Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Готфрид Лайбниц, първа част

Не знам дали знаете, но светът, в който живеем, е най-добрият възможен от всички несъвършени светове.

Така поне твърди великият немски философ и енциклопедист от 17 век Готфрид Лайбниц. Идеята му стои в основата на тъй наречения „оптимизъм на Лайбниц”, който, според мнозина, леко се разминава с текущата действителност. Да, в съвсем човешки смисъл, е нелепо да си безкраен оптимист, когато всички беди на света постоянно ти ходят по главата. Само по себе си, съществуването на злото в този най-прекрасен свят е силен аргумент срещу въпросния оптимизъм и в знаменитата си книга „Кандид” великият френски философ и писател, познат като Волтер, спуква Лайбниц от майтап заради това негово твърдение. Но, дайте да се разберем, Лайбниц развива философски идеи, не коментира злощастни житейски факти. На всичкото отгоре, той - може би точно за да не се тълкува твърдението му така превратно - уточнява, че става дума за най-добрия възможен свят „в ограничен смисъл”. Какъв е ограниченият смисъл? Нека помислим. Бог е съвършен. Като реши да създава свят, той не може да го направи също толкова съвършен, защото това ще означава да повтори себе си. Което е глупост. А още по-голяма глупост е да мислим, че той може да сътвори някакво друго, второ съвършенство, различно от самия него. Така че, логично, Бог има пред себе си опцията да създаде само някакъв несъвършен свят. Но тъй като висшето същество със сигурност притежава всички онези превъзходни качества, които знаем, че притежава, измежду всички възможни несъвършени светове, подходящи за създаване, е подбрал най-малко несъвършения, тоест, най-добрия възможен. И го е създал. А ето ни и нас в него. Да, и злото съществува, но то е изначално допуснато от Бог с поне три разумни основания – да служи като наказание за неизбежните в един несъвършен свят грехове, като по-малко зло предотвратява появата на по-голямото, но най-важното – защото точно на фона на злото може да се разпознае доброто. Иначе – ядец, всичко ще ни се струва еднакво. Замислете се и ще видите колко интересна е тази концепция. И как опитът на Лайбниц да примири фатализма със свободната воля би могъл да му докара дори сериозни обвинения в ерес. Някой бдителен цензор например можеше да се усети, че в тази интерпретация творецът е доста безпомощен и леко скучен тип,  ограничен от своето съвършенство. А творението, наречено човек, точно заради свободната си воля, може да е добър, лош, умен, глупав, красив, грозен, каквото поиска. Или каквото само се направи, но като цяло е доста по-сложно и интересно нещо.  


Интересната теория на Лайбниц за нашия свят като най-добрият възможен се съдържа в единственото му философско съчинение, издадено приживе. То е озаглавено „Есета по теодиция”, с подзаглавие: „За божията благост, свободата на човека и началото на злото”. „Теодиция” е латинска дума, която означава „богооправдание”. Схващате ли, човекът Лайбниц оправдава Бога. Във всички по-ранни времена тази греховна проява на нахалство и високомерие щеше да му донесе големи проблеми. Не и в началото на 18 век обаче, когато мислители точно като него вкарват Европа в Просвещението. Някои казват, че тази епоха започва през 1715 година, когато умира кралят-слънце Луи XIV. Но аз предлагам да изтеглим датата по-рано, през 1710, когато се появява дръзката богооправдателна книга на Лайбниц. С това обаче неговите знаменити философски идеи изобщо не се изчерпват. Лайбниц е автор и на теорията за монадите, която излиза след смъртта му в книгата „Монадология” и съдържа невероятни прозрения. В опит да съчетае метафизиката на Аристотел и физиката на Демокрит, Лайбниц твърди, че основа на всички съществуващи явления или феномени са прости субстанции, наречени „монади”. Те са неделими, тоест, нямат части. Както ги описва философът: „Монадите нямат врати или прозорци, през които да влезе или да излезе нещо от тях”. В същото време те имат качества, които ги  различават взаимно, две еднакви монади няма. Да добавим, че са безкраен брой, но не са вечни, а подлежат на унищожение. Концепцията на Лайбниц за монадите е трудна за разбиране, но си струва да се понапънем, защото с нейна помощ той стига до изумителни за 18 век прозрения. Например това, че времето и пространството са относителни, с което далеч изпреварва Айнщайн. Или онова, че пространството е нещо, в което телата съществуват и чрез което си взаимодействат - идея само на крачка от модерното разбиране на гравитацията не като сила в самите тела, както е при Нютон, а като огъване на пространството. Сигурно греша, но поне част от описанието на Лайбниц за монадите ми напомня модерната космологична идея за частиците и античастиците, които се раждат и анихилират взаимно след Големия взрив. Както знаем, частиците по случайност се оказват малко повече от античастиците, така някои от тях остават живи и създават цялата наша любима Вселена.


