Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гражданското образование изисква различен подход за различните възрасти

Мария Донкова

Гражданското образование в България има както свои традиции още от епохата на формирането на модерната  българска държава, така и редица проблеми, породени от дефицита на демокрация и редуцирането на  гражданската мисия на образованието в България през втората половина на  20 век.  

Програмният директор на фондация „Пайдея” в системата на образованието Мария Донкова коментира идеята за въвеждане на гражданското образование в училище, както и възможното начало на працеса в търсене на отговор за това – в коя възраст кое е най-важното знание., което трябва да бъде предоставено на учениците.

 М.Донкова: За мене остана неясно за гражданите това, че в българското училище има гражданско образование. Ние обаче искаме то да бъде по-качествено и такова, че да произведе по-активни граждани. Проблемът общо взето, се споделя от много хора с различни политически убеждения. По-трудно обаче е да бъде споделена общата идея да се въведе отделен предмет гражданско образование от първи до дванадесети клас.Едни цели и методи се използват, когато се обучават деца от първи до четвърти клас и при тях частта от социални умения от пакета граждански и социални умения е съществена, а съвсем други са те в прогимназията и в гимназията. Не за всяка възраст обособяването в отделен предмет е най-доброто решение. За някои възрастови групи сега съществуващия интегриран подход е по-подходящ. За други – като знания за политическата система, как работи институционалната инфраструктура на държавата  и т.н. е по-добре вероятно  да има отделенни часове при по-големите деца след 16 г. Така че едно и също просто решение – часове по гражданско образование от първи до 12-ти  клас не отговаря на нуждите. За сметка на това, приложено без конкретен анализ  за това какви умения кога ще се разработват, може да създаде огромно напражение в училище. Кой ще ги преподава тези часове, не идват ли те в повече на останалите часове, как ще се измерват резултатите от постигнатото,  на училищно ниво прилагането на такъв учебен проблем може да създаде проблеми. Т.е. нашето мнение на „Пайдея” е , че първо трябва да се изясни за кои умения е по-подходяща сега съществуващата система, за кои трябва да има часове, кога кои да се разположат и кой и как ще провери постигнати ли са по-добрите социални и граждански компетентности на децата. Защото сега ние имаме задължения- държавни образователни изисквания да изградим определени социални и граждански умения у децата, но по никакъв начин не можем да проверим дали сме го направили. Повече чуйте от интервюто с Мария Донкова тук:  


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Заплатите в България настигат ръста на цените

Заплатите в България настигат ръста на цените, но това се дължи на факта, че догонваме инфлацията, а не защото българите са обеднели или са забогатели.  Това коментира икономистът Стоян Панчев от Експертния клуб за икономика и политика след като НСИ излязоха с анализ, според който у нас се наблюдава рекордно повишение на заплатите. Само за..

публикувано на 16.05.24 в 17:05

Децата трябва да се възпитават от цялото общество

Психологът Иван Игов коментира в предаването "Ден след ден" поведението на близнаците Борислав и Валентин Динкови, обвинени, че са съучастници в убийството на Димитър Малинов от Цалапица.  "Тук не може да става дума за психопатно отклонение или социопатно поведение. Просто те са момчета, израснали в среда, в която насилието и дори човешкият живот..

публикувано на 16.05.24 в 15:04

Ваксината срещу коклюш е една от най-изследваните и е безопасна

Ваксините ли са единствения начин за спиране на увеличението на случаите на заболели от коклюш ? Темата в програма "Точно днес" коментираме с д-р Аспарух Илиев , ръководител на лабораторията в Берн и експерт по безопасност на ваксините. Д-р Илиев каза, че увеличението на случаите на коклюш е феномен, който наблюдаваме днес в цяла Европа.  "Има..

публикувано на 16.05.24 в 10:10

Университетите не могат сами да покрият по-високите заплати

Работещите във висшите учебни заведения заплашиха с ефективен протест на 20 май и символични действия на  празничния 24-ти. От служебното правителство заявиха, че ще предоставят 39 милиона лева за увеличение на възнагражденията на академичния състав.  "Властимащите реагираха много бързо и дадоха индикации, че са готови на диалог и конкретни..

публикувано на 16.05.24 в 08:52

Проблемите сред железничарите ексалират много бързо

В протестна готовоност са железничарите в страната.   Проблемът не е в БДЖ, а в Национална компания "Железопътна инфрастуктура",  уточни в интервю за Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев . Той отбеляза, че основните проблеми са изоставането в заплащането и липсата на кадри, които не са от днес, но сега са..

публикувано на 15.05.24 в 15:45