Българската православна църква почита днес църковния празник Неделя Сиропустна, наричан от народа Сирни Заговезни или Прошка.
Празникът се отбелязва седем седмици преди Великден и една седмица след Месни Заговезни, а след него - от утре, започва Великият пост.
На този ден се припомнят Христовите думи: "Ако не простите на човеците съгрешенията им, и вашият небесен Отец няма да прости съгрешенията ви". Затова традицията изисква всеки да поиска прошка от хората около себе си - близки и познати - за огорченията и обидите, които волно или неволно им е причинил, както и сам да потърси в себе си сили да прости на тези, които са го наранили. На Сирни Заговезни прошка си вземат по-млади от по-стари, деца от родители, младоженци от кумове. За последен път до Великден се вкусват млечни продукти и яйца.
В Неделя Сиропустна в храмовете в страната християните се събират за вечерна служба, след която взаимно се опрощават, като всички - духовници и миряни - си искат един от друг прошка и взаимно си прощават всичко сторено с дума, дело или мисъл.
Според народните традиции вечерта на празника при родителите се събират семействата и техните синове, дъщери, внуци, за да заговеят с млечни храни. На Сирни Заговезни прошка си вземат по-млади от по-стари, деца от родители, младоженци от кумове - целуват ръка и изричат: "Прощавай, мамо, тате.." - "Господ да прощава, простен да си!", е задължителният отговор.
Характерен обичай за този ден е паленето на огньове (клади), а след като прегорят, се прескачат за здраве. После около тях се играят хора и се пеят песни. Затова празникът се нарича и Поклади. В някои краища на България е разпространен обичаят оратници (огруглици) - това са факли от слама, които всеки стопанин завърта около главата си и по този начин прогонва бълхите от къщата.
Много популярен е и обичаят хвърляне на стрели. Всеки ерген изстрелва с простичък, направен от самия него, лък запалена стрела в двора на момата, която си е харесал. Обикновено това продължава до късно на Заговезни. Семейството на момата стои будно, за да гаси пламъците, докато тя самата събира стрелите. Която мома събере най-много стрели от двора си, тя е най-лична и най-харесвана.
На Сирни Заговезни - преди началото на Великия пост, православните християни за последен път до Великден вкусват млечни продукти и яйца. За трапезата на Заговезни се приготвят баница със сирене, варени яйца, варено жито, халва с ядки. Прието е да се извършва и обичаят хамкане: на червен конец се завързва и се спуска от тавана парче бяла халва или варено яйце. Най-възрастният мъж завърта конеца в кръг и всеки член от семейството, главно децата, се опитва да хване халвата или яйцето с уста. Който успее, ще бъде жив и здрав през цялата година.
В седмицата преди Сирни Заговезни в някои тракийски селища тръгват кукерски дружини. Маскирани мъже, облечени с кожи и накичени със звънци, обикалят по домовете, разиграват комични сцени и благославят за здраве и плодородие. В групата обикновено има водач, наричан "хаджия", и "кукерска булка" или "баба" - мъж, облечен в парцаливи женски дрехи и с парцалено бебе в ръце.
Обредността на Сирница е подчинена на подготовката за великденския пост, който трае 49 дни. Затова и носи идеята за "последно облажаване". За последно може да се хапват млечни храни. Забраната за сватби след Сирни Заговезни също е символична. Постът не означава само вегетарианство. Сексът също е строго забранен.
Постенето е своеобразна магия, която трябва да предизвика плодородието. В традицията той означава временна смърт, след която задължително следва ново раждане. Така се символизира вечният кръговрат, завъртане на цикъла от безплодие към плодовитост. Паленето на огньовете, хвърлянето на запалени стрели също насочва към по-древни култове (например към тракийската богиня Бендида). Стрелите, огънят, схващан като соларен знак, мъжко начало, разкриват оплодителната функция на ритуалите.
Пловдив със своите исторически нива ще е в центъра на фестивала "Блясъкът на Филипопол", за шестото издание на инициативата на сдружението за исторически възстановки "Филипопол" говорим с председателя му Красимир Джамбазов . Той разказа, че в четири поредни уикенда ще се проведат събитията от фестивала за история, етнология, култура, занаяти,..
Артисти от шест държави пристигат в Пловдив за 19-тото издание на Международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“, който се открива тази вечер и ще продължи до 11 юни. В него участват артисти от Франция, Италия, Нидерландия, Германия, Англия и България, а спектаклите ще бъдат представени на сцените на Драматичния и Държавния..
Нова, изцяло акустична версия на песента „Вятъра“ ще изпълнят „Молец“ с „Мистерията на българските гласове“ на концерта тази вечер на Античния театър в Пловдив. В изпълнението на песента ще се включат и музикантите от „Куатро квартет“. Междувременно, завладяващата песен „Вятъра“, която „Молец“ и „Мистерията“ записаха миналата година, бе..
Дипломантката от Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“ Мария Драганова открива самостоятелна изложба в културния център на Радио Пловдив. Младата художничка е специалност рекламна графика на випуск 2025. В изложбата обаче представя предимно живописни картини – природа и натюрморт. Освен това са изложени и няколко нейни плаката..
Драматичен театър – Пловдив стигна до най – мечтаната сцена, която диктува театралните тенденции в света – фестивала в Авиньон, Франция. Пловдивската драма е официален копродуцент на спектакъла „Разстоянието“ от Тиаго Родригес, с чиято премиера на 7 юли ще бъде открито тазгодишното издание на фестивала. Т ова съобщи директорът на Пловдивския..