Над 50% от пловдивчани считат алкохола за една от основните причини за катастрофите по пътищата, сочи Национално представително проучване на „Каменица” АД. То е част от тазгодишното издание на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ показва навиците и нагласите на българските шофьори
Всеки ден някой се качва в колата си след като е употребил алкохол. Според резултатите от проучване, проведено като част от кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ за 2015 г., това са 39% от всички шофьори в страната, като само за град Пловдив те са 44,4%.
Почти през ден резултатът от съчетанието пиене – шофиране е тежко пътнотранспортно произшествие, в което някой е ранен (общо за страната 222 души за първите 9 месеца на 2015 г., като техният брой за Пловдив е 26 души), а средно всеки месец има и загинал.
Според данните на проучването хората посочват шофирането в нетрезво състояние е сред основните причини за множеството катастрофи по пътищата - 61.4% (спрямо 57.3% за Пловдив), заедно с общото неспазване на правилата за движение – 82.5% (в сравнение с 83,7% за Пловдив), манталитетa на хората – 61.2% (срещу 60% за Пловдив) и лошите пътища – 44.3% (в сравнение с 39.70% за Пловдив).
Според данните на Главна дирекция „Национална полиция“ към МВР, обаче, алкохолът е причина само за 2.4% от тежките пътнотранспортни произшествия за 2014 г. и на 2.8% за първите 9 месеца на 2015 г. Въпреки това, проблемът е реален и всяка нова жертва допринася за черната статистика и „войната“ на пътя. Промяната на поведението е и основната цел на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“, която „Каменица“ АД организира за осма поредна година.
Според данните на МВР санкционираните за употреба на алкохол водачи за първите 9 месеца на 2015 г. са 9725, като в 790 от съставените актове водачът е причинил и ПТП. В по-голямата част от случаите, регистрираното количество алкохол е над 1.2 промила.
Само за град Пловдив наказаните за употреба на алкохол водачи за първите 9 месеца на 2015 г. са 656, като в 64 от съставените актове, водачът е причинил и катастрофа. В по-голямата част от случаите, регистрираното количество алкохол също е над 1.2 промила.
Проучването, проведено в рамките на кампанията, доказва още веднъж безотговорното отношение на водачите към рисковете, които алкохолът поставя. Основната причина, която споделят хората, шофирали след консумация на алкохол е мнението, че употребеният алкохол не е бил в голямо количество и това не им е попречило на шофирането – 51.2% общо за страната срещу 29,7% за Пловдив. 14.5% от хората са се качили в колата след като са пили, защото не е имало друг начин да се приберат, а всеки 10-ти прави това без всякаква причина.
Интересно е, че за Пловдив никой не е посочил, че се е качил в колата след като е пил, защото е нямало друг начин да се прибере, а около 17,1% правят това без конкретна причина.
Парадоксално е, че хората ясно осъзнават рисковете от шофирането след употребата на алкохол и категорично не го одобряват – 80.7% (общо за страната) в сравнение със 77.50% за Пловдив, но все пак 39% (44,4% за Пловдив) от тях продължават да го правят.
90% (спрямо 92.2% за Пловдив) от участниците в проучването смятат, че шофирането пил е неприемливо, защото е опасно за живота им или този на околните. Едва 1.5% (3% за Пловдив) твърдят, че не карат пили, защото се опасяват от глоби или отнемане на шофьорската книжка.
В същото време, 45.1% (43,80% за Пловдив) смятат, че липсата на строг контрол е основната причина за шофиране в нетрезво състояние, а почти 29% (колкото е и процентът за Пловдив) приемат, че размерът на санкциите оказва най-голямо влияние върху шофьорите да не шофират след употреба на алкохол.
Това най-често е мнението на хора, които заявяват, че карат пили. Останалите предимно смятат, че нищо не може да окаже влияние върху шофьорите да не карат пили – 30.5% в сравнение с 27.40% за Пловдив.
В тази връзка, само 7% (в сравнение с цели 19% за Пловдив) признават, че свидетелството им за управление на МПС е отнемано заради употреба на алкохол, като за 25.8% от тях (5.4% за Пловдив) това се е случвало повече от веднъж. В същото време, почти половината от респондентите имат познат, чиято книжка е отнемана заради каране в нетрезво състояние.
Според данните на МВР отнетите свидетелства за употреба на алкохол през 2014 г. са 14 087, а за първите 9 месеца на 2015 г. – 9 389. Като само за Пловдив отнетите свидетелства за употреба на алкохол са общо 905, от които за първите 9 месеца на 2015 г. - 797.
Много показателна е реакцията на хората към шофьорите, употребили алкохол – 62.5% (за Пловдив 61,1%) категорично заявяват, че не биха се качили при такъв водач.
Интересно е, че почти всеки пети заявява, че би се качил при шофьор, който е пил, ако го познава и му вярва, защото го е правил и преди (за Пловдив около 14% от хората). При шофьори, употребили алкохол, се качват най-вече хората, които споделят, че шофират пили, а най-рядко тези, които не шофират и младите.
Около 70% от всички респонденти (също толкова е процентът и за Пловдив) са били в ситуация, при която се е налагало да изразят мнение срещу шофирането на познат след консумиране на алкохол, като е логично най-силна реакция да имат хората, които не карат пили.
На близо 90% (85.5% за Пловдив) от хората с книжка не им се е налагало да бъдат разубеждавани да карат пили. Никога не са разубеждавани предимно хората между 36 и 45 г. и шофиращите след употреба на алкохол.
Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица”, като логично продължение на подписаната от компанията през 2007 г. Европейска харта за пътна безопасност. Дружеството е и първата и единствената до момента българска пивоварна компания, приела принципите на документа в своята вътрешнокорпоративна политика, изтъкват оттам.
Решението за протест на жителите на Катуница остава непроменено , защото все още няма никакъв резултат от страна на държавните институции за разрешаване на проблема– заяви пред Радио Пловдив председателят на Общинския съвет в Садово Атанас Телчаров. Защото вече над десет дни дни държавната власт продължава да се отнася..
Нулева година за община Пазарджик – така бившият кмет на града Тодор Попов, който сега е общински съветник от най- голямата група в местния парламент Новото време, определи първата година от мандата на кмета Петър Куленски от ПП. Според него липсата на опит и визия на новото ръководство е довела до неефективност и ограничаването на дейностите..
На територията на Пловдивска област няма комплексни и значими язовири, които да се използват за питейно-битово водоснабдяване. Водата обаче от язовирите "Пясъчник" и "Домлян", предназначени за напояване, няма да бъде използвана през настоящия месец, съобщиха от Басейнова дирекция „Източнобеломорки район“ в Пловдив. В момента в язовир "Домлян",..
Пловдивският Районен съд освободи под гаранция от 6 000 лв. Георги Георгиев, подсъдим по делото "Дебора”. Решението на съдебния състав за по-леката мярка е мотивирано от дългия престой на подсъдимия в ареста. Неговият адвокат Петко Кънев настоя за това, като изтъкна, че Георги Георгиев е задържан практически от преди началото на процеса и..
Проверката във Военновъздушните сили, която Министерството на отбраната направи след инцидента с двамата загинали военни пилоти, е приключила, потвърди министърът на отбраната Атанас Запрянов. Той не обяви подробности като каза само, че са установени "много слабости": "Има много слабости и ще ги разгледаме на специално работно съвещание другата..