Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Жана Д`Арк (част втора)

Безбройните въпроси, свързани с живота и съдбата на Жана Д`Арк, национална героиня на Франция и светец на католическата църква, започват още с нейния произход. Те се базират на обстоятелства, които заслужено пораждат съмнения. 

Например, възможно ли е изобщо едно 17-годишно, никому неизвестно, необразовано и вероятно леко налудничаво селско момиче, да получи аудиенция при дофина на Франция веднага, щом пожелае това. Откъде тя знае дворцовия език и етикет, както и различни игри, които се играят само в средите на висшата аристокрация. Как така дофинът и неговите съветници не просто се доверяват на тази девойка, а и поверяват ръководството на цялата армия, тоест, съдбата си. Защо тя получава привилегии, запазени само за висши аристократи – скъпи доспехи, собствена свита, собствено знаме, при това в същите цветове като кралското, а и с прочутите френски кралски лилии. 

Тези и още много въпроси наистина смущават и пораждат хипотезите на тъй наречените бастардисти, които смятат, че Жана всъщност е незаконно дете от кралски произход. Тази версия в някаква степен намира потвърждение през 1934 година. В библиотеката на Ватикана изследовател изравя протоколите от разпитите на Жана Д`Арк и сред тях - отчет на двама монаси, изпратени от съда да разучат истината за произхода и. Според тях всички жители на  Домреми, където се смята, че е родена Жана, поддържат версията, че тя всъщност е само отгледана там, а иначе е дете от незаконната връзка на кралица Изабела Баварска с нейния девер, Людовик Орлеански. Това значи, че Жана Д`Арк е полусестра на дофина на Франция Шарл VІІ - а може би дори истинска сестра, ако е вярна хипотезата, че и той е плод от същата незаконна връзка. 

В същото време значи, че Жана е полусестра и на английската кралица Екатерина, Катрин Валоа, съпруга на крал Хенри V, който в онзи момент воюва срещу Франция, а техният син, бъдещият крал Хенри VІ Ланкастър, е племенник на Девата от Орлеан. Много и различни възражения има срещу подобна хипотеза, но едно от важните е - как така кралете и на Англия, и на Франция, оставят човек от своята кръв да бъде съден, унижаван публично и накрая унищожен. Тук пък се намесват тъй наречените сюрвенисти. Те поддържат версията, че Жана всъщност никога не е била изгаряна, а е освободена тайно, докато на кладата загива друг, неизвестен човек.

Чайковски, Девата от Орлеан, 15.36 

Сюрвенистите, според които Жана Д`Арк не е загинала на кладата, имат основания да твърдят това. Няма преки доказателства за смъртта на Жана, казват те, защото лицето на жената, изгорена през 1431 година в Руан, е закрито, а на екзекуцията има само английски войници. На всичкото отгоре, в различните документи се сочат четири различни дати, когато това изгаряне уж е станало. Още по-сериозна става работата, като се знае, че в отчетните книги на Инквизицията Жана изобщо не се споменава сред екзекутираните, а светският съд, който всъщност я изгаря, не би могъл да направи това, защото срещу нея няма произнесена присъда. Сюрвенистите поддържат и версията, че една от онези лъже-Жани, появили се в следващите години из Франция, всъщност е истинската. 

Пет години след процеса, през 1436-та, в Лотарингия се появява жена, която се представя за Жана Д`Арк. Братята на Жана я разпознават като сестра си. Кралят, Шарл VІІ, също я приема за истинската Жана. Жената скоро се омъжва и вече като графиня Армуаз, посещава Орлеан. Там хората, включително онези, които са били до нея при освобождението на града, я припознават без капка съмнение като своята героиня, организират празненства в нейна чест, а градският съвет официално и отпуска 241 ливри за нейните заслуги. Срещу тази версия също има много възражения, повечето от тях основателни, така че е трудно и тя да бъде приета еднозначно.

