Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трябва да бъде създадена нова и модерна железница

БДЖ от две години е в будна кома, твърди доц. Симеон Ананиев – председател на Асоциацията на ж.п.  превозвачите.

По начина, по който съществуват железниците, за тях няма спасение, защото имат задължения, кредитори, запори. В същото време те имат бъдеще, нужна е нова железница. Не може тя да остане извън общото развитие на обществото.


В 19 и част от 20 век ж.п.транспортът е бил основен двигател за развитие на обществата и бизнеса, но през последните десетилетия ситуацията, и с движението на хората, и с доставките, е коренно различна. 

Появиха се нови видове транспорт, които изтласкаха железниците. Все по- популярни стават споделените пътувания и споделените икономики и това ще бъде определящо, коментира Ананиев и посочи, че 30 хиляди са членовете на сайт за споделени пътувания само между София и Пловдив. Всички студенти  пътуват така. Според прогнозите на ЕК това ще се развива.  

Във всички европейски страни железопътния транспорт го има, но той трябва да е ориентиран към действително пътуващите хора. За тях трябва да бъде осигурен модерен влак, с интернет. Според него новата железница, дори самите вагони, трябва да се строят в България. Заводите в  Септември и в Русе имат този капацитет. 

Навсякъде се говори за мобилност, трябва да има алтернативност, а не да се разбива един транспорт, за сметка на друг. Необходима е национална транспортна схема, която трябва да направи държавата, е тезата на доц. Ананиев. 

Той обясни, че новата железница може да бъде създадена, както беше направено с България еър - учредява се нова компания. Гърция продаде железопътната си компания на Италия и си учреди нова. Трябва да бъде създаден хоризонтален холдинг, както е в  Германия, Австрия, Чехия, каза още председателят на браншовата организация. 

По думите му, в холдинга трябва да участват БДЖ "Пътнически превози", "Товарни превози", НКЖИ, частни превозвачи, фирмите , които осигуряват превози. Всички трябва да са в една обща система, а ние преди време разделихме БДЖ и НКЖИ, коментира той. 

Доц. Ананиев смята, че държавната собственост не е само лоша, но трябва мениджърът да се назначава с конкурс и да не бъде сменян от всяко правителство. Мениджърът трябва да дойде с екипа си и да му бъде дадена възможност да реализира програмата си.

В транспорта ще победи споделеното лоби и новите технологии, убеден е той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Туризмът е напълно подготвен за еврото

Българският туристически сектор е напълно готов за присъединяването към еврозоната и не се очакват никакви сътресения. Това е основният акцент, който постави проф. Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози в туризма, в интервю за Радио Пловдив. Според експерта, работата с европейската валута е рутинна за бранша.  "..

публикувано на 18.11.25 в 16:09
Лидия Шулева

Промени в бюджет 2026 между двете четения няма да има

Бюджет 2026 е компромисен и трудно реализуем. Голяма част от параметрите му няма да се срещнат с действителността. Това коментира Лидия Шулева , бивш вицепремиер и бивш министър на труда и социалната политика и на икономиката. Въпреки това според нея промени в него между двете четения няма да има, тъй като Новото време, които са един..

публикувано на 18.11.25 в 15:42

Правят разяснителна кампания за новите контейнери в Тракия

Когато прилагаш нов модел на събиране на боклуците ще има някакъв процес на адаптация като ние ще анализираме сигналите, за да подобрим услугата . Това заяви за Радио Пловдив кметът на район „Тракия“ Георги Гатев по повод публикациите в социалните мрежи и недоволството на жители на района, че около новите контейнери има натрупване на..

публикувано на 18.11.25 в 15:39

Над 80% от българите смятат, че демокрацията у нас не е истинска

По четирима от всеки петима българи се съгласяват, че преходът не е свършил и че демокрацията у нас още не е истинска. Това сочи проучване на агенция „Мяра“. Наблюденията идват на фона на отбелязаната наскоро 36-а годишнина от началото на демократичните, пазарни и прозападни промени в България, допълват социолозите. Данните са от независим..

публикувано на 18.11.25 в 14:43

Бавят обезщетения на учители по национална програма

От Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" алармират за  сериозно напрежение сред учителите заради забавени плащания по национална програма. Днес те са изпратили писмо до министъра на финансите Теменужка Петкова с настояване проблемът да се реши своевременно.  "Напрежението е породено от факта, че Министерството на финансите не е одобрило три..

публикувано на 18.11.25 в 14:22