Спорове и разнобойни позиции белязаха работата на Националния съвет за тристранно сътрудничество, който се събра вчера по въпросите на пенсионната реформа. За това, че сегашната система е нестабилна и се нуждае от промяна, поради дефицит на доверие в нея, мнението на всички е консенсусно, но начинът, по който трябва да се случат промените, в съответствие с обсъждания проект, провокира питането няма ли той да създаде повече проблеми, отколкото се очаква да реши?
Припомням, че премиерът Борисов отхвърли всякакъв вариант за запазване на пенсионната възраст в съществуващото положение с аргумент, че нарастването й е наложително. В същото време синдикатите се противопоставиха на подобно решение и президентът на КНСБ Пламен Димитров дори заяви, че ако до 20 май държавата не преразгледа идеята за по-висока пенсионна възраст, да се очакват протестни действия. Бизнесът се обяви против ръст на осигуровките и поиска преди това спешно да бъдат запушени пробойните в системата. Как може да стане това, на какви стъпки е готова държавата, коя е горещата тема, докога ще е половинчата реформата, къде може да се търси сближаване на позициите? Отговора търсим от Иван Нейков -0 директор на Балкански институт за труда и социалната политика.
Иван Нейков: Всъщност, ако позволите в началото с малка шега да започна – диалогът се разпадна вчера на три монолога и всеки от участниците се кълне, че иска стабилна пенсионна система и високи пенсии, обаче не желае да направи своята крачка в тази посока. Всички разчети показват, че не можем да минем без увеличаване на възрастта и не можем без увеличаване на осигуровките. Само че, пак казвам, всеки дърпа чергата към себе си в момента, което е разбираемо. Няма как да очакваме, че синдикатите ще викат „ура” за увеличаване на възрастта, нито пък работодателите да бъдат щастливи да бъдат увеличавани осигуровките.
Само че трябва да видим и другата гледна точка. Ниските осигуровки водят до ниски приходи в резултат, на което милиарди, които иначе трябва да отидат за образование, здравеопазване и инфраструктура от републиканския бюджет отиват, за да закърпят дупките в НОИ. От това губят работодателите така, че по-добре наистина да платят по-високи осигуровки отколкото данъците да отиват не по предназначение.
Р. П.: Аз и не случайно ви попитах за това откъде трябва точно да започнем, за да не поставяме каруцата пред коня. Това ли трябва да бъде първата уместна стъпка да се запушат пробойните, откъдето системата се оказва неравновесна и изтича или трябва като цяло да бъде сменен подходът и приоритетите?
И. Н.: Всъщност най-лошото, което може да стане е това, което е най-вероятно – да се приема варианта, който предлага правителството. Той има хубава страна и хубавата страна е, че се отказваме от замразяването, което на никого не помогна. Във вашия ефир сме говорили няколко пъти, че замразяването с оглед грижа за човека всъщност е илюзия, замразяването на възрастта имам предвид, на стажа и т. н. Така че ние загубихме вече две или дори и повече години. От тази гледна точка движението по посока увеличаването на възрастта и увеличаването на осигуровките е правилният път.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..