Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци – Джорджо де Кирико

Джорджо де Кирико е един от най-изумителните художници изобщо. И един от най-странните гении. Той постига нещо, което граничи с невъзможното – да бъде истински гений през първите 10 години от творческия си живот и посредствен художник през останалите 58. 

Ето, казах го. Знам, че е така. И въпреки това не вярвам, че е възможно.

Ерик Сати, Джазопедия, 00.00 

Когато Рене Магрит вижда на витрината на една парижка галерия картината „Любовна песен” на Джорджо де Кирико, той скача в движение от трамвая, застава отпред и започва да плаче. Случката е истинска и е от преди стотина години. Сюрреализмът още не е роден в прочутия манифест на Андре Бретон от 1924, но вече е практикуван от Джорджо де Кирико. Тази негова „Любовна песен” е рисувана още през 1914, тоест, 10 години по-рано. Тя изобразява градска архитектурна среда, пуста откъм човешко присъствие – атмосфера, типична за творбите на художника тогава. На една от стените виси антична скулптурна глава на Аполон, а до нея - огромна хирургическа ръкавица. Под тях има зелено кълбо, а отзад - влак и пушек, който излиза от комина. Или облак в ясното небе точно над влака - трудно е да се каже. 

Знам, че истинската картина е в самата нея, тя не се описва с думи, но го правя, за да си спомните платното. Сигурно сте го виждали. А няма как да сте го виждали и да не го помните. В него де Кирико създава атмосфера, която наистина те блъска с чук по главата. Но художникът не прави нещо особено, за да постигне този ефект - не рисува непознати чудовища и странни светове, не изкривява формата на предметите, дори не използва нови художествени техники. Той се занимава само с две неща – загадката на битието и меланхолията на битието. И, технически погледнато, прави го, като просто поставя заедно различни предмети. Според науката естетика, така се създават метафори. Но в реалността на де Кирико всички метафори, плюс всички въпроси, страхове, желания и сънища, цялата негова метафизическа живопис, се ражда фактически не на платното, а направо в главата и душата на зрителя. 

Ето защо се разплаква Рене Магрит и защо по-късно той по брилянтен начин развива тази идея на де Кирико. Самият Джорджо обаче отива в друга посока - уж без да се отказва от себе си, той изчезва някъде. При сравнение на късните с ранните му картини поразява втрещяващото отсъствие на същия онзи силен, умен и въздействащ художник, както и втрещяващото присъствие на някой, който само го наподобява.

Ерик Сати, Навикът на кавалера, 56.23 

Снимка

Художникът Джорджо де Кирико е роден през 1888 година в гръцкия град Волос. Баща му е барон, аристократ от Сицилия, инженер, който строи ЖП линии в Гърция. Той е високо образован човек, знае езици, интересува се от изкуство. Възпитава синовете си Джорджо и Андреа в най-добрите традиции на италианската аристокрация и ги образова в най-добрите гръцки училища, включително отдела за изкуства на атинската Политехника. 

Семейството е богато, но бащата често отсъства по служба, а Джорджо усеща липсата му болезнено. И не само защото майка му, Джема, жена от богат генуезки род, има пуритански възгледи, деспотичен нрав и неуравновесен характер. Смята се, че има твърде силен фройдистки елемент във връзката на де Кирико с баща му. Когато той умира например, момчето е на 16 и получава психо-соматично стомашно разстройство, което изчезва, щом семейството напуска Гърция, тоест, щом се маха от местата, свързани пряко със спомена за бащата.

Тази чувствителност обаче води до по-късните депресии, които тормозят де Кирико, разгаря страстта му към Ницше и Шопенхауер, заедно с които дълбае в меланхолията на битието, а определя и чепатия му характер, който според мнозина е обикновена проклетия, несмекчена дори от силното му чувство за хумор. Знак, видим израз на връзката с бащата в картините на де Кирико, е образът на влака като символ на модерната епоха, често противопоставен – или просто подреден до – някакъв образ от гръцката античност.

Ерик Сати, Gnossienne No.1

Любовта към античността Джорджо де Кирико попива не само от възпитанието и образованието, а от средата, в която прекарва детството си. Родният му Волос е столица на Тесалия, пристанището, откъдето тръгва знаменитият кораб „Арго” и екипажът му от митологични герои. Сред свързаните с тях истории е тази за Ариадна, момичето, влюбено в героя Тезей. Тя му дава червена нишка, с чиято помощ той се измъква от Лабиринта, след като е убил Минотавъра. С други думи – Ариадна спасява Тезей. Но после Тезей я зарязва. Темата за липсата, изоставянето, предателството, ако щете, от страна на любимия човек, е нишка в цялото творчество на де Кирико. 

Неслучайно неговите площади са вечно пусти откъм хора и населени със статуи, твърде често – точно на Ариадна. Но не е само тя. В екипажа на кораба „Арго” са и Диоскурите - близнаците Кастор и Полукс, синове на самия Зевс от красавицата Леда, при която Върховният се отбива нощем под формата на лебед. Е, сигурно няма да ви изненадам, като кажа, че Джорджо и две години по-малкият му брат Андреа цял живот са близки, от деца те сами се наричат Кастор и Полукс и си обещават да бъдат винаги заедно. И го правят, докато Полукс умира през 52-ра и изоставя Кастор да носи до края на живота си само черна вратовръзка и да рисува един свят, в който загадките на битието изглеждат постижими само чрез разгадките на небитието.

Ерик Сати, Gnossienne No.3

През 1905 година де Кирико е в Мюнхен, учи в Академията за изящни изкуства, която така и не завършва. През това време обаче се среща както с философията на Ницше и Шопенхауер, така и с живописта на швейцарският символист Арнолд Бьоклин, за когото се смята, че оказва също голямо влияние на Макс Ернст и Салвадор Дали. След Мюнхен, де Кирико отива в Италия – обикаля Милано и Флоренция, рисува първия си цикъл метафизични картини, като започва със „Загадката на есенния следобед”. 

