Каква концепция за уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?
И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив.
Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.
За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.
По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.
Що се отнася до съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“, т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а - на някой друг.
Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират. Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта арх.Жана Джугаланова..
Цялото интервю е в звуковия файл:
От някои велики хора остават книги. От други – идеи, музика, картини, изобретения. От вицеадмирал Хорейшио Нелсън, победителят в битката при Трафалгар, имаме малко истински истории и една увенчана с каменна фигура колона, побита насред Лондон. Когато застанеш под нея, наистина виждаш как целият свят се върти наоколо. „Изпитвам завист само към..
Министерството на културата обяви миналата седмица резултатите от сесията по Програма „Помощ за книгата“ за 2025 г. Средства получават общо 86 проекта за издаване на книги от издателства, библиотеки и обединения на творци. От Пловдив само три проекта спечелиха финансиране. Два от тях са на издателство "Жанет 45" – книги на писателката Мария..
Ученици от Националната художествена гимназия "Цанко Лавренов " - Пловдив бяха отличени за участието си във второто издание на националния ученически конкурс за живописна творба "По стъпките на Сирак Скитник". Наградите бяха връчени на тържествена церемония, проведена на 26 октомври в Драматичен театър "Стефан Киров", Сливен, а изложбата..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 2 5 .10.202 5г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Тенеси Уилямс. Три пиеси. 304 стр., 4А, Захарий Стоянов, 2025 Юкио Мишима. Златният храм. 363 стр., ок.4А, Ентусиаст, 2025. Брет Ийстън Елис. Отломките. 606 стр., ок.7А, Кръг, 2025...
Историческият музей – Павликени представя в Регионалния исторически музей-Пловдив интерактивната изложба „Античен керамичен център край Павликени“. Експозицията е реализирана с финансовата подкрепа на Министерството на културата и представя древното керамично производство по иновативен начин – чрез: виртуална разходка в реконструирани антични..