Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Досега трябваше да съобщят скоростта на влака в Хитрино

| обновено на 13.12.16 в 11:57

Най-лесно  може да се установи  дали скоростта  с която е влязъл  влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го  е съобщил,  заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация.  Защо не го правят, не знам.

По жп пътищата на страната всеки ден пътуват  хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това  е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции,  които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.

Част от цистерните  превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.

Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и  още процедури, както и опасността от ново произшествие.

Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.

Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но  могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.

Връзката е малко по-далечна, но  в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...

И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове. 

Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи  и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината.  Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.

Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска. 

Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни.  Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това. 


Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

ГДБОП разследва измами чрез финтех платформа

Многобройни сигнали от измамени клиенти на известна международна финтех компания са постъпили в ГДБОП. Измамниците се представяли за служители от поддръжката на финансовата платформа. Сценариите са различни, а целта е престъпниците, които са от трансгранична организирана престъпна група, да добият достъп до сметката или до данните от банковата..

публикувано на 10.11.25 в 16:44
Димитрия Стайкова

Фармацевтите са на ръба на своите сили

Маистър-фармацевтите се готвят за протест, ако се въведе задължението аптеките да ползват само регистрирани в НАП софтуери за управление на продажбите. Изискването ще влезе в сила от 1.01.2026 г. и е записано в проектобюджета. Защо се поражда напрежението обясни Димитрия Стайкова, председател на УС на Регионалната фармацевтична колегия в Пловдив. Тя..

публикувано на 10.11.25 в 16:16
Адриан Николов, ИПИ

Проектът за бюджет съдържа много проблеми и малко решения

Проектът за държавен бюджет има предимно проблеми и доста малко решения, като по никакъв начин не е направен опит за прекъсване на настоящата траектория на развитие на публичните финанси, не са променени фундаментални политики, най- вече що се отнася до раздходите, коментира старши икономистът от Института за пазарна икономика Адриан Николов...

публикувано на 10.11.25 в 15:48
Любомир Дацов

Проектобюджет 2026 раздава без посока, не е насочен към еврото

Проектобюджетът за 2026 г. на България няма реална връзка с присъединяването към еврозоната, а очакваната стабилност се оказва по-скоро формална. Това заяви финансистът и член на Фискалния съвет Любомир Дацов в ефира на Радио Пловдив след като параметрите му разпалиха сериозен дебат и напрежение в социалния диалог. Работодателските организации..

публикувано на 10.11.25 в 11:12
Йордан Иванов

Най-добрият коректив на всяка власт са гражданите

На историческата дата 10 ноември ръководството на ДСБ ще представи в Пловдив платформата pitai.bg. Чрез нея всеки гражданин може да задава въпроси, да прави предложения и да подава сигнали директно към кметове, общински съветници и държавни институции. Платформата pitai.bg дава възможност на всеки български гражданин, включително и на..

публикувано на 10.11.25 в 10:42