През 1911-та е в Париж и постепенно става звезда сред онази артистична бохема, която после се превръща в истинско съзвездие. В Есенния салон де Кирико излага първо три картини, които впечатляват критиката, но не се продават. Не, че той има особена нужда от пари, но е въпрос на престиж.  После излага в Салона на независимите и отново в Есенния салон. Междувременно се запознава с Гийом Аполинер, който пък го свързва с Пабло Пикасо, Жорж Брак, както и с галериста Пол Гийом, с когото сключва договор за 6 картини на месец срещу 120 франка. 

Някъде към края на този период де Кирико започва да рисува своите странни манекени, чиито образи заместват хората дори в класически сюжети като раздялата на Хектор и Андромаха. Това прави фигуративните му композиции абсолютно изумителни и новаторски. Парижкият му период завършва през 1915, когато се прибира в Италия, призован да се включи в касапницата на Първата световна война. За щастие, заради нервните му пристъпи, властите го намират негоден за военна служба и го пращат като помощен персонал в болница във Ферара. Там де Кирико се сближава с младия художник Карло Кара, с когото споделят общи визии и стават най-известните фигури на тъй наречената метафизическа живопис. 

Още в Париж Гийом Аполинер пише: „Де Кирико скоро се откъсна от парижкия авангард, за да твори собствено изкуство, в което се обединяват, като се появяват заедно, пусти дворци, кули, символически предмети и манекени – всичко това в чисти цветове и препълнено с впечатлението за изкуственост на реалността”. В Италия де Кирико пише две статии, в които обявява принципите на метафизическата живопис, но също започва да напада авангарда и да настоява за връщане на изкуството към неговите класически форми. Така още преди да бъде обявен за официален предтеча на сюрреалистите и да стане истински техен идол, той подготвя почвата за голямото скъсване с тях. 

Обаче връщането към класиката, което се смята, че започва след 1920 година, не понася добре на де Кирико, макар сам той да настоява, че продължава да е най-добрият художник на света и посоката е правилна. Той буквално ругае приятелите си сюрреалисти и всячески ги предизвиква. Те му отвръщат със същото. Макс Ернст си спомня ден, в който заедно с Джакомети и Андре Бретон, отиват при де Кирико и той им показва нови картини – пейзажи от Венеция, направени в стил „по-пошъл от този на пощенските картички”. „Бретон ги погледа малко и обиди де Кирико най-ужасно” – пише Ернст. „Ако не харесвате тези от Венеция, имам и от Неапол” – продължава обаче де Кирико да издевателства над Бретон. Да, някои критици напоследък се опитват да обяснят пълната загуба на стил, сила, инвенция и каквото друго се сетиш, от последните 58 творчески години на Джорджо де Кирико, с желанието му да иронизира всичко, включително сюрреалистите, които иронизират целия останал свят. 

Твърде интересна идея. И звучи безкрайно примамливо – стига да не беше фактът, че никаква ирония няма в късните му картини, а само намек за велико минало. Независимо от това обаче, и след 1978 година, когато 90-годишният Джорджо де Кирико реално се пренася в своя любим метафизичен свят, физическият човешки свят продължава да го почита за фантастичните творби, създадени в краткото десетилетие на неговия гений.

Ерик Сати, Embryons Desséchés, 42.11




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

“Укротяване на опърничавата“ в Пловдивския театър

Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ от Уилям Шекспир ще се играе довечера в голямата зала на Драматичен театър Пловдив. Режисьорът Стайко Мурджев представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност.  Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически..

обновено на 26.02.25 в 07:20

"Жанет 45" издаде роман на Семездин Мехмединович

Зона "култура" на Радио Пловдив представя нова книга от издателство "Жанет 45", която читателите оценяват много високо. С преводачката  Русанка Ляпова  говорим за романа "Мехмед, червената бандана и снежинката" на босненския писател Семездин Мехмединович .  „Мехмед, червената бандана и снежинката“ е изборът на критиката за най-добър роман на 2018..

публикувано на 26.02.25 в 05:56

Владислав Христов представя стихосбирката "Пойни птици"

Поетът Владислав Христов ще гостува в Литературен салон Spirt&Spirit тази вечер.  Той ще представи текстове от последната му стихосбирка, „Пойни птици", както и от предстоящата – „Маслен нос".   Тази стихосбирка се очаква да излезе от печат тази пролет.  Срещата е организирана от „Пловдив чете“ и издателство „Ерго“.  Входът е свободен...

публикувано на 25.02.25 в 07:13

Д-р Светла Балтова с нова книга за възгледите на Петър Дънов

В зала "Съединение" на Историческия музей в Пловдив ще се проведе среща разговор с д-р Светла Балтова. Тя ще представи съставената от нея книга „Петър Дънов „За България и бъдещето на човечеството“, издадена от Издателска къща „Хермес“.  Книгата е посветена на възгледите на Дънов за радикалните промени, през които преминават природата, обществото..

публикувано на 25.02.25 в 07:07

Пловдивските художници представят изложбата "Пейзажът"

Обща тематична изложба "Пейзажът" ще бъде открита тази вечер в галерия  "Пловдив" в сградата на  Общинския съвет,  съобщиха от Дружеството на пловдивските художници.  Пейзажът е жанр, който е един от най-разпространените в изобразителното изкуство. В експозицията ще могат да се разгледат над 60 творби от 45 автора, събрани заедно на жанров..

публикувано на 25.02.25 в 07:00