Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Константинос Кавафис

Когато тръгнеш нявга за Итака,
моли се пътят ти да е далечен, 
изпълнен с перипетии и знания. 
От ластригоните и от циклопите, 
от Посейдон сърдития не бой се - 
такива в пътя нивга не ще срещнеш, 
ако възвишена остава мисълта ти, 
ако отбрано чувство 
душата и телото ти докосва. 

Ни ластригоните, нито циклопите, 
ни Посейдона разгневен ще срещнеш, 
ако ги сам в душата си не носиш, 
ако душата ти пред теб не ги възправя.

Моли се - пътят ти да е далечен. 
И много да са пролетните сутрини, 
когато с толкоз радост и любов 
ще влизаш във невиждани пристанища. 

Да спреш край финикийски градове 
и много пъстри стоки да закупиш - 
седеф, корали, кехлибар и абанос, 
и всевъзможни тънки аромати, 
колкото можеш повече прекрасни аромати. 
В египетските градове да спреш, 
да учиш и да учиш от учените.

Недей забравя никога Итака. 
Да стигнеш там - това е твойта цел, 
ала по пътя никак да не бързаш, 
че по-добре - години да пътуваш 
и остарял на острова да спреш, 
богат, с каквото в пътя си спечелил, 
без да очакваш нещо той да ти даде.

Итака те дари с прекрасното пътуване. 
Без нея нямаше да можеш в път да тръгнеш. 
Но нищо друго няма тя да ти даде.

И ако бедна я намериш, не те е тя излъгала: 
тъй мъдър, както си сега със толкоз опит, 
навярно вече си разбрал Итаките що значат.

Светът е пълен с добри поети. Малка част от тях са велики, още по-малка – гениални. Константинос Кавафис обаче е нещо повече – той е поет. Толкоз. Без определения. Без уточнения. Стихотворението му „Итака”, което току-що прочетох в прекрасния превод на Стефан Гечев, заедно може би само с „Четири квартета” на Томас Елиът, е най-горният камък на върха на модерната поезия – ако такова нещо изобщо има. Това е лично мнение и никой не е длъжен да му вярва. Но проверете сами - изчетете всеки стих, писан през последните, да речем, 120 години, за да подкрепите неверието си. 


Мечтани и любими гласове 
на мъртвите или на хората, които 
за нас са като мъртви.

Понявга в сънищата ни говорят, 
понявга в мислите си мозъкът ги чува.

И с ехото им изведнъж се връща 
от първата поезия на младостта ни отглас 
подобно музика в нощта - далечна, гаснеща. 

 

„Гласове” е заглавието на тази бисерна миниатюра, побрала цялата семпла красота и цялата безсмъртна тъга на света, два толкова характерни елемента за поезията на Кавафис, че са се превърнали в негова емблема. Миналото, което безвъзвратно си е тръгнало, сегашното, което си отива пред очите ни, историята, която оживява, но за малко, само докато разказваме своите истории за нея – поезията на Кавафис е пропита от усещане, че душата и делата на човека са в непрекъснат спор за парче настояще. 

С кого е спорът ли? На това прекрасно отговаря Едуард Форстър, английски писател, приятел на Кавафис, който пръв го открива за Великобритания и света. Та в свое есе от книгата „Александрия”, Форстър описва поета като „един гръцки господин, застанал абсолютно неподвижно, леко косо към Вселената”. Да, заглавието на книгата не е случайно. Говорим за Александрия, знаменитият средиземноморски град, основан от Александър Македонски в началото на елинистичната епоха като столица на неговата елинистична империя и превърнал се в истински духовен и мисловен център на целия елинистичен свят. 

В тамошния „Музеум”, нещо като нова научна академия, се ражда и прочутата Александрийска библиотека, там намират възможности за развитие и толерантна среда едни от най-прочутите учени от различни краища на света, от различни религии, от различни философски школи. Тази динамика продължава 7-8 века – между създаването на Александрия през 4 в. пр. н. е., величието ѝ като столица на египетската династия на Птолемеите и началото на по-сериозен упадък през 4 в. Та в този град – или в остатъка от него - се ражда и прекарва голяма част от живота си Константинос Кавафис, неговата сладникаво-гниеща атмосфера попива той, него описва в постоянно гаснещите си поетични сънища.