Изумителните открития на Готфрид Лайбниц обаче не се ограничават само в рамките на философията. Той е очарован от логиката и се занимава с нейните чудати свойства и възможности от тийнейджър, а после цял живот опитва да я съчетае с математиката, за да опише света. С тези опити Лайбниц става баща на модерната математическа логика. Той предлага също идеята да се използва математическа символика за извършване на логически изчисления и пръв формулира поне два важни логически закона - за достатъчното основание и за тъждеството. „Природата на истината е такава, че в нея непременно има тъждество” – пише Лайбниц. Другото важно направление на неговата дейност, с което остава не просто в историята на науката, а в живата наука и дори във всекидневната житейска практика на нашето време, са изключителните приноси на Лайбниц в математиката. Ще го кажа направо и няма много да обяснявам, защото нищо не разбирам от тази материя. Паралелно с Нютон и сякаш малко по-задълбочено от него, ако съдим по факта, че светът отдавна предпочита именно подходът на Лайбниц, той измисля онова, което днес се нарича „висша математика” - или поне големи части от него. Лайбниц създава диференциалното и интегралното смятане, като въвежда не само буквените означения, които продължаваме да ползваме, но и основните термини – диференциал, диференциално уравнение, диференциално изчисление, функция, променлива, постоянна, абсциса, ордината, алгебрически и трансцендентни криви, дори алгоритъм. Не се учудвайте, ако имате компютър, знаете, че изчисленията му се основават именно на алгоритми, свързани с двоичната математическа система – нула и единица. Не знам дали знаете обаче, че точно Готфрид Лайбниц е автор на модерното описание на тази система. Във философски план той разглежда единицата като всичко, тоест, Бог, а нулата като нищо, което в материалния свят означава – липса на нещо, каквото и да било. Лайбниц разсъждава подробно по тази тема в книгата си „Обяснение на двоичната аритметика”, появила се на бял свят през далечната 1703 година. Да, още преди цели 315 лета, вдъхновен от „Дао дъ Дзин”, прочутата китайска „Книга на промените”, Готфрид Лайбниц официално става прародител на програмирането и информационните теории.


Всъщност обаче идеята и разбирането на Лайбниц за двоичната система и нейните възможности са още по-ранни. През 1679, когато е на 33, той описва наблюдението си, че ако се запишат едно под друго определени групи двоични числа, то нулите и единиците във вертикалните колони ще се повтарят периодично. Това го навежда на мисълта, че на този свят има съвършено различни закони на математиката от вече известните. На всичкото отгоре, умът му е така широко скроен и талантите му така огромни, та разбира, че нулите и единиците могат да станат основа за изграждането на механично устройство, което да прави изчисления ако не като днешните, то поне като вчерашните компютри. И се захваща да го изработи. Не се шегувам, от него са останали чертежи, в които дори е предвидено използването на нещо като перфокарта. Работата не става обаче - просто защото технологичните възможности на времето не позволяват да стане. Все пак Лайбниц изработва доста напреднала сметачна машина, воден от идеята, че е „недостойно за учени хора да губят време за робска работа, която би могла да се прехвърли на когото и да било, ако се използваха такива машини”. Неговият калкулатор е значително по-усъвършенстван от онзи на Паскал и позволява да се извършват не само простите действия събиране и изваждане, но също умножение и деление, при това на огромни числа. Той представя машината си пред Кралското научно дружество в Лондон, но нещо с нея все не е както трябва, въпреки че Лайбниц наема майстор механик, дава му чертежите си, постоянно наглежда работата и усъвършенства механизма. Това продължава практически до края на живота му. Смята се, че за красивата машина, която сега може да се види в Националната библиотека на Долна Саксония в Хановер, той е похарчил над един милион долара днешни пари. Но и тези важни приноси далеч не покриват всичко, свързано с изумителната активност и научни приноси на Готфрид Лайбниц. Предстои ни да надникнем още по-дълбоко в безкрайните му плодотворни идеи, които обогатяват науки като физика, история, естетика, лингвистика, биология, психология, юриспруденция. Как успява да свърши всичко това за краткия си 70-годишен живот ли? Ами просто има наистина изумителен ум и способност да работи много, навсякъде и по всяко време - без да се глези и да чака да го споходи някакво си вдъхновение.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Мирела Иванова призьор на Голямата награда "Орфей"

Поетесата Мирела Иванова е тазгодишният носител на Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения в поезията. Церемонията по връчването бе в Малката Базилика на Пловдив на Международния фестивал на поезията „Орфей“. Наградата й бе връчена от заместник-кмета по култура Пламен Панов. Мирела Иванова е родена на 11 май 1962 г. в..

публикувано на 09.05.24 в 20:54

Отново международен фестивал на поезията "Орфей" в Пловдив

Международният фестивал на поезията „Орфей“ стартира в Пловдив в 18 ч. в Малката раннохристиянска базилика. В седмото му издание участват 12 поети от 9 страни, които ще четат на роден език и в превод на български. След рецитала ще се състои церемония по награждаването на тазгодишния призьор с Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения..

обновено на 09.05.24 в 08:19

Живописецът Илия Желев открива изложба в ГХГ - Пловдив

Eдин от най-разпознаваемите български живописци Илия Желев открива изложба в Градската художествена галерия в Деня на Европа - 9 май.  На първия етаж в сградата на Главната той ще покаже 27 произведения в стила, който почитателите му у нас и особено в Германия и Австрия добре познават. Както пише за него немският критик Ралф Ренсман:..

обновено на 09.05.24 в 08:18

Вечер за писателя Агоп Мелконян в читалище "Възраждане"

Вечер, посветена на писателя Агоп Мелконян (1949-2006 г.), ще се проведе тази вечер от 18,30 ч. в читалище „Възраждане“.  Проявата е по повод 75-ата годишнина от неговото рождение. В присъствието на съпругата му Людмила Мелконян ще бъдат представени стихосбирката „Територия, недокосната от позори“ и сборникът „Спомен за света на Агоп Мелконян“...

публикувано на 09.05.24 в 07:41

Атанас Маринчешки събира изгреви и залези в "Сигна"

Самостоятелна изложба живопис показва художникът Атанас Маринчешки в галерия „Сигна“. Това е третата изложба в галерията на автора, който след години работа в полицейските служби, се отдава изцяло на живописта, като изгражда свой стил и почерк на изобразяване. Съдържа 17 маслени платна. Характерни за неговите картини са наличието на..

публикувано на 08.05.24 в 15:24