроса какво всъщност губи България, като не печели нищо от Южен поток , г-н Василеl коментира:
Голяма е кашата около Южен поток и около всички други енергийни проекти, които България прави или не прави, защото те всъщност са правени, те са измислени приблизително от едни и същи хора и започват и се провалят по един и същи начин. Те се правят изцяло непрозрачно, зад затворени врати, от малка група хора, които не знаят точно за какво преговарят. Тук оставаме с впечатление, че всички хора, които преговарят за Белене, Южен поток и евентуално и за други проекти, които се провалят, например Бургас – Александруполис, преговарят по следния начин – те решават, че трябва да има енергийни проекти, решават, че трябва да се изразходват едни страхотни милиарди, които се увеличават горе – долу с милиард лева в рамките на разговорите или на преговорите, никой от обществеността не знае колко точно струва този проект, никой не знае България печели или губи от този проект, колко и защо, изобщо какъв е финансовия модел.
Втори въпрос, защо е полезно българската държава чрез свои търговски дружества, било то Булгаргаз, НЕК, няма значение точно как се казва дружеството, защо трябва държавата да е собственик на тези проекти? Аз лично не смятам, че държавата е добър стопанин, както виждате тя очевидно не е.
Така че изцяло съм недоволен от начин, по който България проваля всичките си големи енергийни проекти по един и същи начин.
България днес има газ и ток, без да има Южен поток в момента, т. е. и да няма Южен поток ние вероятно ще имаме руска газ, тъй като си имаме тръби в момента, друг е въпросът, че Южен поток не само за България, а за много държави в Югоизточна Европа предимно от Европейския съюз щеше да доставя повече газ.
Защо толкова години говорим за енергийни диверсификация и не си доизграждаме интерконекторните връзки със съседните държави за мен е загадка т. е. България като цяло не е особено ефективна в осъществяването на проекти, от които е заинтересована. Трудно ми е да обясня защо, просто не сме добри. Както и не сме добри в печеленето на международни арбитражи ако се налага. Т. е. ние като че ли всичко правим, всички тези проекти ги правим по един и същи лош начин, те накрая са провалят и неща да не бъда човекът, който ще прави прогнози какво ще стане на международните арбитражи, но ние горе долу и там със същото качество на работа според мен работим.
За бюджета за 2015г. , който влиза на първо четене в парламента днес, Николай Василев каза:" Ще мине, защото аз не чувам и никаква критика отникъде, всъщност партиите изобщо нито са леви, нито са десни, нито са с ясна визия, по-скоро България се движи по една инерция, която не знам накъде води, но почти никакви критики не чувам за бюджетния дефицит и това страшно ме учудва.
Р. П.: Най-силната ваша критика?
Н. В.: Най-силната ми критика е, че България се пързаля финансово по пързалката надолу без причина. Това е заради липсата на смелост и воля у всички управляващи и България манталитетно свикна да живее на дефицит, което е недопустимо.
Как бе допуснато да съществуват „домове на ужасите“, където възрастни хора са оставяни гладни, упоявани, дори връзвани за леглата? Как да се подобри социалната грижа за тях и какво трябва да се промени у нас като общество, за да не се допускат подобни ужаси – опит за обяснение и варианти за решение представя в разговора по Радио Пловдив бившият..
От следващата седмица започват ремонтните дейности по възстановяването на пътя Кричим- Девин, който пропадна в средата на май. Очаква се възстановяването да завърши до няколко месеца. „ Вече е избрана фирмата-изпълнител и след одобряването на проекта тя ще стартира дейностите по възстановяването на трасето “ – заяви в интервю за..
На извънредно заседание тази вечер Общинският съвет на Перущица ще обсъжда подготвяното изграждане на съоръжение за преработка на износени автомобилни гуми. Фирма „Еколайф 2014“ ЕООД е внесла проекта си в РИОСВ Пловдив за одобрение. Ганка Йосифова, управител на „Еколайф 2014“ ЕООД, обясни пред Радио Пловдив, че процесът на обработка на..
Българска асоциация по рециклиране изпрати отворено писмо до медиите, в което се противопоставя на позицията, изразена от бившия финансов министър и съпредседател на „Продължаваме промяната“ Асен Василев. Заедно с представители на Камарата на инсталаторите в България, вчера в Пловдив Василев предупреди, че цените на електро и електронните уреди..
Доц. Теодора Пенева от Института за икономически изследвания към БАН, чиято сфера на изследване е социалната политика, коментира в програма "Точно днес" поредния случай, в който България се срамува от отношението си към бедни, болни и изоставени. Според нея в този случай на първо място трябва да се посочат пропуските в управлението и конторола,..