Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какъв въздух дишаме в Пловдив?

| обновено на 05.01.17 в 16:58

Пловдив не е сред градовете с най-мръсен въздух, заяви за Радио Пловдив доц. Стефан Шилев, директор на РИОСВ - Пловдив. При европейска норма 35,  през 2010 г. завишенията  за мръсен  въздух за Пловдив  са били 208. . През 2011 г. вече са 180, 2014 г. - 78, през 2015-та са 69, а за миналата година (още не е много ясно) ще са под 80 превишения, посочи директорът на РИОСВ – Пловдив.  

Шилев припомни, че битовото отопление, най-вече на твърдо гориво (дърва и въглища) и пътният трафик са основните фактори за замърсеността на въздуха, припомни Шилев. Той направи сравнение лято/зима, "като трафикът е 90 % еднакъв, през лятото почти няма завишения, докато зимата е ясно какъв е въздухът".
От 27 до 31 декември 2016г.  по данни на изпълнителната агенция в Пловдив няма завишения, което контрастира с някои други градове като Смолян, Видин, Горна Оряховица. На 1 и 2 януари имаме завишения – съответно 1,1 над нормата (която е 50 микрограма на кубичен метър), на 1 януари и 2,1 на 2 януари, като ясно и отчетливо завишенията са след 18 – 19 часа. 

За да се стигне до това намаляване, от една страна са действията на общинските и държавните институции, а от друга – мисленето на хората и промяната в отоплението, което е по-екологично като газ, ТЕЦ, ток, коментира още доц. Шилев.

Според него Пловдив не е сред градовете с най-мръсен въздух в България, защото завишенията са само между 70 и 80 в последните 3 години, при европейска норма от 35 завишения годишно.

Двете автоматични измервателни станции в Пловдив – в Тракия и Каменица, не дават възможност да се определи къде е най-мръсният въздух в града, посочи още директорът на РИОСВ. Но подчерта, че в районите с ромско население има по-голямо превишение на фините прахови частици в сравнение с други райони.

Доц. Шилев коментира изказването на адв. Михаил Екимджиев в сайта podtepeto.com, че преместването на измервателната станция от Баня Старинна е равносилно на Чернобил, с думите: „В нашата държава всеки има право да се изказва и да дава становища“. Станцията бе преместена по препоръка на МОСВ и на изпълнителната агенция по околна среда, тъй като бе разположена далече от кръстовището и до сграда, която не позволява да се даде точна представа за замърсяването на въздуха. В „Тракия“ мястото е много по-подходящо, посочи Стефан Шилев, като уточни, че разположението на станцията не е по желание на общината или министерството, а е по европейска директива. 

Цялото интервю с доц. Стефан Шилев е в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53

Образователната среда не е много дружелюбна към децата с диабет

770 000 души в България страдат от диабет, от тях около 2500 са деца. В Световния ден за борба с диабета разговаряме с Мариета Котова, която е председател на Националната асоциация на децата с диабет. Сред най- сериозните проблеми е това, че НЗОК не реимбурсира изцяло инсулиновите помпи, а цената от 400 лева на  месец е непосилна за много семейства...

публикувано на 14.11.25 в 10:29