Джоакино Росини, Жана Д`Арк

Колкото и невероятно да звучат версиите на бастардисти и сюрвенисти, има една трета, която ги обединява и добавя още конспирация. Тя се базира на отношенията между двата прочути рицарски ордена – „Приоратът на Сион” и тамплиерите. Сион е основан през 1099-та от Готфрид Булонски и Балдуин Фландърски, малко по-късно се ражда и дъщерният Орден на тамплиерите, но между тях зейва пропаст. 

След загубата на Светите земи, те се връщат във Франция - тамплиерите в Париж, сионците в Орлеан. Сионците заговорничат и затова през 1307-ма Филип Хубави разбива тамплиерите, а 7 години по-късно е изгорен и Великият магистър Жак дьо Моле. Много рицари обаче се измъкват с натрупаните богатства, установяват се в Англия и на свой ред заговорничат. В резултат на това през 1337-ма Едуард ІІІ се отмята от обещанието династия Валоа да получи френския престол и така започва стогодишната война, финансирана всъщност от тамплиерите. Неслучайно в тази война бургундците, роднини на магистър дьо Моле, са съюзници с англичаните, а срещу тях са Шампан и Лотарингия, земи на сионците. Вече по времето на Жана Д`Арк Франция, тоест, „Приоратът на Сион”, е в много тежко положение и великият майстор Рене Анжуйски замисля ПР акция, за да повдигне френския дух. 

За целта използва незаконната кралска дъщеря Жана, отглеждана под зоркото око на ордена в селцето Домреми. Всичко започва от едно предсказание - разпътна жена ще унищожи Франция, девица ще я спаси. Разпътната жена, смята се, е самата кралица Изабела Баварска. Това отношение към нея почива не само на слухове за динамичния и любовен живот, а и на реалността, при която подписаният от нея договор от Троа фактически предава Франция в ръцете на английските крале. Споменатата в предсказанието девица пък, както се досещате, е Жана Д`Арк, която въплъщава идеята за крехката френска красота, на която самият Бог помага.

Джоакино Росини, Жана Д`Арк, 4.57

Както вероятно забелязва внимателният слушател, във всички версии дотук няма и дума за гласовете, които Жана Д`Арк чува и виденията на светци, които има. За голяма част от изследователите това е най-трудният въпрос и те гледат да го загърбят – макар да не могат, защото точно гласовете са ключови за събитията. Както самата Жана твърди, тя за първи път чува гласове, когато е на 13 и се разхожда в семейната градина. Те са придружени с видения, тя вижда край себе си Света Екатерина, Света Маргарита и архангел Михаил, които я напътстват. На първо време напътствията са за обикновени неща – моли се, ходи редовно на църква и се пази девствена, казват гласовете. 

Впрочем, това с девствеността не е съвсем обикновено за онова време и място - началото на ХV век, на село, във Франция. Трудна работа, но Жана го постига и това е доказано поне от две отговорни комисии. Първата комисия включва тъщата на дофина Шарл VІІ и други придворни дами, които я преглеждат в Шинон. Другата комисия е от монахини и е назначена от съда в Руан. Така или иначе, след няколко години гласовете започват да говорят все по-странни неща на тийнейджърката Жана. Казват и – ти ще спасиш Франция, като освободиш Орлеан и коронясаш дофина. За целта я изпращат при Робърт де Бодрикорт, комендант на крепостта Вокулер, който да я препрати в двора.  Бодрикорт, естествено, разкарва момичето, но малко по-късно то се връща със същата оферта. Този  път му открива, че според гласовете французите са загубили важна битка край Орлеан и до няколко дни ще се получи съобщение за това. 

Съобщението наистина идва, това стряска Бодрикорт и той провожда момичето в Шинон. Там Жана получава аудиенция, но дофинът се прави на хитър и поставя друг човек на трона, а сам се крие сред тълпата придворни. Водена от гласовете обаче, Жана отива право при него и му открива мисията си. Двамата се дърпат настрани и тя му разказва такива подробности от една негова скорошна молитва, които няма как да знае който и да било, освен Бог. „Не забравяй, че и Дяволът слуша молитвите” – предупреждават го неговите съветници. Шарл обаче вече е готов да се довери, но все пак подлага момичето на още две проверки, едната за споменатата девственост, другата – от водещи теолози. 

