Застраховка "Гражданска отговорност" от 1000 лева е цена неприлична за български пазар на застраховки и самите застрахователи знаят, че ако я сложат - няма да я получат. Как се стигна до тежкия разговор за обезщетенията при смърт на пътя и как ще се излезе от него? По темата разговаряме с Нина Колчакова - генерален секретар на Асоциацията на застрахователите.
Как с стигна до прогнозата от твърде кръглата сума от 1000 лева?
Това е проста математика и изчисленията станаха много лесно след като започнаха да излизат решенията по първите съдебни дела, където се присъждат високи обезщетения на по-широк роднински кръг от тези, които доскоро се присъждаха само на най-близките роднини.
Много ясно искам да се разграничава от слушателите ни за кои обезщетения говорим в момента. По медиите, когато човек ви слуша и ако не е запознат със съдебната практика и застрахователната практика, остава с впечатлението, че това са всички обезщетения, които се изплащат при смърт на близък при пътно-транспортно произшествие, това е абсолютна заблуда.
Тук говорим за едни неимуществени обезщетения за болки и страдания, които близките преживяват. Това е една компенсация за тези емоционални изживявания, която компенсация в много страни и правни системи се счита въобще за неморална и неетична да се изплаща в пари и изобщо не се изплащат подобни обезщетения. В повечето европейски страни те са лимитирани до някакви лимити, които по-скоро дават една символична компенсация – в Англия те са 10 000 паунда, в Германия са между 1500 и 10 000 евро, във Франция стигат до 30 000 евро за най-близките роднини.
Нина Колчакова отбеляза, че има и адвокатски кантори, специализирани именно в този тип дела, те от година на година успяват със своите умения и най-разнообразни прийоми да бутат тези обезщетения и да вървят страшно много нагоре като те взимат едни огромни адвокатски хонорари от порядъка на половината до 80 % от обезщетението, което въобще не стига до лицата, но тези обезщетения растат, застрахователите ги плащат, те нямат нужда да доказват нито доход, нито колко души е издържало загиналото лице, това не се доказва по никакъв начин – съдът само решава колко е страдало лицето.
Застрахователите са на загуба още от миналата година, когато обезщетенията надминаха 100 хиляди лева още при тесния кръг роднини, които се обезщетяваха. Тя започна да расте от началото на годината след решението на ВКС – от юли тя е нараснала със 100 лв и това още преди да знаем каква ще е съдебната практика.
Имам изключително неприятното чувство, че ние с вас може би скоро няма да можем да си позволим тази застраховка.
Ние не виждаме по-добро решение за момента от налагане на лимити за плащанията, каза Нина Колчакова. По думите й и цената на обезщетенията при смърт поради лекарска грешка са в пъти по- ниски от това, което се иска за смърт при катастрофа.
Надяваме се да не се стигне до ситуация, в която хората ще престанат да си купуват застраховки и да се дестабилизира не само финансовата система, а и цялостната социална система на страната.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..