Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не можем да си позволим да сме спокойни за сигурността

На 30 март, точно преди десет дни, автогара „Север” в Пловдив затвори за час и половина докато бъде проверен съмнителен пакет, който е оставен там. 

Оказа се, че той е забравен багаж на разсеян пътник.

Но пък в контекста на напрегнатите времена около терористичните атаки точно гари, автогари, летища са с особен надзор, с повече внимание към своята сигурност. Точно затова е интересна и провеждащата се днес национална конференция с тема „Състояние, проблеми и сигурност на автобусния транспорт” още повече, че идва и по-активният сезон за пътуване, когато и по-големи групи от хора се събират, и деца, и ваканции предстоят и т. н. 

Пловдивското участие на тази национална конференция е в лицето на инж. Веселин Дошков, който е собственик на трите автогари в Пловдив и наш събеседник тази сутрин.

Какво е в момента състоянието, има ли нещо, което да ви безпокои, което искате да акцентирате, да бъде чуто?

Веселин Дошков: Да, постоянно център на вниманието е сигурността на автогарите, когато говорим за автогарово обслужване на пътниците и въпреки, че няма конкретни сигнали и проблеми, които да ни безпокоят ние нито за миг не забравяме този проблем и работим в тази посока. А това е подобряване на активните действия, свързани с видео наблюдение на движението в автогарите и подобряване на охранителната дейност, извършвана чрез физически контрол от страна на охранителните фирми.

Р. П.: Чий ангажимент е, г-н Дошков, охраната, безопасността на автогарите, чакалните, билетните каси, откритите пространства за чакане, там където са и автобусите като гаражите?

В. Д.: Това си е ангажимент на самия превозвач и собственик на автогарата, доколкото има възможност да взема мерки и предприема конкретни действия по отношения подобряване сигурността на пътниците.

Р. П.: Т. е. ваш ангажимент, на инвеститорите, на управляващите? А до каква степен и МВР ви помагат?

В. Д.: Аз трябва да кажа, че имаме чрез охранителната фирма, която осъществява физическата охрана на автогарата, перфектни взаимодействия с органите на МВР. Вие споменахте за автогара „Север”, но само няколко месеца назад, няма и два месеца, ако си спомняте, беше затворена и автогара „Юг” по сигнал за бомба. Още тогава заявих, че полицията действаше по един перфектен начин, изключително професионално. И точно затова ние полагаме максимални усилия да им окажем съдействие и същевременно да създадем организация по бърза евакуация и информиране на пътниците за това, което се случва в момента, при такава кризисна ситуация, имам предвид.

Р. П.: Вие спокоен ли сте и чувствате ли се подготвен вие и вашите служители да осигурите този сегмент от съществуването, от работата на автогарите?

В. Д.: Откровено да ви кажа никога не се чувствам спокоен, защото ако има такива действия, предприети по отношение на автогарата доста трудно бихме идентифицирали човека-камикадзе или човека, който е склонен за извърши терористичен акт, но полагаме максимални усилия, за да локализираме и изолираме действията на такива хора.

Р. П.: Има ли освен тези случаи, които споменахме, които бяха публични, защото ставаше дума за затваряне на цялото пространство, случаи, в които се съмнявате, в които взимате локални мерки – действа се така, че те не са станали толкова публично достояние?

В. Д.: Има епизодични случаи, когато различни съмнителни лица, които преминават или престояват по автогарите, охранителите вземат мерки, търсят съдействие от органите на полицията. Трябва да ви кажа, че в последно време и с движението на емигранти през страната автогарите са обект на едно изключително сериозно наблюдение, подобрено е качеството на видео наблюдението, монтирани са нови камери с цел проследяване на съмнителни лица и предотвратяване на негативни действия от тяхна страна.

Р. П.:  Какво носите със себе си като наистина споделено може би изискване по тази тема за конференцията, в която ще участвате, тъй че да бъде по-сигурна безопасността на пътуващите в един засилващ се туристически, пък и не само, динамичен сезон?

В. Д.: Аз искам с колегите да обсъдим проблемите за подобряване сигурността на автогарите, свързани с монтиране на съответни технически средства за проверки и контрол, за подобряване на сигурността, вероятно на пропускателния режим на автобусите, проблеми, свързани с багажите на пътниците, багажи без придружители, които винаги крият определени рискове и т. н. В тази посока са действията и разсъжденията ни с колегите.

Р. П.: Какво ще ви бъде нужно – логистика, хора, средства, помощ от държавата?

В. Д.: Предимно всичко това е свързано със сериозни финансови средства. Трудно бих казал, че можем да получим помощ от държавата и не очакваме такава, но очакваме преди всичко логистична подкрепа от силовите структури в лицето на Министерството на вътрешните работи и отчасти на транспорта.

Р. П.: В какво да се изрази тя, какво да получите?

В. Д.: Методически указания, евентуална експертна помощ.

Р. П.: Благодаря за този разговор. С Веселин Дошков по темата сигурност на автобусния транспорт – тема, която събира експерти, собственици и управители на автогари от цяла България, Веселин Дошков участва в нея с анализ на това, което е нужно за сигурността като собствените на трите пловдивски автогари.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро, ден!" с журналиста от БНТ Димитър Димитров

Тази седмица слушаме истории, разказани от журналиста от БНТ Пловдив Димитър Димитров. Репортер, който се чувства еднакво сигурен когато отразява инциденти, протести, избори, военни и исторически събития, но и когато говори с рибари и ловци, които го покоряват с колорит и автентичност. Идва от Велико Търново и остава в Пловдив, реализирал своето..

обновено на 08.02.25 в 07:15

В Гърция цените на основните храни са с поне 30% по-ниски

Балканите бойкотират големите вериги магазини. Протестът срещу високите цени и ниския стандарт на живот започна от Хърватия и премина в Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония. Бойкот се подготвя и в Гърция на 19 февруари, а у нас той е насрочен за идния четвъртък – 13 февруари. Какво се случва с цените в България? До какво ще..

публикувано на 07.02.25 в 16:06

В дърводобива ножът е опрял да кокала, нужни са спешни мерки

Затварянето на дървопреработвателни предприятия, сред които и най-големият в региона завод за целулозна хартия в Стамболийски, води до криза в горския сектор и пазара на дървесина. Защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? Какво се случва в горския сектор у нас?  Според проф. Васил Живков, председател на УС на..

публикувано на 07.02.25 в 15:12

Държавата може са спре грабежа на големите вериги, стига да иска

Според ВМРО, съществува организирана престъпна група между държавата и големите търговски вериги. От организацията подчертават, че правителството има интерес от много високите цени на хранителните стоки в България. В интервю за Радио Пловдив по темата Александър Сиди от ВМРО беше категоричен, че  "цените в големите търговски вериги у нас са..

публикувано на 07.02.25 в 15:04

Пловдивчани и "за", и "против" бойкота на 13 февруари

Скъпи ли са храните в магазините? Възможно ли е и е в условията на пазарна икономика да има контрол върху цените? Какво мислят пловдивчани за инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, а у нас организации призоваха гражданите да се въздържат от покупки на 13 февруари в..

публикувано на 07.02.25 в 12:28