В доклада си теолозите пишат, че я намират за „човек, живял безупречен живот, добър християнин, обладан от добродетелите на смирението, честността и простотата”. Още в много случаи гласовете имат решаващо значение за поведението и решенията на Жана Д`Арк. Те и казват в олтара на коя църква да намери заровен меча си, както се смята по онова време – меча, принадлежал на Карл Велики; тези гласове я ръководят, когато тя пък ръководи генералите в битката за Орлеан; гласовете я насърчават да освободи всички крепости по река Лоара, чак до Реймс, където да короняса дофина Шарл VІІ за крал на Франция. Гласовете я напътстват и по време на процеса срещу нея, който англичаните водят чрез своя френски колаборационист, инквизиторът Пиер Кушон. 

По време на процеса тя постоянно избягва опитите да бъде вкарана в сложни теологически капани. Например един доминикански монах я пита: „Казваш, че Бог иска да освободи Франция. Но Бог е всемогъщ, нали, тогава защо са ти войници?” На което, водено от гласовете, неграмотното уж селянче отговаря като водещ теолог от Сорбоната: „Бог помага само на онези, които си помагат сами. Войниците ще се сражават, а Бог ще им дари победата”. Накрая специално за скептиците ще кажа – да, гласовете не пропускат да я предупредят, и то неведнъж, за залавянето и мъките впоследствие. 

Дали точно Жана Д`Арк е човекът, изгорен накрая, наистина не се знае. Важното обаче е, че - с клада или без - в Париж се издига позлатеният паметник на тялото на Орлеанската девица, а над Франция и досега се носи нейният безсмъртен дух.

Ричард Айнхорн, Петер Ностер -



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

“Укротяване на опърничавата“ в Пловдивския театър

Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ от Уилям Шекспир ще се играе довечера в голямата зала на Драматичен театър Пловдив. Режисьорът Стайко Мурджев представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност.  Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически..

обновено на 26.02.25 в 07:20

"Жанет 45" издаде роман на Семездин Мехмединович

Зона "култура" на Радио Пловдив представя нова книга от издателство "Жанет 45", която читателите оценяват много високо. С преводачката  Русанка Ляпова  говорим за романа "Мехмед, червената бандана и снежинката" на босненския писател Семездин Мехмединович .  „Мехмед, червената бандана и снежинката“ е изборът на критиката за най-добър роман на 2018..

публикувано на 26.02.25 в 05:56

Владислав Христов представя стихосбирката "Пойни птици"

Поетът Владислав Христов ще гостува в Литературен салон Spirt&Spirit тази вечер.  Той ще представи текстове от последната му стихосбирка, „Пойни птици", както и от предстоящата – „Маслен нос".   Тази стихосбирка се очаква да излезе от печат тази пролет.  Срещата е организирана от „Пловдив чете“ и издателство „Ерго“.  Входът е свободен...

публикувано на 25.02.25 в 07:13

Д-р Светла Балтова с нова книга за възгледите на Петър Дънов

В зала "Съединение" на Историческия музей в Пловдив ще се проведе среща разговор с д-р Светла Балтова. Тя ще представи съставената от нея книга „Петър Дънов „За България и бъдещето на човечеството“, издадена от Издателска къща „Хермес“.  Книгата е посветена на възгледите на Дънов за радикалните промени, през които преминават природата, обществото..

публикувано на 25.02.25 в 07:07

Пловдивските художници представят изложбата "Пейзажът"

Обща тематична изложба "Пейзажът" ще бъде открита тази вечер в галерия  "Пловдив" в сградата на  Общинския съвет,  съобщиха от Дружеството на пловдивските художници.  Пейзажът е жанр, който е един от най-разпространените в изобразителното изкуство. В експозицията ще могат да се разгледат над 60 творби от 45 автора, събрани заедно на жанров..

публикувано на 25.02.25 в 07:00