Ако ситуацията в родното здравеопазване остане същата, към 2020 г. Ще имаме годишен дефицит от 500 млн лв. И без този аргумент, който здравният министър д-р Петър Москов посочи за необходимостта от промяна, едва ли някой се съмнява, че тя е наложителна и дори – много закъсняла.
В търсене на вярната посока за повече сигурност в системата на здравеопазването и постигане на ефективна здравна реформа – за дефицитите, осъзнатите грешки, пакетите за здраве и подозрителните зависимости – разговор с д-р Нигяр Джафер – бивш председател на парламентарната здравна комисия:
Д-р Джафер: Когато говорим, че някой иска да наложи по-сериозни правила, това е изключително положително нещо. Аз обаче се съмнявам в това, защото действията, които се предприемат, са с хаотичен и панически характер. Ако беше демонстрирана цялостна визия за промяна и потърсена широка експертна и политическа подкрепа, нещата щяха да изглеждт различно. За съжаление, смелите стъпки /някои от тях са много сериозни/, ще бъдат с непредвидими последствия за системата.Според д-р Джафер, всяка година здравната система /монополната здравна каса/ генерира дефицит между 250 и 300 млн. Около 2020 г. той може да бъде и 500 млн, защото медицината върви напред, въвеждат се иновативни методи на лечение. Проблемът обаче е друг: когато се налага промяна, тя трябва да бъде добре обмислена. Например статутът на болниците, които консумират най-голямата част от ресурса на касата – около 1 милиард и стотина млн.лв. Първо беше заявено, че болниците не трябва да са търговски дружества и трябваше те да се одържавят, а сега коментираме идеята за приватизация на болниците. Ето две противоречиви идеи от едната крайност – в другата. Идеите изглеждат като току що хрумнали някому. Здравната система е много сериозно нещо, за да бъде подлагана на експерименти. Когато се предложи разделяне на пакета на две, трябваше да бъде ясно обяснено, че вноската – 8%, които сега плащаме, ще се преразпредели или пък ще се намали задължително. Тези, чиито болести са в допълнителния пакет или не са, но те имат нужда имат нужда от повече сигурност, трябва да се осигуряват и в друг фонд. Това обаче е промяна на осигурителния модел. Има неща, които трябва да се обмислят много сериозно и някои от текстовете мисля, че ще паднат в съда със сигурност. Цялата диагноза е дискриминация - човек може да боледува от рядко заболяване, което за него си е 100-процентов проблем и той не може да бъде дискриминиран за това, особено, когато е здравно осигурен и редовно си плаща вноските. Повече чуйте тук:
Центърът за анализи и кризисни манипулации заедно с агенция „Мяра“ измериха индекс на общественото напрежение от 6,09 пункта, който социалозите отпределят като висок. Той е за периода 1 юли - 30 септември. Политологът от Центъра Александър Христов уточни, че това е първият индекс и от следващите ще зависи дали скалата на общественото напрежение..
Агресията в училище е тема на седмицата. Свидетели сме на поредица криминални случаи с ученици в София, едно дете е убито. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев призна днес, че е факт, че през последните десетилетия е отслабена възпитателната функция на българската образователна система . Министерството на образованието и науката..
"Решението да не бъда вече на този пост не е мое, а на кмета на община Пазарджик", заяви на пресконференция Таня Колчакова–Янева, която до преди дни заемаше длъжността заместник-кмет, отговарящ за образованието, културата, младежките дейности и спорта в общината. "Никога политиката не е била моя самоцел. Приех да бъда заместник-кмет, защото..
Дигиталната трансформация не е само за администрацията – тя е и за бизнеса! Дейност 3 от Инвестиция C10.I6 осигурява логистична подкрепа за малките и средните предприятия – проектантски бюра, строителни и консултантски фирми, които искат да прилагат СИМ/BIM в своята работа. Дейността включва изграждане на уеб-базирана..
Трябва да има часове за възпитание в социални и граждански умения в училище, за да предотвратим жестоки случаи на агресия сред децата. Това коментира психологът Иван Игов след поредица от случаи, в които ученици наръгаха техни връстници с нож. Той добави, че древните гърци още са използвали училището като средство за възпитание, което..