Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хаос, който води до смърт

Хаос, който води до смърт, виждате колко институции отговарят за пътя, но никой не отговаря май, така коментира случаят с отговорните за катастрофата край Своге журналиста Стефан Ташев от сайта Breaking.bg. 

За предстоящото създаване на  нова структура, в която ще се включват службите на Министерството на вътрешните работи и на Министерството на транспорта,  Министерството на регионалното развитие, Министерството на образованието, АПИ и други ведомства, които имат  преки отговорности към пътната безопасност," за да няма разделяне на отговорностите при инциденти и нарушени",както обяви вицепремиерът Томислав Дончев,  Ташев каза, че това е малко позакъсняло и  подчерта, че има известна логика  за създаването и, но  има и неясноти около структурирането.

Засега са само намерения, няма някаква  яснота за създаването на нова структура за пътна безопасност. Това са само намерения, да бъдем конкретни, какво ще представлява този орган, какви функции ще има – надзорни, наказателни функции, дали ще санкционира хората, които не си вършат работата по пътната безопасност, но това е за в бъдеще. Има логика това нещо, защото в България реално в момента се води война по пътищата и резултатите ги виждаме всеки Божи ден. Въпросът е, че много институции си прехвърлят топката кой виновен, кой невинен, както и сега случаят в Своге – дали фирмата строителната, дали надзорът, дали лабораторията, дали Пътна полиция. Вчера беше показан един репортаж как един от най-смъртоносните пътища Русе – Бяла е пуснат без маркировка, там има натоварено движение. И всичко това създава един хаос. 

Може би е добра идеята за създаване на един такъв надзорен орган.  И ако някой има желание да се бори с катастрофите по пътищата винаги могат да се намерят начини.

 Въпросът е, че малко сме позакъснели. И въпросът е да не се превърне пак в поредната бюрократична структура, която не върви някаква работа, а само отчита някаква дейност. 

Например, какво ще прави тази агенция? Ще отиде да види как е направен асфалта, че примерно на много места хората го виждат и сами, без експерти, някой е спестил, както оказа и край Своге, разбира се, спестил е от материали, за да може да изкара някаква печалба. Но това ще отнеме толкова много време и как ще се свърши тази работа. Би било по-добре, тук имаше разни идеи, включително и на областния управител на София може би да минат към областните управители пътищата, защото много е тежка структурата – сега всички си прехвърлят топката. Фирмата си е правила оглушки и е изчаквала да свърши гаранционния срок, който сега изтича този месец. Въпросът е някой да задължава тези фирми, които печелят търговете  те да му се отчитат всеки месец какво е свършил, да отива да се проверява на място, ама истински контрол, защото какво се оказва – частните лаборатории проверяват асфалта, т. е. те проверяват сами себе си. Е, какво да коментираме повече? Къде е държавата тук и  защо се стигна до тук?

За катастрофата – тече разследване, аз не съм нито следовател, нито прокурор. Много внимателно трябва да се борави, трябва да се направят експертизи, да се види този път как точно е направен и да се докаже в съда. Приказки много, но всичко това трябва да се докаже в съда. И аз съм за персонална отговорност, а не да се крият зад институциите. И може би идеята на правителството е държавата да се върне на пътя и да си вземе функциите, защото е очевидно, че това е някаква пародия и това е най-лесното шофьорът да бъде обвиняем.

Ташев коментира и отговорностите на държавата и частните структури, като припомни, че одитът на ремонта на пътя край Своге е от фирмата на сина на шефа на фирмата изпълнител. 


Цялото интервю със Стефан Ташев е в звуковия файл. 


 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Д-р Димитър Бакалов с наградата за лекарска всеотдайност и етика

Тази година Българският лекарски съюз отличи с наградата „Доктор Стефан Черкезов“ – за лекарска всеотдайност и етика – д-р Димитър Бакалов от МБАЛ – Пазарджик. Той работи в Спешното отделение на лечебното заведение, но по негова инициатива са проведени две кампании – едната насочена към младите хора, а другата – към възрастните в околностите..

публикувано на 21.10.25 в 15:28
доц. Мария Пиргова

Проектът ГЕРБ е на изчерпване, върви се към нови политики

Политологът прф. Мария Пиргова коментира в програма "Точно днес" политическата ситуация в момента,   стабилността на кабинета, както и потенциалните кадрови промени. Тя  изрази песимизъм относно възможността за съществени промени от страна на настоящите управляващи и посочи, че нови политически субекти ще се появят като отговор на..

публикувано на 21.10.25 в 10:20

Европейската прокуратура дано успее да разкрие измамите

Европейската прокуратура разследва Община Пловдив по подозрения за измами с обществени поръчки, свързани с подобряване на градските зелени и обществени пространства в Пловдив. Става  въпрос за  реализирания проект в предишния мандат за близо 3 милиона лева за ремонт на базата на ОП „Чистота“. Какви може да се последствията и ще има ли резултати от..

публикувано на 21.10.25 в 09:52

Три милиона лева са похарчени по обиден за пловдивчани начин

За жалост твърде много свикнахме такива проверки да не водят до никакъв резултат. Въпросът е какво ще произлезе от проверката в Община Пловдив днес, коментира в предаването "Ден след ден" журналистът Иво Дернев, главен редактор на сайта "Под тепето" п о повод проведената днес проверка на Европейската прокуратура в Община Пловдив, свързана с..

публикувано на 20.10.25 в 15:43

Никакъв еко ефект, само стъкмистика има в ремонта на "Чистота"

Нецелесъобразно и незаконосъобразно са харчени парите от заема по европейската програма „Региони в растеж“, чиято цел е подобряване на чистотата в Пловдив и намаляване на замърсяването на въздуха.  Пример за това е обществената поръчка за ремонта на сградите и двора на фирмите „Чистата“ и „Паркове и градини“, която сега се проверява от..

публикувано на 20.10.25 в 13:37