Ти каза: „Другаде ще ида, при друго някое море. 

Един друг град ще се намери, от този по-добър. 
Тук всяко мое начинание е предварително осъдено, 
сърцето ми, като мъртвец, отдавна е погребано. 
Умът ми докога в това разтление ще гине? 
Където поглед да обърна, където да погледна, 
руини черни на живота си съзирам тук наоколо, 
където толкова години изгубих и прахосах.“

Нови места ни ще намериш, ни морета други. 
Градът след тебе ще върви. По улиците същи 
ще се въртиш. Във същите квартали ще старееш 
и в тези къщи същите ще побеляваш бавно. 
Все в този град ще стигаш ти. За друг не се надявай. 
Тъй както тук живота ти е вече разрушен - 
тук, в тази мъничка черупка, 
  за всякъде ще бъде разрушен.

Кавафис наистина никога не намира по-добър град за живот и смърт от Александрия, в която се ражда през 1863 година. Родителите му са преселници от Истанбул. Баща му, Петрос, е потомък на стара и богата фамилия, с предци, които заемат високи постове в Гръцката патриаршия и администрацията на Османската империя. Заедно с брат си, той има кантори в Англия и Египет, забогатява от търговия с памук, зърно и платове. Петрос се жени за 14-годишната Хариклея, дъщеря на търговец на скъпоценни камъни, те имат 9 деца и живеят в голямо имение в Александрия. 

Константинос Кавафис е роден космополит, с роднини из цяла Европа – от Трабзон в Северо-източна Турция, през Истанбул, остров Хиос, Александрия и Триест, Венеция и Виена, та до Лондон. През 1870 Петрос умира и семейството отива в Ливърпул. Константин прекарва там 7 години, през които попива британската култура и научава английския така, че цял живот говори родния гръцки с акцент. Заради настъпилата икономическа криза обаче, бизнесът запада и обеднели, те се връщат в Александрия. Там Кавафис учи в търговско училище, но май повече се занимава с история и литература. Той не получава никакво формално образование, но, освен родния гръцки и английския, знае още италиански, латински, френски и арабски, чете много и пописва по малко. 

Заради политически вълнения семейството пак се мести, този път в Истанбул за три години. Интересът на Константин към славното минало и великолепието на града е огромен и преживяното там остава вечен спомен. Още повече, тук младежът открива и чувствените удоволствия на хомосексуализма – тема, която също оставя дълбока следа в поезията му. На нея, както винаги деликатно и с повече внимание към следите от реалността, отколкото към самата реалност, е посветено стихотворението на Кавафис „Скрито”:

По думите и по делата ми 
да се не мъчат да открият кой съм бил. 
Имаше пречка, тя преобразяваше 
делата ми и начина ми на живот. 
Имаше пречка, тя ме спираше, 
когато исках да говоря. 
По незабележителните ми дела, 
по най-прикритите писания - 
единствено по тях ще ме усетят.

Но може би не заслужава да се полагат 
толкова грижи и усилия, за да ме разберат. 
В някакво бъдещо по-съвършено общество 
друг някой, като мен създаден, 
бездруго ще се появи и в свобода ще действа.

Да края на дните си в Александрия Константинос Кавафис води спокоен и незабележим живот. Първо е журналист, а през следващите 30 години - чиновник в британската администрация, която управлява Египет, има допълнителни приходи от борсата и дори от хазарт. Той държи хубав апартамент на втория етаж с голяма тераса. Между 5 и 7 следобед, както свидетелства Форстър, там пуши любимите си цигари, пие уиски или хиоска мастика и се среща с малцина приятели. Отличен събеседник, Кавафис знае много истории от миналото, но ги разказва така, сякаш те току-що са се случили в града под краката им. В света под краката им. 

