Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България и Монголия с паметник на Кирилицата на Антарктида

Високо и към небето - българи и монголци вдигат паметник 
на кирилицата на Антарктида. За знаците, които бележи инициативата – разговор с покорителя на върхове проф. Христо Пимпирев

Проф. Пимпирев: Започваме едно необичайно и българско дело с Българо-монголското дружество за приятелство, но то има дълбоки корени. В основата на всичко е сегашният посланик на Монголия в България  Н.Пр Лхамсурен Дугержав, който е завършил в България и след това защитава и голяма докторска дисертация също в България и е много свързан с българския народ и култура. Самият той казва, че е наполовина българин и още преди 15 години с тогавашния посланик на Монголия дойдоха при мене в Антарктическия институт с желание да започнат тяхна антарктическа дейност именно с България. Тогава България вече беше уважавана антарктическа държава с полярна база на Ледения континент, със сериозна научна програма и разбира се, аз се поласках от факта. Те имат два големи съседа – Китай и Русия, които притежават стократно по-силни антарктически програми, финансирани с милиарди долари на Антарктида, а те се обърнаха към малка България.  Оттогава научното ни сътрудничество с Монголия набра доста голяма сила. Преди три години заедно стъпихме на Южния полюс и вчера, когато се навърши 105-та годишнина от първото му покоряване, аз си спомних как преди 3 години занесох на най-южната точка на планетата българското знаме.

Миналата година, за да се почете сътрудничеството между двата народа, беше построен паметник на кирилицата в столицата на Монголия – Улан Батор. Единствената страна в Азия, която използва кирилицата, е Монголия. Наша огромна гордост е, че именно България е дала на света Кирилицата. И защо не  връзката, която ознаменува двата народа – Кирилицата и паметникът й вече се издига в Улан Батор по инициатива на проф. Николай Овчаров, да не бъде ознаменувана с паметник и в района на българската полярна база, където ще работи монголската научна лаборатория „Чингиз Хан“.Това е едно родолюбиво дело.  

Основният ни багаж вече пътува към Антарктида, българският екип е от 17 души, но поради трудността с транспортирането, тъй като паметникът ще тежи около 100 кг, много трудно може да се пренесе със самолет, след това с  испанския кораб, надувни лодки и т.н. Логистиката е изключително сложна, защото Антарктида не е сред обикновените точки на света и изисква огромна подготовка, екипировка и гориво.

Повече чуйте от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Дворът на Хуманитарната може да се запази, ако се строи на изток

В двора на Хуманитарната гимназия "Св. Св.  Кирил и Методий" ще бъде построена новата сграда на ОУ „Александър Батенберг“. На последната сесия бе взето решение  за намалени отстояния при проектирането и строителството на новото училище. В същото време от ПП-ДБ продължават да настояват новото училище да бъде изградено върху съседни имоти от..

публикувано на 13.11.25 в 16:23
Мирослав Беляшки

Обвинението срещу мен е върху изопачени доказателства

В Административния съд в Пловдив вчера бе гледано дело по жалба на Мирослав Беляшки срещу отстраняването му от директорския пост в Митница Пловдив. Беляшки се възползва от правото си на отговор, за да обясни повода да подаде жалбата, както и своята гледна точка към задържането му през април тази година и последвалото обвинение за превишаване на..

публикувано на 13.11.25 в 15:58

За да работиш като медицински брат, трябва сърце и усет

Факултетът по обществено здраве ще дипломира първия випуск лекарски асистенти, съобщиха от Медицински университет в Пловдив.  От факултета информират, че средният успех от следването на 14-те завършили е 4.84, а от държавните изпити – 5.12. На тържествената промоция дипломи ще получат общо 187 бакалаври от специалностите „Медицинска сестра“,..

публикувано на 13.11.25 в 12:09
Петър Мишев

Липсата на диалог за бюджет 2026 е притеснителна

Въпреки че синдикатите определят бюджет 2026 като възможен, и те имат съображения към предложената рамка и резерви към начина, по който е изготвен. Икономическият анализатор от КНСБ Петър Мишев подчерта, че липсата на реален социален диалог между държавата, бизнеса и синдикатите тази година е притеснителна. Добави, че това напрежение е..

публикувано на 13.11.25 в 09:56

Бюджетът и казусът Лукойл притискат транспортния сектор

Напрежението между държавата и работодателите се задълбочава след бойкота на последните заседания на Тристранния съветза сътрудничество. Кабинетът вече обяви, че ще приеме проектобюджета без допълнителни обсъждания.   Пред Радио Пловдив председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова заяви, че бизнесът не е..

публикувано на 13.11.25 в 09:23