Изложба „Сакрални преплитания“ на Антония Дуенде ще се открие в галерия „Резонанс“. С техниката на фротажа върху китайска хартия тя представя културно-исторически паметници от Европа, Азия и Латинска Америка, като поставя писмените знаци на глаголицата и кирилицата, както и символния свят на богомили и траки в глобален контекст чрез собствен художествен език.
Антония Деунде завършва специалност „Живопис” в ВИИИ „Н.Павлович” в София през 1984 година. Специализира „Изкуство в контекст” във висшия институт по изкуствата в Берлин от 1990 до 1995 г. със стипендия на фондация „Хайнрих Бьол”. От 2010 година е член на фондация Taylor, Париж.
Била е хоноруван преподавател в Университета по изкуства – Берлин, доцент по изобразително изкуство в образователната система Фолксхохшуле в Берлин, както и ръководител на уъркшопи по изобразително изкуство в Германия, Франция, Тайланд, Полша, Испания, Беларус, България и Индия.
Живее и работи в Берлин като художник на свободна практика.Реализирала е многобройни самостоятелни изложби в България, Германия, Франция, Италия, Испания, Словакия, Македония, Полша, Унгария, Хърватия, Австрия, Индия, Перу и САЩ. Член на Дружеството на Пловдивските художници от 2016 г.
САКРАЛНИ ПРЕПЛИТАНИЯ
Тъй-като темата за славянските азбуки е предмет на моите художествени търсения още от 90-те години на миналия век, първите работи в които започнах да използвам техниката на фротажа през 2005 г. бяха на базата на т.н. Башчанска плоча - един от първите каменни паметници с текст на глаголица (Хърватска, около 1100г.), копие от която се съхранява в държавната библиотека в Берлин. Този цикъл бе под наслов Глаголически следи.
В последствие имах възможността да разширя изказния си „речник”, включвайки в композициите фротажи от паметници и от територията на други балкански страни – от Дискоса от Фестос на о-в Крит (Гърция), от богомилски паметници - т.н. Стечки на територията на Босна, от различни каменни надписи на глаголица от територията на Хърватска, от тракийски амулет от светилището в Кокино (Република Македония), както и от тракийски паметници и старобългарска епиграфика (на глаголица и на кирилица) на територията на България. Така цикълът бе продължен под надслов Балкански следи.
През последните години се засили интересът ми към символните и знакови послания и на други култури – в матриархалните лабиринти от Малта, въплъщаващи сакрална хореография и тяхното функционално родство с петроглифите от Наска (Перу), както и в изнедадващтото визуално сходство между глаголицата и писмото Брахми (предшествестник на над 100 индийски писмености), на което са издълбани прословутите Едиктити на цар Ашока (Индия) през 3. век пр.н.е.
Така на базата на фротажи, снети върху китайска хартия от културно-исторически паметници от Европа, Азия и Латинска Америка изкристализира актуалният живописен цикъл Сакрални преплитания.
В изложбата е включена и творбата "Портрет на Пловдив", в която са изобразени знакови художници на града, както и археологически паметници.
Интервюто с Антония Дуенде е в звуковия файл.Кой е Боян Магесник, по- известен като Боян Мага? И защо отказва на Симеон да бъде наследник на короната? Наистина ли е казал "Аз не съм от този свят". Опит да поповдигнем завесата за този дух, казват пазител на България, правим с проф. Дамян Попхристов. С лушайте, интересно е.
Актьорът Христо Мутафчиев е носител на Наградата на Карлово за 2025 година, съобщиха от пресцентъра на Общината. Той получи статуетка „Златната Богиня“ и парична сума от кмета на Община Карлово д-р Емил Кабаиванов на официална церемония снощи. . Христо Мутафчиев е роден в град Карлово през 1969 година. Винаги горд с корените си, Христо Мутафчиев често..
Нова книга на ИК "Жанет 45", в програма "Точно днес" представяме " Пътна връв " с авторката Наталия Делева . „Пътна връв“ е фин, въздействащ роман за последствията от семейното насилие върху децата през погледа на жена, напуснала родината си, която се опитва да изгради нов живот. С помощта на терапия, тя започва да осмисля преживяното..
Теодосий Спасов ще представи новия си проект Balkan moods тази вечер в Малката раннохристиянска базилика, в Пловдив, съобщават организаторите от „Камерна сцена Пловдив“ и международния младежки фестивал „Кръстопът“. Проектът е плод на сътрудничеството и алхимията между петима артисти, които представят нов репертоар за квинтет, отличаващ..
В оспорваната клавирна надпревара на Вторият национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ се включиха най-изявените и талантливи млади пианисти в България на възраст между 10 и 25 навършени години. Паралелно със състезателната част на концертния подиум на НУМТИ „Добрин Петков“, талантливите младежи участваха в майсторски класове и творчески семинари,..