Вечер обикаля местата за среща с млади момчета, с които лудува през нощта. Тези нощни походи обаче стават все по-редки с времето и с навлизането дълбоко в дебрите на истинската поезия. Кавафис започва да пише като себе си доста късно, след 45, а по-ранните творби преработва или напълно зарязва. Той прекрасно знае какво поетично величие създава и мрази идеята да види стиховете си да висят непродадени в книжарница, затова никога не издава книга – просто размножава ръкописите си на свитъци и ги раздава на познати и приятели. Като поет става известен първо в Александрия, после в Англия, оттам интересът плъзва из Европа, а чак накрая идва и признанието в любимата му Гърция. 

Когато Сеферис и другите от младото поколение обаче започват да го боготворят и да го признават за най-големия гръцки поет на новите или дори на всички времена, Константинос Кавафис е вече мъртъв. През 1933 го отнася зловещ рак на гърлото и, както на всички нас, единственото, което след това му остава, е да чака намесата на боговете. Колкото и иронично да е едноименното му стихотворение, надяваме се да е прав, че после всичко почва отначало.


Сега ще се случи това, после друго, 
а по-късно, след две-три години, 
такива ще бъдат нещата, каквито делата ни. 
Какво ще се случи по-късно, няма да мислим. 

Ние се мъчим все нещо добро да направим, 
а колкото по се стараем, по-лошо ще става, 
ще объркаме всичко така, че накрая ще бъдем 
във пълно смущение. И ще трябва да спрем. 
И ще дойде тогава часът, боговете когато 
ще се хванат на работа. 
Винаги те 

се явяват при нас, боговете. Ще слязат 
от свойте машини, ще спасят много хора, 
а други със сила внезапно ще грабнат 
от нас; и когато сложат ред на земята, 
ще си идат. А после - този нещо ще стори, 
друг - друго; след време и другите - 
кой колкото може. И всичко отново ще почне.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Част от картините, подредени в ГДК

Пловдив получи дарение картини от колекцията на Иван Гарелов

Община Пловдив получи като дарение 10 картини от личната колекция на журналиста Иван Гарелов. Дарението направи неговата дъщеря Калина Гарелова. Творбите са на едни от най-значимите български художници, свързани с Пловдив - Енчо Пиронков, Йоан Левиев, Димитър Киров, Ангел Василев, Атанас Хранов и други. По волята на дарителя картините ще..

публикувано на 10.11.25 в 11:57

Първата онлайн платформа за творците в Пазарджик е готова

Първата онлайн платорма за изкуства в Пазарджик беше представена в Лондон, а какви предимства ще даде на местните творци каментира в програма "Точно днес" Таня Колчакова-Янева, бивш заместник-кмет на Пазарджик. Тя разказа, че иновативна онлайн галерия, посветена на културата, изкуството и занаятите от региона е готова и в момента се качва..

публикувано на 10.11.25 в 10:44

Преге - предаване за света на книгите, 08 - 15 ноември

В предаването за книги на Радио Пловдив на 08.11. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Йозеф Рот. Антихристът. 210 стр., ок.4А, Лист, 2025. Павел Вежинов. Бариерата. 128 стр., ок3А, Фама +, 2025 Павел Вежинов. Белият гущер. 158 стр., ок.3А,Фама +, 2025 Джон Гришъм. Вдовицата...

публикувано на 10.11.25 в 10:38

Представят енциклопедичната книга за теснолинейката

Енциклопедичната книга "Родопската теснолинейка Септември – Добринище“ на Кристиян Ваклинов ще бъде представена днес в Пазарджик.   Тя излиза под редакцията на Ива Спиридонова и Симеон Аспарухов, които ще бъдат и модератори на премиерата. Събитието в Пазарджик дава началото на пътуването на книгата по маршрута на самата теснолинейка Септември –..

публикувано на 10.11.25 в 06:32
Световноизвестната джаз певица Лиз Райт посади дърво в Пловдив

Световноизвестната джаз певица Лиз Райт посади дърво в Пловдив

Световноизвестната американска джаз певица Лиз Райт и зам.-кмета по култура, археология и туризъм Пламен Панов засадиха дръвче от вида ликвидамбър или амброво дърво в парка в подножието на Бунарджика в Пловдив. Изпълнителката гостува в Пловдив и тази вечер ще изнесе  концерт по време на джаз фестивала Plovdiv Jazz Fest. Засаждането на дръвчета е лична..

публикувано на 08.11.25 в 16:48