Правителството отложи отпускането на извънредните 20 млн. лв. за спасяването на БДЖ от фалит на днешното си заседание . Кабинетът трябваше да разреши отпускането от централния бюджет на извънредни 20 млн. лева на железниците, за да не фалира дружеството. Причината е, че сметките на компанията бяха запорирани по искане на кредитори, а половината сграда на централата на железниците в София бе обявена за продан. Според финансовия министър Владислав Горанов ще се търси цялостно решение на проблема. По темата в програма "Ден след ден" разговаряме с Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен релсов транспорт, които припомни няколко важни факта по кузуса -БДЖ.
Първо още през 2009 година е подписан договор за обществена услуга между БДЖ и правителството, в който освен тази субсидия или компенсация са заложени над 1 милярд лева за закупуване на нов подвижен състав. От отговор на министър Ивайло Московски става ясно, че държавата не е изпълнила това си задължения, като вместо един милярд са дадени само 86 милиона лева за новите турски спални вагони. От друга страна още през 2010 година има разрешение на ЕК за отпускане на държавна помощ на БДЖ, но до момента правителството не е задействало тази процедура. Тя е за 129 милиона евро. До момента на два пъти бяха дадени заеми - през август 2017 година 61 милиона лева и през февруари 2018 година - 20 милиона лева, но това са заеми, което не е държавна помощ, коментира Кирев.
Той допълни, че механизмите са известни на управляващите, но до момента се отказва да се помогне на железницата, а дълговете са натрупани именно за закупуване на подвижен състав, най-новите мотриси - електрически и дизелови.
По думите на Кирев заемите за тях са взети при много неизгодни условия, при лихва 6,4 процента. Повечето европейски железници закупуват подвижен състав с гаранции на държавата при много по-изгодна лихва под 3%.

Сметката показва, че БДЖ и данъклопадците сме ощетени с близо 50 милиона лева именно заради неизгодните заеми с висока лихва.Трябва да се започне с причините, които са довели БДЖ до това състояние и да се търси изход от положението.
Нашата позиция е , че око не се вземат спешни мерки дружесвото ще изпадне в несъстоятелност. Ако не бъдат плащани заплатите, то след промените в законодателството , дружеството след два месеца се обявява в несъстоятелност, посочи Кирев.
Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.
Тази седмица в „Добро утро, ден!“ ви срещаме с един от най-значимите пловдивски творци – Матей Матеев. Роден в Кюстендил, но завинаги свързал съдбата си с Пловдив – града, който му върна обичта с най-високото признание – званието „Почетен гражданин“. Казва, че родния край, балканската енергия го прави човек - широко скроен човек. Послание, което..
Спорове около представителността на организациите на аграрния сектор, който очаква решения по важни теми от държавата. Илия Проданов беше избран за председател на Българската аграрна камара, след като част от браншовите организации я напуснаха, несъгласни с начина на вземане на решения. За заместник-председатели бяха избрани съпредседателят на..
Виктор Павлов управлява софтуерна компания, която има опит в разработката на продукти за управление на търговска дейност. Той коментира напрежението на бизнеса от въвеждането на лицензиран софтуер за управление на продажбите в търговски обекти. "Като цяло спорът идва оттам, че се опитва да се хване процеса по неиздаване на фискални бележки от..
ОбС на Пловдив не прие предложението на представителите на БСП за програма „Достъпно жилище“. Идеята визираше подкрепа за строителство на жилища за млади семейства на цени под пазарните. Общинския съветник Калин Милчев коментира със съжаление, че това е първата политика, която би развила община Пловдив в посока младите хора, младите семейства, младите..
Годишна конференция за инвестициите във водния сектор се провежда днес и утре в Старосел с участието на експерти от бранша. Включват се представители на Европейската комисия, Министерството на околната среда и водите и учени. Организира се от Българската асоциация по водите. Водният сектор изисква много инвестиции, както за поддръжка,..