Вярваме, че всеки от нас смело понася обитаването в града на тепетата, въпреки замърсяванията. За тях неизбежно чуваме двете крайности. От РИОСВ - "чисто е!", от екоактивистите и загрижените за здравето си - "мръсният въздух ни убива".
Ние ще сложим нова точка към темата, която ескалира тази седмица благодарение и на показателя „Air Quality Index“ на Европейската комисия.
Разговорът е за цифрите в таблиците и отговорността ни да се пазим, водим го с д-р Александър Симидчиев, пулмулог и председател на сдружението "Въздух за здраве".
Александър Симидчиев: Хубаво е, че много хора вече са наясно, че има такъв проблем, т. е. има осъзнаване, че има проблем. Следващата стъпка е да започнем да мислим какво всеки един от нас може да направи по въпроса.
Трябва да ви кажа, че днес и София, и Пловдив са малко по-чисти отколкото бяха вчера. Над Пловдив официалните станции дават около 100 до 130 микрограма на кубичен метър, а за София дава едни малко по-високи нива – с около 20-тина процента по-високи, но като цяло много по-ниски отколкото бяха вчера. В София положението е същото - южната част на София вятърът е поизмел малко мърсотията и само в северната и североизточната част са по-високи концентрациите, но като цяло хубаво е, че гражданите вече имат мнение по въпроса, тъй като въздушното замърсяване доста сериозни здравни последици и както остри, т. е. по време на пикове на замърсяване, както бяха вчера и оня ден, така и хронично, когато замърсяването е макар и с по-ниски нива, но продължително време.
За да ходим с маски, те трябва да са тези, които спират фините прахови частици, а те не се намират толкова лесно на пазара. Хирургичните маски, които най-често се ползват от хората не вършат особена работа за предпазване от фините прахови частици, защото те, първо, не пасват добре около лицето, което значи, че около маската може да се получават дупчици, през които да влиза въздух и, второ, самата маска не е много плътна. Превенцията, която може да бъде ефективна е да седят вкъщи и да имат уред, който да изчиства въздуха вкъщи. Има такива уреди, те лесно се намират по големите магазини. Второто е да не извършват физически упражнения, когато нивата на замърсяване са високи, т. е. да не извършват фитнес или други тежки упражнения, когато са навън и въздухът е мръсен. Това могат да го правят, когато въздуха е чист, защото с всяко физическо натоварване вентилацията, т. е. дишането става по-дълбоко и това експозицията към замърсяването на въздуха много по-голяма.
Децата са особено чувствителна група от населението, защото те има и анатомични, и физиологични особености, например техният бял дроб е по-малък, а въздушните им пътища са по-широки и много по-лесно замърсяването навлиза по-навътре към основната част на дихателната система. И затова е много важно децата да бъдат предпазвани с още по-голямо внимание.
Имам двама пациенти, които са с астма и всеки път, когато има високо замърсяване на въздуха те получават пристъп от иначе добро контролираната си астма, т. а. мога конкретно да кажа, че лично имам двама пациенти, които, когато има замърсяване получават пристъп. Така че замърсяването на въздуха дава и хронични, и остри възпаления, зависи къде му е слабото място на човек. На човек, когато има някакво слабо място, било то сърдечно съдова система, диабет или някакво друго мръсният въздух си търси слабото място и го намира и съответно влошава предходно съществуващи заболявания. А когато нивата са много високи могат да се появят и други заболявания като например Хронична обструктивна белодробна болест, бронхиална астма, дори и някои онкологични заболявания.
Първо, една печка на твърдо горива за един час избълва за един час толкова колкото 18 коли избълват за същия този час, колкото печки имате в града, умножете ги по 18 и това е допълнителният трафик, който все едно, че се генерира от факта, че се гори твърдо гориво.
Разбирам, че част от хората не могат да си сменят начина на отопление, защото те енергийно бедни, но трябва да има фондове, в които да се съберат от цялата наша държава и които да могат да направят няколко неща, едното е, да направят икономически неутрално на избора на вида на отопление, защото аз съм сигурен, че ако хората имаха избор между чисто отопление и мръсно отопление, те щяха да изберат чистото отопление. Държавата трябва да разреши на хората да се отопляват по начин, който не замърсява, т. е. има начини, по които това да бъде направено. Има и други неща, като например да се мият улиците, които намаляват част от фините прахови частици, които се генерират от самия трафик и строежите, които има във всеки един от големите градове. Има, разбира се, и индивидуални неща, което всеки един от нас може да прави – може да не ходим с кола на работа всеки ден, да я използваме само тогава, когато наистина е необходимо, иначе да ползваме градския транспорт, да ходим пеша или на колела. Ясно е, че през зимата това не става, за лятото става, но част от проблема, който аз виждам е, че ние говорим за замърсяването основно през зимния сезон, а замърсяване има целогодишно, включително и през лятото, но през лятото никой не говори за него, а тогава можем да караме колела, може да ходим пеша. Въобще каузата за чист въздух и въздух за нашето здраве трябва да е целогодишна кауза, не епизодична само, когато нещата станат нетърпими през зимата.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..