Изложба „Сакрални преплитания“ на Антония Дуенде ще се открие в галерия „Резонанс“. С техниката на фротажа върху китайска хартия тя представя културно-исторически паметници от Европа, Азия и Латинска Америка, като поставя писмените знаци на глаголицата и кирилицата, както и символния свят на богомили и траки в глобален контекст чрез собствен художествен език.
Антония Деунде завършва специалност „Живопис” в ВИИИ „Н.Павлович” в София през 1984 година. Специализира „Изкуство в контекст” във висшия институт по изкуствата в Берлин от 1990 до 1995 г. със стипендия на фондация „Хайнрих Бьол”. От 2010 година е член на фондация Taylor, Париж.
Била е хоноруван преподавател в Университета по изкуства – Берлин, доцент по изобразително изкуство в образователната система Фолксхохшуле в Берлин, както и ръководител на уъркшопи по изобразително изкуство в Германия, Франция, Тайланд, Полша, Испания, Беларус, България и Индия.
Живее и работи в Берлин като художник на свободна практика.Реализирала е многобройни самостоятелни изложби в България, Германия, Франция, Италия, Испания, Словакия, Македония, Полша, Унгария, Хърватия, Австрия, Индия, Перу и САЩ. Член на Дружеството на Пловдивските художници от 2016 г.
САКРАЛНИ ПРЕПЛИТАНИЯ
Тъй-като темата за славянските азбуки е предмет на моите художествени търсения още от 90-те години на миналия век, първите работи в които започнах да използвам техниката на фротажа през 2005 г. бяха на базата на т.н. Башчанска плоча - един от първите каменни паметници с текст на глаголица (Хърватска, около 1100г.), копие от която се съхранява в държавната библиотека в Берлин. Този цикъл бе под наслов Глаголически следи.
В последствие имах възможността да разширя изказния си „речник”, включвайки в композициите фротажи от паметници и от територията на други балкански страни – от Дискоса от Фестос на о-в Крит (Гърция), от богомилски паметници - т.н. Стечки на територията на Босна, от различни каменни надписи на глаголица от територията на Хърватска, от тракийски амулет от светилището в Кокино (Република Македония), както и от тракийски паметници и старобългарска епиграфика (на глаголица и на кирилица) на територията на България. Така цикълът бе продължен под надслов Балкански следи.
През последните години се засили интересът ми към символните и знакови послания и на други култури – в матриархалните лабиринти от Малта, въплъщаващи сакрална хореография и тяхното функционално родство с петроглифите от Наска (Перу), както и в изнедадващтото визуално сходство между глаголицата и писмото Брахми (предшествестник на над 100 индийски писмености), на което са издълбани прословутите Едиктити на цар Ашока (Индия) през 3. век пр.н.е.
Така на базата на фротажи, снети върху китайска хартия от културно-исторически паметници от Европа, Азия и Латинска Америка изкристализира актуалният живописен цикъл Сакрални преплитания.
В изложбата е включена и творбата "Портрет на Пловдив", в която са изобразени знакови художници на града, както и археологически паметници.
Интервюто с Антония Дуенде е в звуковия файл.Четири читалища в Пловдив стартират реализацията на проект за създаване на модерен Дигитален клуб, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост, подкрепен от Европейската комисия. Това са читалище „Шалом Алейхем – 1945“, НЧ"Алеко Константинов", НЧ"Младост" и НЧ"Антим Първи". Проектът е на стойност 52 000 лв за всяко..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 22. 11. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Захари Карабашлие Последният ловец на делфини. 320 стр., ок.6А, Сиела, 2025. Дан Браун. Тайната на тайните. 658 стр. ок.10А, Бард, 2025. Тома Шлесер. Очите на Мона. 480 стр., 6А, Колибри, 2025...
В Първо студио на Радио Пловдив с концерт от творби на Иван Спасов и Драгомир Йосифов и връчване на наградите приключи Десетият международен конкурс по композиция на името на изтъкнатия български композитор и диригент . Участваха композитори от България, Италия, Германия, Хърватска и САЩ. Сред 19 партитури бяха отличени тези на..
Преди време в един разговор тя ми каза "Не може да се каже, че един елемент определя човека. Но единственото, което може да спре развихрянето на злото, е прошката - най-трудният човешки жест." Маргарита Младенова гост в трудния разговор за новата нормалност при подрастващите.
Журналист, политик и фризьор се срещат в представлението „Клюки от ада“. Театрална трупа „Триножник“ гостува със спектакъла премиерно в Пловдив, на сцената на Кукления театър от 19 ч. Дебютният режисьорски проект на актьора Мирослав Митков е създаден по едноименната пиеса на Жан Ноел Фенуик, както и от авторски текстове на режисьора...