Как хората реално приемат възможността сградите, в които живеят, безвъзмездно да бъдат санирани по националната програма за енергийна ефективност, питаме Стефан Папазов, председател на УС на сдружението на собствениците на един от големите и стари блокове в район „Южен”, намиращ се на кръстовището на бул. „Македония” и ул. „Кукуш”.
Стефан Папазов: Външният вид на блока, аз мога да споря с много собственици на други блокове, е най-неугледният не само в район „Южен”, а може би в целия град, тъй като по мои данни това са били някакви унгарски проекти, в които е залегнало цялостно остъкление на тези общи тераси, но тъй като явно и на времето не са стигнали средства за тяхното остъкление, са оставени така. След което във времето тези тънки панелчета, които са залепени на носещата конструкция на блока се отлепват от влага, вода, течове и падат и се рушат. Опасно е и за минаващите хора пред блока, опасно е и за живеещите в самия блок, на което акцентирам и че е един от най-важните блокове ако е възможно ремонтът да започне с първия блок в район „Южен”, който и по възраст е един от най-старите в квартала.
Р. П.: Голям ли е интересът от страна на собствениците на апартаменти, на който вие сте домоуправител към националната програма за енергийна ефективност?
С. П.: Абсолютно. Ние с вчерашна дата сме регистрирали нашето сдружение в район „Южен” и имаме 100-процентово съгласие на собствениците. Никак не е лесно – в продължение на 20 дни сме издирвали, някои от тях живеят в София, дойдоха хората на събранието, всички единодушно са решени да стигнем до крайната цел.
Р. П.: Поздравления за тази добра организация, която между другото много трудно се случва. Какви са въпросите, които най-често въпросите, които собствениците на жилища ви задават във връзка с националната програма за енергийна ефективност?
С. П.: Някои, тъй като са си сложили дограма и са остъклили част от терасата се страхуват дали ще бъдат запазени техните дограми, дали ще се махат, защото хората са вложили пари все пак. Но като цяло всички са единодушни въпреки това с цел добрата визия на блока и неговата безопасност най-вече са решени на всичко.
Р. П.: Как успяхте вие да ги успокоите в техните опасения?
С.П.: Аз се надявам след като се направи обстойното проучване това да се изясни.
Искам да задам един въпрос в ефир, който ме притеснява към момента. С вчерашна дата на министерския сайт са пуснати декларации, които ще затруднят не само мен, а и много от жителите на града и на република България. Става въпрос за едни декларации, които сега, след като сме основали сдружението всеки трябва да попълни декларация за допускане в дома си, когато започне вече работата по санирането. Притеснителното в тези декларации е, че някои от собствениците могат да откажат. Обяснявам в ефир защо. Горе в шапката на декларацията се изписват трите имена и ЕГН и притеснителното е, че искат данни от личната карта, все едно всеки един от собствениците ще тегли пари от банката. Според мен това е класифицирана информация. Декларацията трябва да е в малко по-опростен вид за съгласие за влизане в дома и ремонт, но не е нужно според мен да се изискват лични данни по лична карта от собствениците на апартаменти. Това е притеснителното.
Р. П.: С какви други проблеми се сблъсквате в разговорите с вашите съседи във връзка с възможността за безвъзмездното саниране на блока ви?
С. П.: Другият проблем, който споделят собствениците е дали ще се сменят вертикалните щрангове на тръбите, които минават от първия до седмия етаж, тъй като има хора, които са вложили, да речем, една сума от 3 до 5 хиляди лева в собствената си баня и тези 5 хиляди лева сега трябва да бъдат нарушени примерно ако се сменят вертикалните щрангове, но това пояснявам, че ние още не сме го изяснили и вече, когато има визия за цялостното проектиране и конструктивно решение, което ще дадат архитектите и инженерите, които ще дойдат, когато се прави обстойното изследване.
---------------------------
Цялото интервю със Стефан Папазов чуйте в прикачения звуков файл.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..