Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма качество на ниска цена, но и цената не винаги е знак за качество

Уместно ли е България да се присъедини към страните от Вишеградската четворка, които потестират срещу двойните стандарти на производители на известни  марки да продават различни по качество стоки на своите и на източните пазари. 

В дискусията по темата включихме проф. Йорданка Алексиева зам-ректор на УХТ и ръководител на катедра „Хранене и Туризъм“.

Професорът не приема коментарите, че сме „боклукчийското кошче на Европа“, най- малко защото у нас за разлика от Словакия проучване, което да посочи конкретни факти не е правено.

Дори и така да е, по- важното е, съдържанието на храните да е коректно отбелязано на етикикета. Можем да възразяваме ако това не е спазено като регламент- посочи професорът.

Тя обаче сподели, че не е изненадана, че практиката за различното качество на различните пазари съществува, заради различните възможности на потребителите. „Ако заплатите ни са два пъти по- ниски- ясно е , че европейските производители не могат да стъпят тук с цени, които са приложими при тях. Производителите си имат политика за различните пазари“.

Такава практика има и в България.

Професор Алексиева даде и пример, на който сама се е натъкнала с български производители – по време на оценка на хранителни продукти на български производител – оказва се, че това, което участва в състезанието е различно от това, което после е на пазара. Това е вредна лоша практика, но за съжаление движещата сила е пазара и масово се търсят евтини заместители на качествените продукти, за да се постигне приемлива цена

Гони се цена, но по най- лекия път, с компромиси в качеството.

Проверките са скъпо начинание, УХТ има ресурс- научен и технологичен да го направи, но трябва финансиране. Това е въпрос на политика и разбиране за това кое е важно. 

Като потребители не можем да разчитаме на ориентир - „цена“. Не винаги високата цена е белег за добро качество – каза проф. Алексиева.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Доктор Димитър Бакалов в "Добро утро, ден"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..

обновено на 15.11.25 в 12:12
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53